Mange skift pga. ny dagpleje og vuggestue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2016

Giraffen

SK85 skriver:

Vi har planer om at starte vores søn op i institution/dagpleje her sidst på sommeren. Til den tid vil han være 9 måneder.

Problemet er at vi bor inde i Aarhus midtby og det er så svært at få en vuggestueplads herinde. Børnene bliver fordelt efter alder, de ældste først, så vores søn er ret langt nede mange måneder endnu. Han vil nok først kunne få en plads herinde når han er omkring et år. Og det er længe at vente, for han keder sig allerede herhjemme.

Jeg kunne godt forlænge min barsel nogle få måneder, men det vil have nogle økonomiske konsekvenser og jeg vil blive lidt presset ift. mit studie. Jeg føler ærlig talt det er i vores begges interesse at han kommer ud og bliver passet nogle få timer om dagen (vi vil kun skulle bruge en deltidsplads, da jeg ikke skal arbejde fuldtid).

Far vil også godt kunne tage 1½ måneds barsel - men igen, vores søn er så svær at aktivere nok herhjemme og helt ærligt gider jeg heller ikke rende i legestuer eller hvad der er rundt omkring hele dagen hver dag. Vi er selvfølgelig rundt forskellige nogle gange om ugen, vi går også til babysvømning hver torsdag og jeg går ture med ham i bæreselen.

Ekstra info: Vores søn er en robust dreng. Han er fin tryg ved andre, vi får ham jævnligt passet af familien, det elsker han, og han elsker også at være rundt på armen hos folk han ikke kender. Også selvom vi ikke er i lokalet. Og andre kan også godt trøste ham hvis han er ked af det.

Spørgsmålet lyder: Tror I det er realistisk at en robust dreng fint vil kunne håndtere at opstarte i forskellige institutioner med kun nogle få måneders mellemrum?

Min mands løsning er nemlig at vi forsøger at finde en privat dagpleje herinde i midtbyen, og så kan han starte op der når han er 9 måneder (vi er dog slet ikke klar over om dagplejerne herinde har nogle pladser, da vi indtil videre ikke har haft så meget held med at finde nogle private dagplejere i nærheden). Der skal han så være indtil han får plads i den vuggestue vi gerne vil have ham i. Til den tid vil han så måske være ca. 12 måneder.

Når han er ca. 15 måneder skal jeg ud og søge nyt arbejde og så snart jeg finder det, så går vi igang med at lede efter et hus udenfor byen. Så han vil sandsynligvis skulle skifte institution igen, måske når han er omkring 20 måneder.

Til den tid vil vi så finde en integreret institution, så han ikke skal flyttes igen når han skal i børnehave. Men stadigvæk, er det usandsynligt at han vil kunne håndtere alle de skift ok, selvom han som sagt er en robust lille dreng...?

Jeg synes selv det er lidt meget at udsætte ham for, så jeg holder nok mere på at vi bare må forsøge at trække den indtil han får tilbudt en ok plads her når han nærmer sig et år.

jeg har ikke lige læst om det er givet som en mulighed

Men I kan jo overveje at få ham i dagpleje i stedet for vuggestue, hvis I kan få ham hurtigere igang der

og så må han jo blive der til I flytter til forstæderne og flytter ham til en integreret institution.

Det vil også give ham færre personer (alt i alt) at skulle forholde sig til - for vuggestuer/integrerede institutioner har rigtig meget personale og mere udskiftning og det tager tid for børnene at få styr på så mange mennesker

Vi har vores datter i en integreret og kommer til at have vores datter i én integreret inst. og lillebror i en anden i et år fordi det giver mere mening på længere sigt, når vores datter skal i skole. Der overvejede vi også at den ene så måtte skifte inst. i det år, men det ville være for VORES skyld og absolut ikke for børnenes, så vi har valgt at gøre det besværligt for OS for at skåne DEM.

Jeg kender også folk der er flyttet fra Århus til forstæderne og fortsatte med at køre deres børn ind til århus for at skåne børnene på bekostning af dem selv

Sådan er det når man vil det hele på en gang og flytter midt i det hele - velkommen til forældreverdenen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
SK85 skriver:

Vi har planer om at starte vores søn op i institution/dagpleje her sidst på sommeren. Til den tid vil han være 9 måneder.

Problemet er at vi bor inde i Aarhus midtby og det er så svært at få en vuggestueplads herinde. Børnene bliver fordelt efter alder, de ældste først, så vores søn er ret langt nede mange måneder endnu. Han vil nok først kunne få en plads herinde når han er omkring et år. Og det er længe at vente, for han keder sig allerede herhjemme.

Jeg kunne godt forlænge min barsel nogle få måneder, men det vil have nogle økonomiske konsekvenser og jeg vil blive lidt presset ift. mit studie. Jeg føler ærlig talt det er i vores begges interesse at han kommer ud og bliver passet nogle få timer om dagen (vi vil kun skulle bruge en deltidsplads, da jeg ikke skal arbejde fuldtid).

Far vil også godt kunne tage 1½ måneds barsel - men igen, vores søn er så svær at aktivere nok herhjemme og helt ærligt gider jeg heller ikke rende i legestuer eller hvad der er rundt omkring hele dagen hver dag. Vi er selvfølgelig rundt forskellige nogle gange om ugen, vi går også til babysvømning hver torsdag og jeg går ture med ham i bæreselen.

Ekstra info: Vores søn er en robust dreng. Han er fin tryg ved andre, vi får ham jævnligt passet af familien, det elsker han, og han elsker også at være rundt på armen hos folk han ikke kender. Også selvom vi ikke er i lokalet. Og andre kan også godt trøste ham hvis han er ked af det.

Spørgsmålet lyder: Tror I det er realistisk at en robust dreng fint vil kunne håndtere at opstarte i forskellige institutioner med kun nogle få måneders mellemrum?

Min mands løsning er nemlig at vi forsøger at finde en privat dagpleje herinde i midtbyen, og så kan han starte op der når han er 9 måneder (vi er dog slet ikke klar over om dagplejerne herinde har nogle pladser, da vi indtil videre ikke har haft så meget held med at finde nogle private dagplejere i nærheden). Der skal han så være indtil han får plads i den vuggestue vi gerne vil have ham i. Til den tid vil han så måske være ca. 12 måneder.

Når han er ca. 15 måneder skal jeg ud og søge nyt arbejde og så snart jeg finder det, så går vi igang med at lede efter et hus udenfor byen. Så han vil sandsynligvis skulle skifte institution igen, måske når han er omkring 20 måneder.

Til den tid vil vi så finde en integreret institution, så han ikke skal flyttes igen når han skal i børnehave. Men stadigvæk, er det usandsynligt at han vil kunne håndtere alle de skift ok, selvom han som sagt er en robust lille dreng...?

Jeg synes selv det er lidt meget at udsætte ham for, så jeg holder nok mere på at vi bare må forsøge at trække den indtil han får tilbudt en ok plads her når han nærmer sig et år.

Enten forlænge barsel og få farmand til at passe osse eller find en dagpleje og behold ham der indtil i køber hus. Der er ingen grund til, at han skal skifte tre gange. Så kan en robust dreng ligepludselig ende som knap så robust...

Anmeld Citér

21. juni 2016

Carina:-)

Babyer har ikke behov for andet og andre end sine forældre. 

Måske du synes det er hårdt og kedeligt men det er ikke dit barns behov at blive passet .

Den tid kommer aldrig igen . . . Og som mor til 8 børn kan jeg fortælle dig at det er helt normalt for alderen .og det bliver bedre når han er mere mobil.

Og hvis du tror en dagpleje mor har tid til kun at underholde dit barn synes jeg du skulle besøge en.  Han får 100 procent mere opmærksomhed og omsorg ved dig end ved en der har 4 børn at passe.

Prøv at forstille dig selv med 4 små børn hvor meget ville du må udover praktiske opgaver?

Anmeld Citér

22. juni 2016

SK85

Tak for alle jeres svar, som jeg lige tygger på.

Jeg er dog ret overrasket over at I alle (eller i hvert fald mange af jer) lader til at synes at det er meget tidligt at sende en dreng på 9 måneder i pasning. I ved godt at det er en hel normal alder at starte i vuggestue/dagpleje i, ikk?

Det er muligt at det som udgangspunkt/for mange børn kan være bedst at være hjemme ved forældrene til de er ældre, men 9 måneder er altså ikke hvad jeg vil kalde tidligt.

Kan ikke huske om jeg har nævnt det tidligere, men det er jo altså kun en deltidsplads vi søger. Altså måske 5 timer om dagen, hvoraf han sover de 3 timer. Så 2 vågne timer hos dagplejen/i vuggestuen. Og hvis han nu f.eks. pludselig kun sov 1 time, så ville de kun være 3-4 timer ialt - indtil han var blevet tryg ved det (her taler jeg udover indkøringsperioden). Det er bare så får han oplevet lidt andet - ikke et sted han skal være fra morgen til sen eftermiddag.

Jeg har veninder som er pædagoger og som siger at 9-månders alderen faktisk er en rigtig god alder at starte i institution i, fordi børnene der har nemmere ved at håndtere processen med være adskilt fra forældrene i den alder end hvis man venter til de er 1 år.

Det er lidt typisk at der er så anderledes svar på nettet end hvis man spørger folk IRL synes jeg. Det hele bliver meget nemt meget politisk korrekt. Nogle af dem vi har snakket med har også påpeget det med at 2 skift er meget, de fleste mener dog nok det skal gå. Men INGEN har nævnt noget om at 9 måneder er alt for tidligt at blive sendt i pasning. Og jeg er altså ikke omgivet af børn uden pædagogisk sans

Anmeld Citér

22. juni 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
SK85 skriver:

Jeg er dog ret overrasket over at I alle (eller i hvert fald mange af jer) lader til at synes at det er meget tidligt at sende en dreng på 9 måneder i pasning. I ved godt at det er en hel normal alder at starte i vuggestue/dagpleje i, ikk?

Det er muligt at det som udgangspunkt/for mange børn kan være bedst at være hjemme ved forældrene til de er ældre, men 9 måneder er altså ikke hvad jeg vil kalde tidligt.

Kan ikke huske om jeg har nævnt det tidligere, men det er jo altså kun en deltidsplads vi søger. Altså måske 5 timer om dagen, hvoraf han sover de 3 timer. Så 2 vågne timer hos dagplejen/i vuggestuen. Og hvis han nu f.eks. pludselig kun sov 1 time, så ville de kun være 3-4 timer ialt - indtil han var blevet tryg ved det (her taler jeg udover indkøringsperioden). Det er bare så får han oplevet lidt andet - ikke et sted han skal være fra morgen til sen eftermiddag.

Jeg har veninder som er pædagoger og som siger at 9-månders alderen faktisk er en rigtig god alder at starte i institution i, fordi børnene der har nemmere ved at håndtere processen med være adskilt fra forældrene i den alder end hvis man venter til de er 1 år.

Det er lidt typisk at der er så anderledes svar på nettet end hvis man spørger folk IRL synes jeg. Det hele bliver meget nemt meget politisk korrekt. Nogle af dem vi har snakket med har også påpeget det med at 2 skift er meget, de fleste mener dog nok det skal gå. Men INGEN har nævnt noget om at 9 måneder er alt for tidligt at blive sendt i pasning. Og jeg er altså ikke omgivet af børn uden pædagogisk sans

Min datter var 9 måneder, og det var ingen problem heller. og jA, det er meget normalt. Kender i hvert fald mange der har børn, som er begyndt der.

fik også at vide, at det er en god alder.. Jeg havde selvf. Fortrukket en længere barsel, men det kunne desværre ikke lade sig gøre. 

Anmeld Citér

22. juni 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
SK85 skriver:

Det er jo ikke det vi skriver. 

Vi, eller jeg, for jeg kan jo kun tale for mig selv, skriver, at når der nu ér mulighed for at holde mere barsel og dermed skåne ham for et skift, så er det bedst for barnet. 

Anmeld Citér

22. juni 2016

SK85

lineog4 skriver:

Tror alle babyer har sådan en periode når de er 6 mnd, og nej løsningen er ikke dagpleje eller vuggestue men tiden. Det er som om deres hovede er længere fremme end deres motoriske formåen og det irriterer dem, de "keder" sig ikke fordi de kun har mor, men fordi de ikke kan få sig selv sat i bevægelse. Kan huske min datter siddende på gulvet og bare være så rasende fordi hun ikke kunne følge med mig - jeg oplevede det slet ikke som hun skulle underholdes hele tiden, men som en frustration og at hun ville med og forsøge at styre min krop så hun kunne være mobil, samtidig når vi så nåede tingen jeg var styret hen til så gav det ikke den tilfredsstillelse for hun var stadig ikke mobil. 

Med mine 3 var det en periode, de af dem der blev hurtigt mobile der var perioden ikke så lang og i selv min datter som først blev mobil da hun var 9 mnd, der varede fasen nu heller ikke fra 6 mnd til 9 mnd for tror også der handler om er udviklingsspring men hun var klart mere krævende end drengene der kravlede fra de var 7 mnd. 

Tænker det er en bagvendt tankegang: jeg oplever en frustration hos mit barn og det løser jeg ved at tage mot barn ud af trygheden. Korrekt barnet vil blive træt, sove bedre, kræve mindre både fordi der er mindre timer at kræve det i og fordi barnet ikke har samme overskud, og frustrationen vil blive mindre i hvert fald som signal for barnet har ikke samme overskud til at frustreres over alle de ting barnet gerne vil. Barnet vil blive stimuleret enormt i sin synssans og måske endda begynde sin mobilitet hurtigere for nu er der endnu vigtigere at komme rundt. Men at sige det er det bedste for barnet fordi barnet keder sig er for mig bagvendt. Jeg tror aldrig jeg kan få over mine læber det er bedst for sådan et lille pus at komme i et pasningstilbud med mindre der er enorme familiæreproblemer, men det kan være det bedste for mor, for økonomien, for planlægning af studiet osv. 

Nu tager du jo udgangspunkt i at min dreng fungerer på helt samme måde som dine børn. Og det kan også sagtens være, og at det jeg oplever bare er frustration pga. manglende motorisk formåen. Men det KAN jo også være at han keder sig. Du ved - ikke alle børn er ens og alt det der..

Anyways, selvom ovenstående måske er skrevet i en lidt provokerende tone, så er dit indlæg faktisk taget til efterretning. Jeg går i disse dage og forsøger at bemærke om det bare er fordi at han er frustreret pga. motorikken og om han måske ikke keder sig så meget som jeg gik ud fra.

-----------------------------------------------------------

Generelt/til alle svar i tråden vil jeg forresten lige nævne at siden jeg lavede tråden har vi snakket om at finde en dagpleje til ham til august/hurtigst muligt derefter, og så lade ham der indtil vi flytter (hvis vi er glade for hende selvfølgelig). Det kan dog blive et problem overhovedet at finde en dagpleje.

Grunden til jeg/vi egentligt helst vil have ham i vuggestue er der flere grunde til, men hovedsagligt fordi personalet er uddannet, at der er flere personaler og dermed kan det ikke ske at der omsorgssvigtes (vi har vel alle hørt skrækhistorierne om dagplejerne som bare lader børnene græde i barnevognen/ drikker kaffe og sidder på deres flade uden at aktivere børnene). Jeg tror ikke der er mange af den slags dagplejer, men man kan jo ikke være sikker når der kun er én voksen i det hus hvor man afleverer sit barn

Og så betyder det faktisk også meget for mig med økologisk mad og det er åbenbart heller ikke så udbredt hos dagplejerne som i vuggestuerne.

Nå jo, så er det også af økonomiske årsager. Vi vil gerne have en deltidsplads + søge økonomisk friplads pga. lav indtægt og ingen af de ting kan lade sig gøre i en privat dagplejer. Så det vil koste os par tusinde mere hver måned, og det er penge vi faktisk ikke har.

Anmeld Citér

22. juni 2016

lineog4

SK85 skriver:

Nu tager du jo udgangspunkt i at min dreng fungerer på helt samme måde som dine børn. Og det kan også sagtens være, og at det jeg oplever bare er frustration pga. manglende motorisk formåen. Men det KAN jo også være at han keder sig. Du ved - ikke alle børn er ens og alt det der..

Anyways, selvom ovenstående måske er skrevet i en lidt provokerende tone, så er dit indlæg faktisk taget til efterretning. Jeg går i disse dage og forsøger at bemærke om det bare er fordi at han er frustreret pga. motorikken og om han måske ikke keder sig så meget som jeg gik ud fra.

-----------------------------------------------------------

Generelt/til alle svar i tråden vil jeg forresten lige nævne at siden jeg lavede tråden har vi snakket om at finde en dagpleje til ham til august/hurtigst muligt derefter, og så lade ham der indtil vi flytter (hvis vi er glade for hende selvfølgelig). Det kan dog blive et problem overhovedet at finde en dagpleje.

Grunden til jeg/vi egentligt helst vil have ham i vuggestue er der flere grunde til, men hovedsagligt fordi personalet er uddannet, at der er flere personaler og dermed kan det ikke ske at der omsorgssvigtes (vi har vel alle hørt skrækhistorierne om dagplejerne som bare lader børnene græde i barnevognen/ drikker kaffe og sidder på deres flade uden at aktivere børnene). Jeg tror ikke der er mange af den slags dagplejer, men man kan jo ikke være sikker når der kun er én voksen i det hus hvor man afleverer sit barn

Og så betyder det faktisk også meget for mig med økologisk mad og det er åbenbart heller ikke så udbredt hos dagplejerne som i vuggestuerne.

Nå jo, så er det også af økonomiske årsager. Vi vil gerne have en deltidsplads + søge økonomisk friplads pga. lav indtægt og ingen af de ting kan lade sig gøre i en privat dagplejer. Så det vil koste os par tusinde mere hver måned, og det er penge vi faktisk ikke har.

Nej børn er ikke ens, men med 3 børn og 3 mødregrupper og diverse mennesker med børn har jeg bare hørt den samme historie igen og igen netop omkring de 6 mnd hvor hovedet synes at ville mere end kroppen. 

Og så er jeg grundlæggende af den overbevisning (på linie med en del teori) at så små børn ikke har behov for andre små børn på samme alder på samme måde som vi voksne tænker, de har ikke kedsomhed som et begreb, men de har frustration. Deres grundlæggende behov er stadig det instinktive tryghed,mad, mor, far, overlevelse. Men heldigvis er de alle sammen så dejligt trygge så de kan give udtryk for frustration over deres manglende fysiske formåen. 

Anmeld Citér

22. juni 2016

lineog4

SK85 skriver:

Ved ikke om det er ligefrem normalt, barsel slutter når barnet er omkring 10 1/2 mnd med mindre man har lidt ekstra ferie der skal afholdes, så de fleste ender ged 11 mnd. 

Synes egentlig ikke 9 mnd er tidligt, synes såmænd også det er helt okay at aflevere når de er 6 mnd, jeg opponere kun mod grunden. Hvis grunden er: jeg mor har behov, mit arbejde, mit studie osv. Så ville jeg ikke være politisk korrekt som du kalder det og er sikker på de både i dagpleje og vuggestue er fantastiske til at give en god dag for børnene. Men jeg køber bare ikke præmissen: det er bedst for børn at komme i et pasningstilbud såmænd heller ikke når de er 1 år, det er det bedste for samfundet, for økonomien, for forældrene osv men ikke for barnet.

Anmeld Citér

22. juni 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Selvfølgelig skal det nok gå og dit barn skal nok få det godt. Det er jo ideelt i ikke behøver flere timers pasning����

Men som jeg læste dit første indlæg spurgte du lidt om det var bedst for barnet at komme afsted og i havde andre muligheder. 

9 mdr er altså tidligt når du ser i en vuggestue så er de meget små. Mange starter først omkring et år og det er svært at være der når de kun kravler. 

Jeg må sige jeg synes det er lidt skræmmende at din pædagog veninde siger at 9 mdr er en god alder da de er nemmere, for enhver uddannet pædagog bør vide at en 9 mdr har det allerbedst hjemme hos mor og far. Du finder ikke mange eksperter der vil påstå at det er barnets behov at starte institution før de er 2-3 år.  

Jeg synes der er en tendens til at mange tror at vuggestuer er til for børnene, men det er altså en koncept skabt til at dække forældrenes/samfundets behov. Jeg har hørt flere mene de ikke kan stimulere deres 1 årige eller yngre barn selv og det er altså noget sludder. 

Mit svar var ihvertfald ikke et forsøg på at være politisk korrekt men en fortælling om de erfaringer vi selv har gjort os. Da jeg var gravid var jeg overbevist om at 11 mdr var en rigtig god alder til at starte i vuggestue og hun der ville trænge til nye input - jeg tog fejl og blev også langt klogere om de normeringer og vilkår der tilbydes i dk. 

Men det hele skam jo hænge sammen inkl økonomi og hvis et ekstra skifte kan give luft i økonomien er det jo jer der må afveje hvad der er vigtigst. 

Held og lykke

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.