Kære alle lærere
Jeg har jordens dejligste bonusdreng, som går i 0. Klasse langt væk fra os. Vi bor Jylland, han Sjælland, hvorfor vi kun har ham hver anden weekend og ferier. Han er vaks og intelligent, men er svært udfordret i skolen.
Årsag er massivt fravær, meget af det 'ulovligt'. Mor holder ham hyppigt hjemme grundet hun ikke orker at tage af sted. Derudover hjælper hun ham ikke med lektier eller taler om skoleting. Hun har den holdning det er skolens ansvar at lære ham ting. Hun læser heller aldrig historier for ham.
Aktuelt få han ekstra støttetimer, da han grundet fravær er bagud. Og ja, der er naturligvis i gang med en sag omkring mor, kommune er ind over osv, men sagsbehandling er en langsom affære, imens vi er vidne til at han kommer længere og længere bagud.
Når vi er heroppe prøver vi at læse for ham, men han har stor modstand mod det. Jeg oplever det skyldes han allerede nu har haft masser af nederlag ift. Læsning, så selvom vi læser for ham uden at han skal gøre noget, så frustreres han. Han kan genkende omtrent halvdelen af alfabetet, resten kan han ikke. Skolen mener ikke han har indlæringsvanskeligheder, men oplever derimod fraværet gør han slet ikke kan følge med.
Vi gør hvad vi kan for ikke at presse på, men på samme tid gøre sjove lege ud af det med bogstaver og ord, når han er her. Men selvom vi begrænser det for ikke at frustrere ham, og selvom vi prøver at lave det til små lege uden fokus på læring hvor selv de små børn herhjemme er med, så bliver han så gal og frustreret.
Vi føler os i klemme. Vi ønsker bestemt ikke at presse ham, og har heller ikke gjort det, men selv den mindste hentydning til læring frustrerer ham. Og vi kan ikke overlade det til en skole, han ikke afleveres i og en mor, der er uinteresseret k hans læring. Vi føler vi har et ansvar for at støtte op om det bare lidt.
Så mit spørgsmål er: hvilke værktøjer kan vi bruge for at øge hans glæde for og interesse i læring og læsning? Hvordan støtter vi op om processen, når han er massivt bagud? Og han ser skole som en straf og ikke noget rart, ganske sikkert pga alle de nederlag han har lidt i kraft af at være bagud.
I dag prøvede vi en leg med nogle brikker med ord på to bogstaver (et spil vi har købt), hvor det gik ud på at finde ord med fx a i ordet osv., hvor vi skulle hjælpe hinanden med det. Vi gjorde alt for at gøre det til en leg med samarbejde, men det dur bare ikke. Han hader det 
Vi er meget bekymrede over at han allerede har den følelse i børnehaveklassen og føler os magtesløse over den langsomme sagsbehandling. Vi er bange for at vi ikke kan rette op på 'skaden', altså hvad nu hvis hans skolegejst er ødelagt allerede i 0. Klasse
han har jo evnerne, men ikke forudsætningerne, når han ikke får lov at deltage i skolen 