Herpes og gravditet - meget kræmt, og kan ikke finde hjælp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.020 visninger
29 svar
0 synes godt om
28. september 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Så prøver her.

Sagen er den, at jeg er gravid i 11. uge - dejligt. I weekenden får jeg så et forkølelsessår ved munden (underlæben).

Det er, så vidt jeg ved, mit første - men ved selvfølgelig ikke, om smitten er i kroppen, som ca. 80% af befolkningen vist har. Muligheden er der, da både min mand og søster af haft herpes ved munden siden de var små.

Men googler lige herpes+graviditet for at finde noget om emnet, har læst at det kan give problemer ved fødslen. Føler mig ikke skræmt, bare lidt ærgelig over, at fødslen måske derfor kan ende i kejsersnit.

Finder følgende side fra netbaby: http://www.b-a-b-y.dk/artikler/gravid/herpes.asp, hvor dette citat skræmmer livet af mig:
Men hvis du udvikler dit første udbrud af herpes under graviditeten, kan virus meget vel passere livmoderen og inficere dit foster. Hvis dette sker under det første trimester, kan resultatet blive abort, fødselsskader, eller fosterdød.

Jeg ringer til mit fødested, og snakker med to søde JM´er, der absolut ikke har hørt om dette, og derfor siger, at jeg bare skal tage det helt roligt. Den ene kontakter en obstetriker, der heller ikke mener der er noget at være urolig for. Ringer for en sikkerheds skyld til min egen læge i dag, og han har hørt om det, men mener det er mere teori end fakta (a la at blive smittet med HIV via mundvand), og at når det sidder ved munden, er der stort set ingen risiko. Dog er han ret ligegyldig, og vil hverken pode såret eller noget. Han spørger også, hvad jeg vil bruge det til, hvis det er så farligt - kunne ikke svare ham der, men ved at hvis der er en stor risiko for alvorlige handicaps eller død senerei graviditeten, så vil jeg hellere have det fjernet nu (det lyder hårdt - det ved jeg, men skal jeg miste, så vil jeg helst opleve det så tidligt som muligt).

En veninde arbejder på SSI, og siger jeg bare skal ringe dertil, men de behandler ikke opkald fra privatpersoner. Så nu prøver jeg her.

Nogen der har oplevet første herpesudbrud i starten af graviditeten, og har "fået" samme besked? Hvad var forløbet sidenhen?

Hvis det reelt er en risiko, hvornår og hvordan kan man så finde ud af om barnet tager skade?

Jeg magter simpelthen ikke at skulle vente til fødslen, i den her uvished (dør mit barn? er det multihandicappet ved fødslen osv?). Jeg ved ikke helt, hvorfor jeg ikke bare kan tage mit fødesteds ord for gode vare - tvivlen er bare plantet i mig nu. Undskyld for et langt og måske rodet indlæg. Er bare ret fortvivlet lige nu, og har svært ved at se, hvordan de næste 7 måneder skal gå uden alt for mange bekymringer og grimme tanker

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2009

Madicken

Det er vist kun en risiko, hvis det er herpes 2. Altså på kønsdelene.

Anmeld

28. september 2009

Vingummien

Mener så at hvis du har det på læberne må du ikke kysse den lille. Men du må ikkke hænge mig op på det.

Syntes du skal tage en snak med din læge eller jordmor

Anmeld

28. september 2009

vatten

Jeg får af og til forkølelsessår, så jeg spurgte min læge om det, da jeg også havde hørt et eller andet.. Men det betyder intet, når det er forkølelsessår. Det er kun farligt, hvis der er tale om kønssygdommen herpes, som er en anden art eller noget.

Anmeld

28. september 2009

Ni-ko-li-ne

jeg mener ikke der er den omtalte risiko ved den herpes der giver almindeligt forkølelsessår, det er ved den herpes der er på kønsdele.

som gravid kan man meget let blive skræmt og tro en hel masse... du er nødt til at slå det ud af hovedet, der sker ingenting

Anmeld

28. september 2009

LauraLW

... og det er kun farligt hvis du får første udbrud (altså på skamlæberne) under graviditeten. - Det var den besked jeg fik da jeg spurgte til det.

Anmeld

28. september 2009

Mira0911

Jeg døjer med forkølelsessår konstant ved læberne... Har altid fået afvide af min læge at det smitter som en i pokker...

Anmeld

28. september 2009

JonTri

Hej... bare rolig, der er ingen grund til bekymring. Jeg har herpes simplex (på munden) og der skal man ikke gøre noget... ved dog ikke om du må bruge zovir salve og sådan. Herpes genitalia sidder på kønsdelene, men er i teorien det samme - derfor kan man smitte, hvis man f.eks dyrker oralsex og hae herpes på læberne - dem i hovedet.

Har man herpes genitalia i udbrud er der større chance for at forløse ved kejsersnit, da barnet er i risiko for smitte - og det er ikke så godt.
Det fleste har herpes - op mod 85% - virus bor i rygsøjlen og jeg mener også den kan bo i kæben. Hos nogle kommer den frem igen og igen. Man bliver ofte smittet som lille - mellen 1-3 år. Herefter kan virus sove i mange år.

Men bare rolig... den er ganske harmløs på læberne...

Anmeld

28. september 2009

Mira0911

rikkekrogh skriver:

Hej... bare rolig, der er ingen grund til bekymring. Jeg har herpes simplex (på munden) og der skal man ikke gøre noget... ved dog ikke om du må bruge zovir salve og sådan. Herpes genitalia sidder på kønsdelene, men er i teorien det samme - derfor kan man smitte, hvis man f.eks dyrker oralsex og hae herpes på læberne - dem i hovedet.

Har man herpes genitalia i udbrud er der større chance for at forløse ved kejsersnit, da barnet er i risiko for smitte - og det er ikke så godt.
Det fleste har herpes - op mod 85% - virus bor i rygsøjlen og jeg mener også den kan bo i kæben. Hos nogle kommer den frem igen og igen. Man bliver ofte smittet som lille - mellen 1-3 år. Herefter kan virus sove i mange år.

Men bare rolig... den er ganske harmløs på læberne...

Jeg fik så afvide af min læge, det er en virus jeg har kroppen, som jeg får de forkølelsessår ved - Spurgte lægen om der ikke var et middel til at det væk... Nej, sagde min læge, den virus vil du have i kroppen for altid...
Jeg har så dem i ansigtet... Det er så slemt til tider, at jeg holder mig indenfor huset 4 vægge.... Synes ikke det er rart at gå i blandt mennesker det....

Anmeld

28. september 2009

Ni-ko-li-ne

Dutte84 skriver:

Jeg fik så afvide af min læge, det er en virus jeg har kroppen, som jeg får de forkølelsessår ved - Spurgte lægen om der ikke var et middel til at det væk... Nej, sagde min læge, den virus vil du have i kroppen for altid...
Jeg har så dem i ansigtet... Det er så slemt til tider, at jeg holder mig indenfor huset 4 vægge.... Synes ikke det er rart at gå i blandt mennesker det....

ja virussen er der for altid, så popper det op af og til... men bruger du ikke det der man kan smøre på?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.