Hvad tænker I? Deltage

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Skal min datter deltage?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.220 visninger
36 svar
94 synes godt om
21. april 2016

cnmigo

Hejsa

Det er et lille "ubetydeligt" problem som jeg lige vil vende med jer

Det kan være svaret er ligetil - men vil gerne lige høre synspunkterne, og se lidt input

Aldersgruppe: 2. klasse

I klassen er der en ordning med spis med dine venner; man har på skift 3-4 børn med hjem til spisning/eller er selv hjemme og spise ved de andre.
Der desuden almindelige børnefødselsdage for hhv. pige og drenge.

1 pige fra klassen deltager ikke i fødselsdage - hun er for genert hedder det.
Hun holder selv fødselsdag og inviterer tøserne hjem.

Jeg har det lidt hm hm med det, både og. Men det korte af det lange; hun får fest og gaver af tøserne, men de får ikke hendes selskab eller gaver "i bytte" fra hende. Det er lidt en unfair løsning.
Det skal dog siges at sidste år fik min datter en gave med hjem fra hende, men det gjorde hun ikke de første to år... (nej går ikke i små sko, men helt fair er det nu altså ikke - jeg har fint råd til 25 kr. i gave ) Forstå mig ret.

Nåmen, spis med dine venner for min datter, er så hjemme ved pigen her næste gang.
Og min datter har meldt ud at hun ikke vil med "Fordi X kommer heller aldrig hjem til hende..."

Og det er her dilemmaet opstår.

For hun har jo ret - men man bliver jo heller ikke et mindre menneske af at deltage.
Jeg sagde til hende at selvfølgelig skulle hun det, så kunne hun hygge sig der og vise X at det slet ikke er så farligt...

Omvendt, nu har de gået sammen i klassen i snart 3 år, det må også snart være på tide at pigen kommer ud og deltager - hun er ikke en tilbageholdende type når jeg ser hende i skolen. 
Men kender hende selvfølgelig ikke personligt - da hun jo aldrig deltager...

Så - hvad tænker du?!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2016

TNBC

cnmigo skriver:

Hejsa

Det kan være svaret er ligetil - men vil gerne lige høre synspunkterne, og se lidt input

I klassen er der en ordning med spis med dine venner; man har på skift 3-4 børn med hjem til spisning/eller er selv hjemme og spise ved de andre.

Jeg har det lidt hm hm med det, både og. Men det korte af det lange; hun får fest og gaver af tøserne, men de får ikke hendes selskab eller gaver "i bytte" fra hende. Det er lidt en unfair løsning.
Det skal dog siges at sidste år fik min datter en gave med hjem fra hende, men det gjorde hun ikke de første to år... (nej går ikke i små sko, men helt fair er det nu altså ikke - jeg har fint råd til 25 kr. i gave ) Forstå mig ret.

Nåmen, spis med dine venner for min datter, er så hjemme ved pigen her næste gang.
Og min datter har meldt ud at hun ikke vil med "Fordi X kommer heller aldrig hjem til hende..."

For hun har jo ret - men man bliver jo heller ikke et mindre menneske af at deltage.
Jeg sagde til hende at selvfølgelig skulle hun det, så kunne hun hygge sig der og vise X at det slet ikke er så farligt...

Omvendt, nu har de gået sammen i klassen i snart 3 år, det må også snart være på tide at pigen kommer ud og deltager - hun er ikke en tilbageholdende type når jeg ser hende i skolen. 

Så - hvad tænker du?!

Har du snakket med hendes foraeldre?

Hvad der er grunden til at hun ikke vil spise hos andre? Det er nogle boern, der bare ikke kan saadan noget, skolen er jo noget andet, det er hun vant til, men at komme I et fremmed hjem er maaske. ja ved ikke.

Men jeg ville snakke med foraeldrene. For det kan jo ende galt, som din datter siger, hun har ikke lyst til at tage derhen, maaske taenker de andre boern ogsaa saadan.

Anmeld Citér

21. april 2016

modesty

Hejsa

Så - hvad tænker du?!

Jeg synes det er HELT vildt småligt (og at gå i meget små sko) at se på det som "unfair".

Men det er selvfølgelig synd for pigen hvis hun ender med at være helt udenfor pga. hendes generthed. Man kunne måske spørge klasselæreren om alt er okay, eller om man kunne prøve at gøre en ekstra indsats for pigens skyld. Man kunne måske have hende med hjemme på en legeaftale uden at det er et større arrangement?

Jeg synes at din datter skal tage med til lave mad arrangementet. Jeg synes at du skal fortælle hende at mennesker er forskellige, og at der skal være plads til disse forskelligheder. Du kan måske overtale hende med at de andre børn der skal med er søde og at det bliver en hyggelig aften.

Anmeld Citér

21. april 2016

drabo

Profilbillede for drabo

Nogen børn er vitterligt utrygge i uvante omgivelser. Har selv en veninde, hvis søn i mange år gerne ville have venner med hjem, men ikke ville besøge dem.

hvordan er det med legeaftaler er hun besøg ved nogen? Det kan jo være det er større forsamlinger som er problemet. Men prøv at tal med forældrene for det ville da være synd, hvis hun ender lidt udenfor klassen pga af dette.

angående fødselsdag og gaver tænker jeg at besvær og udgifter ved fødselsdage langt overgår værdien af gaverne, hvis man skal til at regne det ud. 

Anmeld Citér

21. april 2016

cnmigo

Dejligt med input - gerne flere

Vil dog ikke beskyldes for at være! Dét anser jeg ikke mig selv for at være.

Anmeld Citér

22. april 2016

Monski

Ja jeg synes helt klart din datter skal deltage. det lyder som om veninden har svært ved at skabe sociale relationer, eller i hvert fald har nogle kæmpe udfordringer i forbindelse med hendes generthed. Jeg tror at hun kan gå hen og bliver rigtig mærket af det hvis andre så begynder at trække sig fra hende. 

Jeg kan godt forstå din datters logik. Hun er et barn. Men jeg har svært ved at forstå at man som voksen forældre hopper med på den. 

Anmeld Citér

22. april 2016

Anonymor

Jeg kan faktisk slet ikke forstå, at du er i tvivl. Hvis pigen er meget genert og introvert, er der  enormt stor forskel på at være hjemme i trygge rammer, og skulle ud et fremmed sted med en masse mennesker. Jeg synes, at det er rigtig dejligt, at hendes familie rummer hendes udfordringer på den måde ved at sørge for at hun er en del af det sociale på hendes præmisser - På hendes bopæl, hvor hun er tryg. Imens de på samme tid rummer hendes angst (antager jeg) ved at være ude hos andre.

Så selvfølgelig skal din datter deltage - Jeg tænker da, at du bør lære din datter at respektere, at vi alle har forskellige udfordringer og ting at kæmpe med, og opfordre hende til at være sød og rummelig over for en pige, som tydeligvis ikke har det alt for nemt. 

Anmeld Citér

22. april 2016

Sedigfor

Selvfølgelig skal din datter deltage! Bare fordi der er en anden pige som måske ikke lige har det så godt ved andre og knap så trykke omgivelser, kan din datter godt deltage. 

Jeg var omvendt, men ligesom pigen her, jeg vil ikke være den alle så som dagens person hvis man kan sige det sådan. Så jeg deltog i de andres fødselsdags men holdte aldrig noget selv, mine forældre pressede mig ikke til at gøre noget som jeg ikke ville. Så derfor synes jeg nu godt din datter kan deltage. Det kan jo alligevel godt blive en hyggelig aften og de er jo trods alt også sammen så (:

Anmeld Citér

22. april 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
cnmigo skriver:

Hejsa

Så - hvad tænker du?!

Jeg forstår det slet ikke: Er det en ubehagelig byrde for din datter og de andre at spise sammen og gå til fødselsdagsfest? Så slemt, at de ville ønske, de ligesom den pågældende pige kunne være fri for det?
For mig at se er der én, der går glip af noget sjovt og dermed én, det er synd for. Og det er ikke din datter. Skal den, der i forvejen går glip af noget, så "straffes" med yderligere isolation?
Ville du som voksen overhovedet overveje at takke nej til en kollegas invitation, fordi vedkommende af personlige årsager ikke deltog til sociale arrangementer - når du vidste, der lå utryghed bag?
Rummelighed, tak!

Anmeld Citér

22. april 2016

Anonymor

Mor og meget mere skriver:

Jeg forstår det slet ikke: Er det en ubehagelig byrde for din datter og de andre at spise sammen og gå til fødselsdagsfest? Så slemt, at de ville ønske, de ligesom den pågældende pige kunne være fri for det?
For mig at se er der én, der går glip af noget sjovt og dermed én, det er synd for. Og det er ikke din datter. Skal den, der i forvejen går glip af noget, så "straffes" med yderligere isolation?
Ville du som voksen overhovedet overveje at takke nej til en kollegas invitation, fordi vedkommende af personlige årsager ikke deltog til sociale arrangementer - når du vidste, der lå utryghed bag?
Rummelighed, tak!

Helt enig, og jeg kan overhovedet ikke følge logikken i, at det er unfair at hun får gaver uden at "give noget i bytte". Altså hvad er dit formål med at give gaver? At give dem, fordi så får dit barn også noget? Eller give dem, fordi det glæder modtageren? Og lad os så i øvrigt lige blive enige om, at det er barnets  forældre, der ikke har sørget for en gave til din datter, hvorfor i alverden skal et uskyldigt barn straffes for det?

(Nu kan jeg ikke lige følge, at den manglende gave er et problem, men hvis vi nu tager udgangspunkt i det alligevel). 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.