Barnedåb og alkohol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2016

Kløver

serinasmor skriver:

I min verden er der ret stor forskel på en 30 års voksen fødselsdag og en barnedåb ... 

Når det så er sagt kunne jeg sagtens finde på ikke at servere alkohol til nogen af delene ... Men valgte jeg at holde alkoholfri 30 års fødselsdag ville jeg nok holde det som "børnefødselsdag" om eftermiddagen med boller og kakao eller som brunch ... En voksen fødselsdag der blev holdt om aftenen ville jeg som udgangspunkt gå ud fra at der var alkohol til .. Vi havde også alkohol til barnedåb ... Og får det igen denne gang - da vi holder bryllup med barnedåb  

Pga flere dåb havde vi ikke råd til det helt store, jeg var højgravid og snakkede om at det nemmeste var at bestille en helstegt pattegris og servere burgerbollerne og coleslaw til, og holde det ved middagstid/eftermiddag som en form for åbent hus i haven  

diskussionen i dag gik udelukkende på barnedåb  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2016

Kløver

blæksprutten skriver:

Synes egentlig begge dele er ekstremt. Forstår ikke et nej pga manglende alkohol, men kunne heller aldrig drømme om at invitere til en festlig lejlighed uden et glas vin til maden eller en hyggeøl i solen efter maden. Vi nyder alkohol i mængder afstemt til begivenheden, dvs.ingen fulde mennesker til barnedåb, konfirmationer eller andre børnerelaterede sammenkomster og så alkohol i andre mængder til voksenfester. Der er altid plads til dem, der nyder alkohol og dem, der ikke gør. 

Vi har altid serveret men vi har desværre folk som ikke nøjes med en øl og som man finder ud af har kørt snaldrede hjem noget jeg ikke ønsker ansvar for 

Anmeld Citér

14. maj 2016

KissMeKissMeKissMe

Årgangs Mor skriver:

Efter en heftig diskussion, vil jeg lige høre hvad i siger herinde

hvis i skulle til barnedåb, og vidste der ikke blev serveret alkohol, ville i så fravælge dåben udelukkende pga manglen på alkohol servering ? ville du som inviteret gæst takke nej, kun fordi der ikke blev serveret alkohol ? 

Jeg holder ofte "fester" uden alkohol og mine bedsteforældre og forældre kan også godt finde på at blive mobsede. Men siger altid bare det samme: "vi har alkoholfrit hjem" og så griner jeg  Synes det er sjovt, fordi det lyder som et vildt seriøst valg, hvilket det ikke er. Kan bare ikke lide det og gider ikke købe alkohol. Men folk ved efterhånden, at de bare selv kan tage en øl osv. med, hvis det er vigtigt for dem. 

Så jeg ville med glæde komme til barnedåb uden alkohol. Er det ikke også om formiddagen? Der drikker man da ikke rigtigt alligevel?

Anmeld Citér

14. maj 2016

Kløver

KissMeKissMeKissMe skriver:

Jeg holder ofte "fester" uden alkohol og mine bedsteforældre og forældre kan også godt finde på at blive mobsede. Men siger altid bare det samme: "vi har alkoholfrit hjem" og så griner jeg  Synes det er sjovt, fordi det lyder som et vildt seriøst valg, hvilket det ikke er. Kan bare ikke lide det og gider ikke købe alkohol. Men folk ved efterhånden, at de bare selv kan tage en øl osv. med, hvis det er vigtigt for dem. 

Så jeg ville med glæde komme til barnedåb uden alkohol. Er det ikke også om formiddagen? Der drikker man da ikke rigtigt alligevel?

Også det som undrer mig, hørte meget gerne fra dem som stemmer nej, da jeg gerne vil forstå hvorfor alkohol er så vigtigt at man ikke ville deltage udelukkende pga man ikke kunne få en øl eller et glas vin  

jeg må indrømme jeg ikke bryder om når folk drikker, og bliver fulde, mange bliver alt for fulde og gør en masse man ellers ikke ville ha gjort. Jeg synes selv at fester uden alkohol hvor alle er ædru er de sjoveste  

Anmeld Citér

14. maj 2016

klmf

Årgangs Mor skriver:

Vi har altid serveret men vi har desværre folk som ikke nøjes med en øl og som man finder ud af har kørt snaldrede hjem noget jeg ikke ønsker ansvar for 

Det kan så aldrig blive værtens ansvar at folk er nogle imbecile klaphatte, bare lige for at sætte det på plads. At man så føler et moralsk ansvar er noget andet. 

I den situation ville jeg holde brunch med kaffe/te/juice/sodavand og så lukke den der. 

Men sørgeligt at voksne mennesker vil sætte andres liv på spil for at drikke en øl eller flere end hvad der er forsvarligt ift bilkørsel

Anmeld Citér

14. maj 2016

Malene76

Årgangs Mor skriver:

Efter en heftig diskussion, vil jeg lige høre hvad i siger herinde

hvis i skulle til barnedåb, og vidste der ikke blev serveret alkohol, ville i så fravælge dåben udelukkende pga manglen på alkohol servering ? ville du som inviteret gæst takke nej, kun fordi der ikke blev serveret alkohol ? 

Nej! Kan overhovedet ikke forestille mig hvad årsagen til et nej kunne være, udover et lidt for stort forbrug i alkohol. Seriøst. Det ville overhovedet ikke være noget jeg overvejede uanset invitationen. Jeg takker ja hvis vi kan og nej hvis vi ikke kan. Det kommer ikke an på maden, drikkevarerne eller andet mindre væsentligt. 

Gad virkelig godt høre fra nogle det ville takke nej hvis der ikke var alkohol. Måske det kommer når jeg får læst tråden. 

Kh. Malene 

Anmeld Citér

14. maj 2016

Kløver

blæksprutten skriver:

Det kan så aldrig blive værtens ansvar at folk er nogle imbecile klaphatte, bare lige for at sætte det på plads. At man så føler et moralsk ansvar er noget andet. 

I den situation ville jeg holde brunch med kaffe/te/juice/sodavand og så lukke den der. 

Men sørgeligt at voksne mennesker vil sætte andres liv på spil for at drikke en øl eller flere end hvad der er forsvarligt ift bilkørsel

Det snakkede vi også om, men det blev dengang den var oppe første gang ikke godtaget og pga maden var eet åbenbart også for "snoldent" :-0

Anmeld Citér

14. maj 2016

Kløver

Malene76 skriver:

Nej! Kan overhovedet ikke forestille mig hvad årsagen til et nej kunne være, udover et lidt for stort forbrug i alkohol. Seriøst. Det ville overhovedet ikke være noget jeg overvejede uanset invitationen. Jeg takker ja hvis vi kan og nej hvis vi ikke kan. Det kommer ikke an på maden, drikkevarerne eller andet mindre væsentligt. 

Gad virkelig godt høre fra nogle det ville takke nej hvis der ikke var alkohol. Måske det kommer når jeg får læst tråden. 

Kh. Malene 

Også mig, hvad årsagen er, i vores diskussion kunne jeg heller ikke få en direkte årsag udover at eet skulle der bare være fordi det var en festlig anledning 

Anmeld Citér

14. maj 2016

Malene76

Årgangs Mor skriver:

Også mig, hvad årsagen er, i vores diskussion kunne jeg heller ikke få en direkte årsag udover at eet skulle der bare være fordi det var en festlig anledning 

En festlig anledning behøver nødvendigvis ikke være med alkohol. Der afhænger jo af sammenkomster. Desuden har jeg været til min del Af fester uden alkohol hvor det virkelig var fest og hygge. 

Jeg må indrømme at jeg slet ikke forstår at alkohol får så stor betydning for om det er festligt. 

Ærgeligt at ingen der svarer JA har skrevet i tråden. Er nysgerrig på deres begrundelser  

Kh Malene 

Anmeld Citér

14. maj 2016

Bshizzle

Nu er det jo ikke alkoholen man blir inviteret til.. Men en fest for barnet 

Så klart.. Jeg ville bestemt komme uanset om der var alkohol eller ej. 

Må osse indrømme at jeg ikke bryder mig om fulde folk til en dåb..! 

Ja.. Generelt fulde mennesker sammen med børn er ikke noget som jeg bryder mig om! 

Man kan sagtens servere noget lækkert drikkelse til sådan en dåb.. Sodavand, Velkomst drinks uden alkohol, vand med citron.. mm 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.