Hvad tænker I? Deltage

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. april 2016

B16

Jeg må sige at jeg faktisk er uenig - og sagtens kan forstå at du synes det er lidt unfair.

Selvfølgelig er det synd for pigen i klassen, at hun er så genert at det er så stort et problem for hende - og hvis din datter ikke selv havde givet udtryk herfor, så ville jeg også mene du skulle lade situationen være.

Jeg kan godt se hvorfor folk synes at man skal acceptere forskelligheder og acceptere folk som de er - men er jo netop det helt modsatte du gør ved din datter ved at tvinge hende afsted.

Din datter er tydeligvis igang med at finde sine egne grænser - og bryder sig ikke om at give og give - uden at få igen. Det handler jo egentlig ikke om penge - det handler om at føle man får noget ud af en relation og at begge parter arbejder for den, for er nu sådan relationer og forhold fungerer i den virkelige verden...

Havde børnene været noget større, havde mange sikkert anklaget pigen for at være meget egoistisk og selvcenteret.

Det er vel et eller andet sted en bjørnetjeneste at alle omkring 1 barn skal tage hensyn til hendes behov, men at hun ikke lære at det går den anden vej også - for sådan er verden altså ikke indrettet.

Hvis mit barn decideret gav udtryk for at føle at situationen var uretfærdig, så ville jeg aldrig tvinge barnet til at tage med. Det er bare min holdning 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2016

Anonymor

B16 skriver:

Jeg må sige at jeg faktisk er uenig - og sagtens kan forstå at du synes det er lidt unfair.

Selvfølgelig er det synd for pigen i klassen, at hun er så genert at det er så stort et problem for hende - og hvis din datter ikke selv havde givet udtryk herfor, så ville jeg også mene du skulle lade situationen være.

Jeg kan godt se hvorfor folk synes at man skal acceptere forskelligheder og acceptere folk som de er - men er jo netop det helt modsatte du gør ved din datter ved at tvinge hende afsted.

Din datter er tydeligvis igang med at finde sine egne grænser - og bryder sig ikke om at give og give - uden at få igen. Det handler jo egentlig ikke om penge - det handler om at føle man får noget ud af en relation og at begge parter arbejder for den, for er nu sådan relationer og forhold fungerer i den virkelige verden...

Havde børnene været noget større, havde mange sikkert anklaget pigen for at være meget egoistisk og selvcenteret.

Det er vel et eller andet sted en bjørnetjeneste at alle omkring 1 barn skal tage hensyn til hendes behov, men at hun ikke lære at det går den anden vej også - for sådan er verden altså ikke indrettet.

Hvis mit barn decideret gav udtryk for at føle at situationen var uretfærdig, så ville jeg aldrig tvinge barnet til at tage med. Det er bare min holdning 

Det er jeg uenig i. For et barn i 2. Klasse har slet ikke forudsætningerne for at forstå hvorfor det kan være svært for kammeraten, og så er det klart det kan føles unfair. Men så er det da super vigtigt i det mindste at søge at få sit eget barn til at forstå. Ved at forklare, fra børneperspektiv, hvordan verden ser ud for den generte pige.

Så tror jeg, at de fleste børn vil kunne forstå. Men det er klart de ikke forstår, hvis ikke de har forstået hvorfor.

Anmeld Citér

22. april 2016

B16

Anonymor skriver:

Det er jeg uenig i. For et barn i 2. Klasse har slet ikke forudsætningerne for at forstå hvorfor det kan være svært for kammeraten, og så er det klart det kan føles unfair. Men så er det da super vigtigt i det mindste at søge at få sit eget barn til at forstå. Ved at forklare, fra børneperspektiv, hvordan verden ser ud for den generte pige.

Så tror jeg, at de fleste børn vil kunne forstå. Men det er klart de ikke forstår, hvis ikke de har forstået hvorfor.

Vi behøver heller ikke være enige jo 

Men dit argument holder ikke helt i forhold til det jeg skriver. Eftersom jeg faktisk ikke synes det er i orden at pigen (og hendes forældre) får lov til at bruge undskyldningen "genert" til at slippe for at deltage i andres arrangementer selvom hun egentlig ikke er genert oppe i skolen - ville jeg ikke føle jeg skulle forklare mit barn noget. For vi ser ikke på situationen ens - jeg har ikke ondt nok af pigen til jeg synes det er acceptabelt at hun får lov til at slippe for at give igen i sine relationer. Så jeg ville ikke tvinge mit barn til at tage med, hvis barnet selv udtrykte utilfredshed med situationen.

Men som sagt, det er bare min holdning og vi behøver ikke være enige - jeg giver bare trådstarter mit besyv med  

Anmeld Citér

22. april 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
B16 skriver:

Vi behøver heller ikke være enige jo 

Men dit argument holder ikke helt i forhold til det jeg skriver. Eftersom jeg faktisk ikke synes det er i orden at pigen (og hendes forældre) får lov til at bruge undskyldningen "genert" til at slippe for at deltage i andres arrangementer selvom hun egentlig ikke er genert oppe i skolen - ville jeg ikke føle jeg skulle forklare mit barn noget. For vi ser ikke på situationen ens - jeg har ikke ondt nok af pigen til jeg synes det er acceptabelt at hun får lov til at slippe for at give igen i sine relationer. Så jeg ville ikke tvinge mit barn til at tage med, hvis barnet selv udtrykte utilfredshed med situationen.

Men som sagt, det er bare min holdning og vi behøver ikke være enige - jeg giver bare trådstarter mit besyv med  

TS kender af gode grunde kun pigen perifært. Hun har ikke en kinamands chance for at vide, om pigen lider af socialangst - baseret på, at hun ikke "virker genert i skolen"? - om der er tunge og svære årsager til fraværet, eller om det for den sags skyld er forældrene, der af uvisse årsager forhindrer pigen i at deltage. 

Så - der er en pige, der går glip af noget, de andre piger gør. Og af den grund skal hun gå glip af en lille bid af den sociale kage? Fordi det er retfærdigt??

Anmeld Citér

22. april 2016

B16

TS kender af gode grunde kun pigen perifært. Hun har ikke en kinamands chance for at vide, om pigen lider af socialangst - baseret på, at hun ikke "virker genert i skolen"? - om der er tunge og svære årsager til fraværet, eller om det for den sags skyld er forældrene, der af uvisse årsager forhindrer pigen i at deltage. 

Så - der er en pige, der går glip af noget, de andre piger gør. Og af den grund skal hun gå glip af en lille bid af den sociale kage? Fordi det er retfærdigt??

Fordi ts' datter ikke ønsker at deltage - præcist ligesom pigen i skolen ikke ønsker at deltage.

Verden fungerer ikke sådan, at en enkel person kan bestemme hvordan tingene skal være og så skal alle andre bare indordne sig efter denne persons ønsker. Hvis mit barn ikke selv gav udtryk for at hun ikke gad deltage, ville hun selvfølgelig skulle deltage.. Men eftersom datteren ikke ønsker det, skal hun i min optik ikke tvinges, ligesom klassekammeraten heller ikke bliver tvunget til at tage med til andres arrangementer. 

Så ja, det synes jeg er retfærdighed 

Anmeld Citér

22. april 2016

Aristocats

Jeg synes ikke, at din datter ikke skal deltage på det grundlag, at det er "unfair". Jeg var som en anden også beskriver omvendt, men lidt på samme måde. Jeg holdte ikke fødselsdag fordi jeg absolut ikke brød mig om det (kun én gang og det var på et offentligt sted sammen med et anden barn) og jeg ikke ville have opmærksomheden det medførte, men jeg deltog altid i andres fødselsdage.

Jeg synes absolut din datter skal deltage, for det ville være rigtigt stridt at straffe den anden pige for hendes generthed på den måde. Det er meget normalt at børn føler sig utrygge hos andre eller er utrygge ved andres forældre for eksempel. 

Her skal du lære din datter at man ikke kun giver for at få tilbage igen og man skal acceptere, at der er nogle ting som andre ikke bryder sig om - og så få det til at fungere derud fra, som pigernes forældre vel har, ved at invitere folk hjem til pigen i stedet. 

Anmeld Citér

22. april 2016

cnmigo

Jeg syntes tonen er ret bebrejdende?

Jeg spørger jo netop om hvad i syntes - er der slet ikke nogen der har læst min sætning:

>>...men man bliver jo heller ikke et mindre menneske af at deltage.
Jeg sagde til hende at selvfølgelig skulle hun det, så kunne hun hygge sig der og vise X at det slet ikke er så farligt...<<

Det jeg syntes er lidt "træls" er jo netop at det er begyndt at blive et problem fordi de andre ikke "gider" være med når X heller ikke deltager ved dem. Nej det er ikke "træls og surt for dem" at være med til spise og fødselsdage, tror heller ikke de hellere ville være fri - men jeg kan faktisk godt forstå min datter og de andre at de ikke helt kan forstå at X "kun vil have men ikke vil bidrage..."

Men tak for input, det er åbenbart svært at diskutere herinde uden at blive beskyldt for det ene og andet - smålig og for dårligt man overhovedet overvejer det, at man "straffer" X osv.

Jeg finder en løsning.

Anmeld Citér

22. april 2016

cnmigo

B16 skriver:

PRÆCIS det der jeg prøvede at komme ind på - tak fordi du forklarer det bedre end mig.

Mit dilemma ligger netop i at min datter HAR givet sin mening til kende - for de andre år og arrangementer har jeg netop bare sendt hende afsted til fordi det gør man jo for fællesskabets skyld mv.

Men nu åbner hun selv op - og som skrevet, hun har jo ret. Uanset hvor tolerant man er og regner i milimeterdemokrati, så ER der uligevægt i skålene...

Anmeld Citér

23. april 2016

Mor og meget mere

B16 skriver:

Fordi ts' datter ikke ønsker at deltage - præcist ligesom pigen i skolen ikke ønsker at deltage.

Verden fungerer ikke sådan, at en enkel person kan bestemme hvordan tingene skal være og så skal alle andre bare indordne sig efter denne persons ønsker. Hvis mit barn ikke selv gav udtryk for at hun ikke gad deltage, ville hun selvfølgelig skulle deltage.. Men eftersom datteren ikke ønsker det, skal hun i min optik ikke tvinges, ligesom klassekammeraten heller ikke bliver tvunget til at tage med til andres arrangementer. 

Så ja, det synes jeg er retfærdighed 

For mig er det helt basalt, at dét at behandle alle retfærdigt ikke er at behandle alle ens. Og hvis mine børn ikke viste forståelse for, at der er forskel på, hvad Sofie og Susanne kan og må og er i stand til, og de gav udtryk for en "noget for noget"-, milimeterdemokratisk indstilling til dét at omgås andre, ville jeg se det som min fornemste opgave at forklare dem, hvordan tingene hænger sammen. At Søren ikke skal deltage i idrætsundervisningen, fordi han har et fysisk handicap. At Mia ikke skal med på lejrskole, fordi hun lider af hjemve i ekstrem grad. At Ali ikke skal have serveret frikadeller. 

Jeg er helt grundlæggende uenig med dig i, at verden ikke ser sådan ud for voksne, og at relationer er bygget op om, at alle parter "giver det samme". Jeg ville ALDRIG sige nej til en invitation fra en kollega, som af grunde, jeg ville stole på var gode, ikke kom til min og andres fejringer eller til julefrokosten. Jeg ville oprigtigt mene, det var synd, hun gik glip af så meget, og bakke hende op i det, hun følte sig tryg ved og havde lyst til, jeg skulle deltage i. 

Jeg får helt kuldegysninger ved tanken om, at forældre til eleverne i min 8. klasse bakkede deres døtre op i, at de "satte grænser" ved ikke at deltage til C's fødselsdag, baseret på deres opfattelse af, at hun da virker tryg nok til hverdag på skolen og derfor "burde" komme, når de inviterede. C har socialangst og overskrider alle sine grænser hver eneste dag ved at komme i skole. 

Ingen af os aner, om "generthed" er en omskrivning af sandheden, og om pigen her har vægtige grunde til ikke at komme. Skal der en diagnose til, før det er godkendt af de andre forældre, eller kunne man vise tillid til, at der er en gyldig grund?

TS's barn er ude i noget retfærdighedstankegang som argument for at blive væk - jeg læser intet om generel modvilje over for pigen eller ulyst til fødselsdagen som sådan. At en pige i den alder ikke kan se, at det er den anden, der har et problem og går glip af en masse, kan jeg til nød forstå - men mener du virkelig, at den, det er "uretfærdigt" for, er den "normale" pige, der får de gode oplevelser med sine klassekammerater? Og synes du, det er sådan, at det er værtinden/fødselaren, der "modtager" det hele, og at gæsterne kun kommer for at give? 

Jeg synes, det kan virke som en håbløs mission at lære børn om accept af forskelligheder og måske endda evnen til at give lidt ekstra til dem, der falder udenfor, hvis deres forældre står i kulissen og messer "noget for noget!" Måske er det deres barn, der en dag får brug for at blive "forskelsbehandlet" og mødt med lidt "uretfærdig" omsorg og velvilje. 

Anmeld Citér

23. april 2016

Mor og meget mere

cnmigo skriver:

PRÆCIS det der jeg prøvede at komme ind på - tak fordi du forklarer det bedre end mig.

Mit dilemma ligger netop i at min datter HAR givet sin mening til kende - for de andre år og arrangementer har jeg netop bare sendt hende afsted til fordi det gør man jo for fællesskabets skyld mv.

Men nu åbner hun selv op - og som skrevet, hun har jo ret. Uanset hvor tolerant man er og regner i milimeterdemokrati, så ER der uligevægt i skålene...

Hvordan afgør du, at hun "har ret"? For mig at se kan hun tage grueligt fejl, eftersom hun - og du - ikke aner, om der er meget mere i den historie end generthed. 

Din bemærkning om milimeterdemokrati forstår jeg ikke. Det er da netop milimeterdemokrati, din datter regner i, og det fungerer meget sjældent, når vi har med mennesker at gøre. Dét ville jeg lære hende, hvis jeg var dig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.