Jul, hvordan gør i ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. november 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Vi har siden vores 3. barn kom til verden for 7 år siden holdt jul hjemme, og indbudt begge sider af familien. Men for små 4 år siden besluttede vi ar vi som min. hvert andet år, ville holde helt alene bare os 5. Og det er helt igennem fantastisk! Hvert andet år alene bare os 5, og hvert andet år enten med nogle fra den ene eller anden side, men stadig hjemme ved os, afslappet og børnevenligt.

Vi går fx på kirkegården og lægger blomster omkring middagstid, spiser let frokost, laver det sidste mad, ser Dineys juleshow, spiser aftensmad, åbner gaver op en ad gangen og derefter Risalmande, også bare hygge.

Vi prioritere at holde julen hjemme, fordi vi har en søn som er autist og han kan ikke klare presset med den flakken rundt hvert andet år, og al for mange mennesker, og ved at holde det hjemme, kan vi holde vores egne traditioner i hævd, og sørge for hygge istedet for stress

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2015

Bshizzle

Vi holder osse skifte vis med vores forældre  

Enten kommer de til os eller vi kommer til dem. (Da manden er Brandmand og har hver 3 brandvarm Juleaften og ik kan ta hjemme fra). 

For MIG betyder det meget at alle ens svigerforældre samt forældre er samlet hos OS den første Jul med barnets 1 Jul. 

Her er Julen lidt speciel, da vi i år holder det helt alene (min kæreste, jeg og den mindste dreng da den store er hos hans Far). 

De år hvor den store dreng er hos hans Far, holder vi 2 Jul... Af den grund at vi ønsker at den store ikke går glip af julen med os. (Her plejer det at være mine forældre der kommer hjem til os eller vi tager hjem til dem og hygger, da vi har en fast tradition at der er Julefrokost med Svigerfamilien hvert år mellem Jul og Nytår). 

Og eftersom min Svigermor og Svigerfar er skilt, så holder vi endnu en Julefrokost (deler gaver ud fra Svigerfar og Pap-Svigermor) før Jul.  

Anmeld Citér

14. november 2015

mulleh

Vi har holdt jul sammen alt den tid vi har været sammen, (vores 3 jul sammen iår) 

så kender ikke lige problemet ☺️ 

Anmeld Citér

15. november 2015

EAF

Anonym skriver:

Min kæreste og jeg har altid holdt jul hver for sig. men vi har altid været enige om at den dag der kom et barn til verden, så ville vi skifte hver år imellem familierne.

fx. juleaften ved svigerforældre, min forældre ville så have "førsteret på enten 1 eller 2 juledag til julefrokost. - og så året efter .. 

juleaften ved mine forældre og 1-2 juledag hos svigerforældrene. 

Jeg har i år "fri" juleaften, men næste år skal jeg på arbejde. Derfor vil jeg jo gerne om vi kan starte med at holde jul hos mine forældre så jeg har fri det år jeg skal holde jul med mine egne forældre.

- men nu er min kæreste ikke klar.... så han vil at min datter og jeg bare skal tage ud til mine forældre og så tager han hjem til sine. 

Jeg kan mærke at jeg bliver rigtigt ked af det indeni, mest fordi jeg ved at næste år hvis jeg så ikke føler mig klar til at holde jul uden mine egne forældre, så vil det helt sikkert ikke være i orden. Og iøvrigt så nægter jeg at holde jul adskilt fra min datter.

hvornår starter man så med at holde jul sammen, for min kæreste vil jo også gerne være sammen med vores datter. og hvad nu med 2. juledag hvem skal vi så være hos, når vi har været ved begge familier juleaften. 

min svigermor slår hårdt ned på at min familie bliver 12, men at de kun bliver 6 og hvis min kæreste så ikke kommer så bliver de kun 5. - men bør jeg bukke under fordi "vi" holder jul med hele min mors familie? Og i øvrigt så ville hun altid kun holde 2. juledag for hun kan ikke holde til at holde 1. juledag ? 

jeg har foreslået at hun så evt. kunne benytte d. 26/12 - men det gider hun slet ikke svare på. 

- i min verden falder hele vores jul sammen og jeg er så træt af diskussionerne herom. at jeg lige på nuværende tidspunkt begynder at tænke ... Jeg bliver fandme bare hjemme og spiser en fryse pizza og ha' ondt af mig selv. 

hvordan gør i andre med julen ? 

Den aftale havde vi også og første jul besluttede vi at det skulle være os tre hjemme hos os sig selv, med vores eget første juletræ og vores egen traditioner, derefter ville det så blive enten hans eller mine forældre den kommende jul og jeg kan love dig for at uanset hvad så er den første jul uden sin familie underlig og også svær. Forskellige traditioner... vænner mig nok aldrig rigtig til det. Nu gør vi sådan at et år er hjemme hvor vi invitere dem, et hos mine forældre og et hos hans forældre. 

Anmeld Citér

15. november 2015

TR

Anonym skriver:

Min kæreste og jeg har altid holdt jul hver for sig. men vi har altid været enige om at den dag der kom et barn til verden, så ville vi skifte hver år imellem familierne.

fx. juleaften ved svigerforældre, min forældre ville så have "førsteret på enten 1 eller 2 juledag til julefrokost. - og så året efter .. 

juleaften ved mine forældre og 1-2 juledag hos svigerforældrene. 

Jeg har i år "fri" juleaften, men næste år skal jeg på arbejde. Derfor vil jeg jo gerne om vi kan starte med at holde jul hos mine forældre så jeg har fri det år jeg skal holde jul med mine egne forældre.

- men nu er min kæreste ikke klar.... så han vil at min datter og jeg bare skal tage ud til mine forældre og så tager han hjem til sine. 

Jeg kan mærke at jeg bliver rigtigt ked af det indeni, mest fordi jeg ved at næste år hvis jeg så ikke føler mig klar til at holde jul uden mine egne forældre, så vil det helt sikkert ikke være i orden. Og iøvrigt så nægter jeg at holde jul adskilt fra min datter.

hvornår starter man så med at holde jul sammen, for min kæreste vil jo også gerne være sammen med vores datter. og hvad nu med 2. juledag hvem skal vi så være hos, når vi har været ved begge familier juleaften. 

min svigermor slår hårdt ned på at min familie bliver 12, men at de kun bliver 6 og hvis min kæreste så ikke kommer så bliver de kun 5. - men bør jeg bukke under fordi "vi" holder jul med hele min mors familie? Og i øvrigt så ville hun altid kun holde 2. juledag for hun kan ikke holde til at holde 1. juledag ? 

jeg har foreslået at hun så evt. kunne benytte d. 26/12 - men det gider hun slet ikke svare på. 

- i min verden falder hele vores jul sammen og jeg er så træt af diskussionerne herom. at jeg lige på nuværende tidspunkt begynder at tænke ... Jeg bliver fandme bare hjemme og spiser en fryse pizza og ha' ondt af mig selv. 

hvordan gør i andre med julen ? 

Vi holder jul sammen .. 

I år nede ved mine bedste forældre hvor min side af familien kommer ..

næste år ved kærestens familie 

Og året efter hjemme ved os selv , hvor dem der vil kommer ��

Og så starter vi forfra .. 

Anmeld Citér

15. november 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Vi har holdt skiftevis siden vi flyttede sammen. Sidste år var vi hos svigerfamilien i Italien. De fejrer ikke rigtig jul som vi gør herhjemme, de får lidt ekstra mad, men der er ikke rigtig nogen traditioner, ingen træ og ingen gaver. Vores pige var blevet næsten 3 og forstod for første gang for alvor hvad jul var for noget - og vi havde faktisk forventet at de af den grund ville gøre en smule mere ud af julen. Men intet var ændret, så vi besluttede at vi ikke længere vil tilbringe julen dernede, det er simpelthen for trist. Nu må tiden så vise om min mand kan "holde stand" næste år når de spørger til om vi kommer.

Herhjemme i DK holder vi julen hjemme, og mine forældre kommer. Det er nemmest i forhold til at få ungerne i seng i ordentlig tid. Vi holder egentlig ikke specielt hårdt på traditionerne - min mand er jo ikke dansker, men har skabt vores egne (fx får vi hverken and eller flæskesteg). Min mor står for desserten, min far ordner kartofler & grøntsager, så jeg ikke skal stå med det hele selv. Træet pynter vi alle i fællesskab om eftermiddagen, og vi åbner også de første gaver om eftermiddagen så der er tid til at lege med dem.

Anmeld Citér

15. november 2015

Fru Ebied

Anonym skriver:

Munder

Ja julen er nemlig bare et utroligt sårbart emne. Netop fordi man et sted skal give afkald på faste tratisioner. Jeg er selv et juleøre at den anden verden, med faste ”lave kalender lys, advent lys hygge dag” og julekage bage dage.  Jeg foreslog faktisk at vi skulle holde jul herhjemme, men det er han slet ikke klar til.

Mortil3+

Hihi den tradition er jeg præcis modsat af dig, med hensyn til. Min kærestes familie flår gaverne op og taler til sidst om hvad de har fået. I min familie køre vi på skift til at være nisser, nissen sidder på gulvet foran træet og finder en pakke til en person og så åbner man den op imens alle sidder og følger med i hvad man får og hvem man får tingen af. Vi bruger gerne 1 time+ på at pakke gaverne ud, bagefter får vi ris ala mande og så afsluttes festen med et brædtspil – og vi slutter omkring 01-02 tiden om natten. Min kærestes familie spiser alt mad, flår gaver op og så farvel igen.

God-mor

Lige der sætter du måske de ord på mine følelser som jeg har haft svært ved – TAK! Jeg mener jo netop at vi begge bør være sammen med hende. Og jeg har utroligt svært ved at forstå hvordan han overhovedet kan forestille sig en jul uden hende(endda den første). Og selvfølgelig er det ren egoisme at jeg ønsker at holde jul i mit fri år hos egne forældre. Men ærligttalt så vil jeg pine mig med at tage på arbejde juleaften i aftenvagt og vide at der ville gå 3. år før jeg skulle holde jul med min egen familie. Så jo der er det klart mine egne følelser den køre på.

Jeg synes selv vores plan var helt fair, og den var lagt udfra at tilgode se alle – så julen fremadrettet bare kørte på skinner. Og den kunne nydes i fulde drag.

Min svigermor giver mig desværre dårlig samvittighed. Og når jeg taler med min kæreste om det, føler jeg slet ikke det er ham der taler. For jeg kan høre at det er ord hun har proppet i munden af ham.

• Det er jo nemt for mig, for vores datter er jo afhængig af mig endnu. Så jeg er jo den grumme svigerdatter. Der tager hendes barnebarn fra hende og vores datter fra sin far ...

Benjamins’mor

Fordelingen lyder jo som den jeg mente at vi havde aftalt her i huset.

Dog er igen af vores forældre skilt, så det bliver kun hver 2. år som det er nu. Og sådan håber jeg da det bliver ved med at være

Female

Faktisk er det måske det der gør mig ked af det. For første gang siden 2009 har jeg været direkte skuffet over ham. Det skuffer mig på vores helt nye families vegne, og ikke mindst vores ønskebarns. Om navlesnoren er cuttet korrekt.. bum bum, det bliver den måske aldrig helt.

Jeg ville også ønske han talte fra sit hjerte i stedet for at tage hans forældres parti. For det er 1 år.

Tak for dit svar.

Tak for alles svar – Det har hjulpet på den dumme dårlige samvittigheds kyse jeg lidt føler jeg har fået trukket ned over hovedet her de sidste dage.

Er din datter også din kærestes barn?

For jeg havde forstået at hun var din fra et tidligere forhold..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.