Abracadabra skriver:
Hvis jeg var inviteret til en fest, hvor der kun blev serveret postevand, fordi værterne ikke ville betale for sodavand/øl/juice/vin, ville jeg også undre mig. Ligesom hvis beskeden var, at gæsterne ikke selv kunne styre deres indtag af søde drikke og blev for overgearede/tykke af sodavand.
Værterne bestemmer udvalget, men til en større begivenhed er det (i vores kultur!) almindeligt at tilbyde fx en øl eller et glas vin. Det hører sig værtskabet til i vores kultur.
Jeg ville som sagt ikke udeblive, men jeg ville tænke, at værterne var upassende nærig eller formynderiske.
Her er det ikke et spørgsmål om drikke med sukker eller andet, her er det alkohol, som påvirker vores personlighed og nogle kan ikke styre sig. Jeg har ihvertfald ikke nævnt noget som helst om at folk bliver tykke eller ikke må få andre drikkevarer, men man kan vel sagtens holde et festligt arrangement (især når der skal være børn til stede) hvor der ikke indtages drikkevarer med alkohol i
personligt er det ikke for at belære nogen overhovedet. Men et ønske om at bruge tid med mine gæster uden de bliver påvirkede, og til feks en rund fødselsdag går der ofte ikke længe før folk kegler rundt og man snakker i øst og vest.
Skal jeg holde noget vil jeg gerne have samtaler med folk, frem for at sponsorere et drukgilde, det giver ofte bare tømmermænd men ikke nogle gode snakke med folk man holder af og nogle man ikke har mulighed for at se så ofte. Inviterer de til drukgilde, fair nok, men der når man også til et punkt hvor folk er tilpas fulde til at kunne føre en samtale, og så tager man hjem og lader resten hygge sig, uden at lave moget drama over det 
synes nu også det er trist hvis andres forventninger, skal ødelægge en sammenkomst, ikke alle har måske råd. Ang min egen 30 års som så ikke blev til noget handlede det jo bla om, at vi indenfor en periode på 4.5 år havde afholdt 4X barnedåb, og et bryllup hvor der ikke var noget at komme efter. (På det tidspunkt skulle vi holde dåb nr 3 i efteråret) så hvis jeg også skulle holde stor fest, havde vi ikke råd, og at jeg var højgravid,så derfor det skulle være roligt i haven, uden fast bordopdækning osv, og helt nede på jorden, med lidt mad, og en kold sodavand og masser af hygge. Noget jeg sagtens kunne finde på at holde nu også. Tænde grillen, og sige folk var velkomne til uformel hygge, uden alkohol, så bestemmer folk jo selv hvor vigtig alkohol er, kontra at ses til hygge i vores hjem ( ikke at der aldrig bliver serveret alkohol for det gør der, dog mindre og mindre, da flere ofte takker nej da der så kun er 1-2 om at dele en vin )