Risse skriver:
Som tidligere nævnt er jeg på 'både og holdet', men jeg bliver nødt til at svare på dette indlæg som jeg er dybt uenig i.
Både i at du kalder trådstarter for smålig, for det synes jeg bestemt ikke at hun er, når man læser hendes indlæg, og synes også at det er med til igen at skabe en negativ tone.
Når det så er sagt så er jeg meget enig i at man bør kontakte enten læreren eller forældrene og høre om alt er, som det skal være, men jeg synes faktisk ikke at TS skal tage initiativer på egen hånd for at hjælpe pigen. Det ansvar vil til hver en tid ligge hos pigens forældre.
Derfor mener jeg også at man bør tage snakken med nogen. Jeg mener ikke at generthed er en legitim undskyldning at give et barn i slutningen af 2. klasse - især ikke i et samfund, hvor man smider om sig med diagnoser for at der skal tages hensyn. Generthed er ikke en diagnose og er så uhåndgribeligt at det er svært at forklare et barn. Så kan vi voksne være nok så rummelige, men det handler ikke om rummelighed og jeg synes faktisk at i fratager forældrene alt ansvar, ved ikke at følge op på om der måske skal laves nogle ændringer.
Jeg siger ikke at man ikke skal hjælpe pigen, men jeg mener ikke at det er TS's ansvar, og at det altid bør være i samarbejde med forældrene og ikke udenom dem.
Og selvfølgelig skal der tages hensyn hvis hun rent faktisk har et seriøst problem, men så må forældrene altså også melde klart ud.
Jeg synes stadig at hendes datter skal med til arrangementet fordi formålet med den ordning netop er at tage hensyn til de lidt mere udsatte og ensomme børn, men når det så er sagt, så ville jeg snarere være bange for at pigens manglende deltagelse skyldes at hun er blevet vant til ikke at deltage og kan være bange for at blive afvist når/hvis hun bryder det mønster. Især nu hvor at børnene bliver ældre og måske er begyndt at tage samme afstand til hende som hun har taget til dem. Det er jo langt fra sikkert at TS's datter er det eneste barn der føler sådan, og det vil pigen jo kunne mærke. Børn ændrer sig med alderen, og måske har pigen været klar til at være med de andre længe, men har bare ikke turde af frygt for nu at blive afvist. og måske er hun langt fra klar endnu.
Uanset så synes jeg at det er super vigtigt at forældrene bliver informeret om de reaktioner børnene har på den uvidenhed der er om situationen, og så må de sammen tage den derfra.
Fine betragtninger. Jeg tror at vi i bund og grund er ret enige.