noder1 skriver:
Jeg forstår ikke helt hvorfor vi er uenige? Jeg skriver ingen steder at de mindste påtvinges et søvnmønster, der passer til en to-årig. Det skriver du. Det er jo netop IKKE min erfaring. Hos min søns dagplejemor bliver der altid taget individuelle hensyn. Jeg ville slet ikke ind i en debat om hvorvidt vuggestue eller dagpleje er bedst. Men nu du selv er inde på det, bliver jeg nødt til at sige at jeg synes hele tanken om så mange voksne og forskellige børn, som der nu engang er i vuggestuer, skulle være godt for børn der ikke engang er fyldt et år, er langt ude. Jeg mener, at så små børn har brug for et trygt og kærligt miljø, ikke en institution.
Vi er uenige, når det kommer til spørgsmålet om hvorvidt 1 voksen til 4 børn er det samme som 3 voksne til 12 børn. Det er det naturligvis ikke.
Når de 3-4 mindste sover formiddagslur, er normeringen bedre. Når de 6-8 største sover middagslur, er normeringen bedre. Og når de små igen sover eftermiddagslur, er normeringen igen bedre. Det er stort set hele dagen.
Så er der spørgsmålet omkring soverytmer, hvor en dp måske i højere grad vil forsøge at samkøre børnenes lur - hvilket er dybt kritisabelt.
Så er der legestuer, som beskrives ovenfor. 15-20 vuggestuebørn, hvoraf de mindste er babyer, sat sammen for at lege? Babyer leger jo kun parallelt, så selve idéen er jo misforstået - og i hvert fald ikke undfanget med de mindstes interesser i fokus.
Anmeld
Citér