cnmigo skriver:
Hejsa
Det er et lille "ubetydeligt" problem som jeg lige vil vende med jer 
Det kan være svaret er ligetil - men vil gerne lige høre synspunkterne, og se lidt input 
Aldersgruppe: 2. klasse
I klassen er der en ordning med spis med dine venner; man har på skift 3-4 børn med hjem til spisning/eller er selv hjemme og spise ved de andre.
Der desuden almindelige børnefødselsdage for hhv. pige og drenge.
1 pige fra klassen deltager ikke i fødselsdage - hun er for genert hedder det.
Hun holder selv fødselsdag og inviterer tøserne hjem.
Jeg har det lidt hm hm med det, både og. Men det korte af det lange; hun får fest og gaver af tøserne, men de får ikke hendes selskab eller gaver "i bytte" fra hende. Det er lidt en unfair løsning.
Det skal dog siges at sidste år fik min datter en gave med hjem fra hende, men det gjorde hun ikke de første to år... (nej går ikke i små sko, men helt fair er det nu altså ikke - jeg har fint råd til 25 kr. i gave
) Forstå mig ret.
Nåmen, spis med dine venner for min datter, er så hjemme ved pigen her næste gang.
Og min datter har meldt ud at hun ikke vil med "Fordi X kommer heller aldrig hjem til hende..."
Og det er her dilemmaet opstår.
For hun har jo ret - men man bliver jo heller ikke et mindre menneske af at deltage.
Jeg sagde til hende at selvfølgelig skulle hun det, så kunne hun hygge sig der og vise X at det slet ikke er så farligt...
Omvendt, nu har de gået sammen i klassen i snart 3 år, det må også snart være på tide at pigen kommer ud og deltager - hun er ikke en tilbageholdende type når jeg ser hende i skolen.
Men kender hende selvfølgelig ikke personligt - da hun jo aldrig deltager...
Så - hvad tænker du?!

Jeg synes at det er super interessant det spørgsmål du lægger op og jeg har selv stemt både og, da jeg ser argumenter på begge sider.
For på den ene side mener jeg jo at disse legeaftaler, lav mad aftaler eller hvad folk kalder dem, er til for at tvinge børnene til at snakke sammen, så dem der ikke så tit har aftaler eller måske er lidt upopulære også får en chance - synes virkelig at det er et smukt koncept! Og derfor ville jeg mene at din datter bør tage afsted til netop dette arrangement.
Men du nævner at hun ikke deltager i fødselsdage, men hvad med de lav mad aftaler der foregår hos andre, deltager hun i dem? (Ved ikke om jeg har misset det)
Men jeg tænker også at pigen må være nået dertil at 2. klasse snart er slut og hvad der virkede fint i 0. klasse måske som minimum bør tages op til overvejelse igen efterhånden. Hun møder jo trods alt op i skolen som også er på 'fremmed grund', uden forældre og med endnu flere børn. Og mit argument er derfor; om det der var en kæmpe hjælp til at begynde med måske bliver en hindring frem over. For jeg er slet ikke i tvivl om, at det er noget hun har haft brug for til at begynde med, men spørgsmålet er om hun er blevet forvant og nu måske er bange for at bryde sit mønster? At hun måske kun er blevet endnu mere usikker i og med hun ikke har været med før og er bange for at det nu er for sent? At genertheden måske er væk, men at det nu snarere er et mønster hun frygter at bryde? At hun er bange for at blive afvist selvom hun faktisk er klar?
Det er ikke sikkert at det er sådan, og det kan sagtens være at hun virkelig har brug for disse hensyn i noget tid endnu. Men jeg giver det lille undertal ret i, at det i hvert fald ikke kan fortsætte til hun er 30, for sådan er verden ikke skruet sammen.
Jeg kan i øvrigt sagtens se dit argument i at det handler om selve fejringen, og det at blive anerkendt som det bærende og ikke det økonomiske. For selvom du nævner gaver, så er det jo sådan børn føler at de bliver fejret. Og i og med at din datter er stor nok til at danne en mening om situationen, synes jeg bestemt at det er værd at tage diskussionen op. Enten at pigerne selv tager den barn-til-barn eller at du tager det op med enten lærere og/eller forældrene og forklarer din datters reaktion og at du frygter at deres datter vil blive ekskluderet. Måske ikke endnu, men på sigt, hvis ikke der arbejdes lidt mere fra deres side, eller der bliver meldt noget ud, som i vil kunne forklare jeres børn.
For jeg vil også mene at det er svært for et barn at forstå, hvorfor en pige der ellers trives fint i klassen og til sin egen fødselsdag ikke vil med til andres. Og så kan vi voksne være nok så rummelige, men det tror jeg kan være svært for et barn at forstå til fulde.
Undskyld det lange indlæg, jeg håber at du finder ud af det