Jeg er dansklærer, godt nok i udskolingen, og så har to af mine tre egne unger været mildest talt uinteresserede i læsning helt indtil 2.-3. klasse, hvilket gav visse frustrationer herhjemme.
Jeg mener, at de og særligt dét første skoleår altovervejende skal handle om, at børnene finder sig godt til rette socialt og lærer "at gå i skole", dvs. de grundlæggende spilleregler i f.t. at sidde nogenlunde stille, ikke afbryde, tage imod en besked. Lærer de også nogle bogstaver og tal, er det ren bonus.
Det er dén "læring", dét at blive en del af klassens fællesskab, jeg er mest bekymret for, den lille fyr ikke får med. Godt, at der er fokus på hans fravær - og ja, det kan være en lang proces, før der sker noget.
I jeres sted ville jeg lade alt, hvad han forbinder med skole, fuldstændigt ligge. Han er jo kvik og har gennemskuet, at selv de mest "uskyldige" lege med bogstaver har noget med dét, han føler sig usikker på, at gøre. Derfor hans modstand. Og den bliver kun større, jo mere han oplever ikke at slå til. Det er jo ikke alene dét, at han ikke kender bogstaverne, der er et nederlag - det er også selve dét, at han ikke har spor lyst til at vise interesse for det og dermed gør jer bekymrede. Det er måske rigtigt nok, at I ikke presser ham, men dit indlæg her vidner jo om, at det er noget, I fokuserer på og tænker over. Og det ved han godt.
Drop bogstavlege og højtlæsning (det skærer mig i hjertet at skrive det sidste, men når han forbinder det med noget negativt, så lad ham slippe). Styrk ham i det, han kan lide og er god til. Et barn, der ved, han er verdensmester til noget - at klatre i træer eller spille fodbold - tager en lille del af den selvtillid med sig, også i skole.
Hans mor gør ingenting for at øve det boglige med ham. Det kan og skal I ikke opveje. Det ender jo kun i frustrationer og følelsen af ikke at slå til.
Jeg bliver sgu lidt harm og flov på folkeskolens vegne over at læse, at læsekonsulenten er inde over allerede i 0. Det er et skidt signal at sende, at det er hans læsning, det handler om allerede nu.
Man bliver IKKE en permanent dårlig læser af at være uinteresseret i bogstaver som 6-årig. Man risikerer at blive det, hvis man får skolelede så tidligt.
Da de to af mine "læsevrangvillige" børn fik fred herhjemme, faldt der ro på. Først hen i 2. klasse - min søn gik vist endda i 3. - kom motivationen for alvor. Den ældste blev aldrig vild med det boglige, men hun klarer sig flot og er blevet udtaget til en særlig efteruddannelse inden for sit fag. Min søn går i 2.g og er endog meget dygtig til det boglige, trækker et højt snit hjem. Det vigtigste, vi gjorde for dem, var at have is i maven og blæse bogstavindlæring et stykke, til de selv viste interesse.