SK85 skriver:
Jeg synes det er virkelig svært at blive klog på det her. Jeg har også altid selv sagt at det var i barnets interesse at være hjemme ved sine forældre til det var mindst et år, men efter vi har fået vores dreng så kigger jeg bare på ham og ser hvor glad han er når han er sammen med andre. Også voksne han ikke kender.
Hvis bare de vil snakke med ham og underholde ham, så er han helt i hopla. Og han er ligeså glad hvis ikke hans far eller jeg er tilstede (og vi har altså ingen problemer med hans tilknytning til os må jeg hellere lige nævne).
Jeg har fire personer i min nærmeste omgangskreds som er pædagoger. To veninder som er unge og uddannet for ca. 5 år siden. Og to i familien som er i 50'erne og har været vuggestuepædagoger i mange år. Alle er enige om at 9 måneder er en fin alder at starte i vuggestue - i hvert fald for en dreng som vores, som virker som om han gerne vil opleve hele verden.
Derudover talte jeg med damen fra pladsanvisningen om det (hun er vist også uddannet pædagog) og lederen i en vuggestue herinde i byen (som jo ellers ikke står og mangler børn!), og de to sagde faktisk det samme: Hvis ikke I har en sensitiv forsigtig lille dreng, så er 9 måneder en fin alder for vuggestueopstart.
Derfor er jeg i disse dage meget forvirret over hvad jeg skal tro på. Men eftersom vi alligevel ikke kan få en plads når han er 9 måneder og det umiddelbart lader til at alle private dagplejere her i området vist alle er booket op (har snakket med flere af dem idag), så ender det vist med at give sig selv; jeg må udskyde min barsel og presse den ift. mit studie, og min mand må holde barsel efterfølgende. Og så må vi håbe at vi får en plads når han er 11 måneder. Ellers ved jeg ikke hvad vi så gør...
Det er også svært at hitte rundt i det hele. Og ja udover det har jeg også hørt den led 9 mnd, men jeg har hørt den på en lidt anden måde; det er lettere at aflevere en på 9 mnd fordi baby på det tidspunktet ikke har oplevet seperationsangsten og stadig ikke forstår eller hvad man kan sige, at mor er væk (ja faktisk er det endnu lettere når de er 6 mnd eller yngre men så er det bare er større job for dem der skal modtage dem fordi de ikke kan sidde selv). Dvs. Grunden til det er en god tid er fordi baby i sit udviklingstrin slet ikke er der hvor den kan begribe at primær personerne forsvinder og derfor ikke bliver ked af det, og inden teori jeg har læst er grunden til baby ikke forstår det jo netop fordi baby er dybt afhængig af sine primær personer.
Lidt senere, der hvor de fleste afleverer, er seperationsangsten sat ind, nu er baby ved at forstå mor og baby ikke er en person, at mor kan forlade rummet og måske ikke kommer tilbage, det er et naturligt skridt baby tager for mor og far skal til at være der mindre, mor kan måske endda snart få et nyt barn osv.
så ja rent afleveringsmæssigt er det formodentlig nemmest når de er 9 mnd end når de er 11 mnd, men det er jo ikke ensbetydende med det er bedst udviklingsmæssigt. Og grunden til man gør det skal ikke være for baby, men fordi sådan er det bedst for familien. Her i kommunen har man pladsgaranti fra 6. Mnd, men så kan der så være i hele kommunen (dvs. En del lange køreture), og var der bedst for familien gjorde jeg det uden dårligt samvittighed, for så længe baby/barn har trygheden hjemme aå skal det hele nok gå.