Anonym skriver:
Munder
Ja julen er nemlig bare et utroligt sårbart emne. Netop fordi man et sted skal give afkald på faste tratisioner. Jeg er selv et juleøre at den anden verden, med faste ”lave kalender lys, advent lys hygge dag” og julekage bage dage. Jeg foreslog faktisk at vi skulle holde jul herhjemme, men det er han slet ikke klar til.
Mortil3+
Hihi den tradition er jeg præcis modsat af dig, med hensyn til. Min kærestes familie flår gaverne op og taler til sidst om hvad de har fået. I min familie køre vi på skift til at være nisser, nissen sidder på gulvet foran træet og finder en pakke til en person og så åbner man den op imens alle sidder og følger med i hvad man får og hvem man får tingen af. Vi bruger gerne 1 time+ på at pakke gaverne ud, bagefter får vi ris ala mande og så afsluttes festen med et brædtspil – og vi slutter omkring 01-02 tiden om natten. Min kærestes familie spiser alt mad, flår gaver op og så farvel igen.
God-mor
Lige der sætter du måske de ord på mine følelser som jeg har haft svært ved – TAK! Jeg mener jo netop at vi begge bør være sammen med hende. Og jeg har utroligt svært ved at forstå hvordan han overhovedet kan forestille sig en jul uden hende(endda den første). Og selvfølgelig er det ren egoisme at jeg ønsker at holde jul i mit fri år hos egne forældre. Men ærligttalt så vil jeg pine mig med at tage på arbejde juleaften i aftenvagt og vide at der ville gå 3. år før jeg skulle holde jul med min egen familie. Så jo der er det klart mine egne følelser den køre på.
Jeg synes selv vores plan var helt fair, og den var lagt udfra at tilgode se alle – så julen fremadrettet bare kørte på skinner. Og den kunne nydes i fulde drag.
Min svigermor giver mig desværre dårlig samvittighed. Og når jeg taler med min kæreste om det, føler jeg slet ikke det er ham der taler. For jeg kan høre at det er ord hun har proppet i munden af ham.
- Det er jo nemt for mig, for vores datter er jo afhængig af mig endnu. Så jeg er jo den grumme svigerdatter. Der tager hendes barnebarn fra hende og vores datter fra sin far ...
Benjamins’mor
Fordelingen lyder jo som den jeg mente at vi havde aftalt her i huset.
Dog er igen af vores forældre skilt, så det bliver kun hver 2. år som det er nu. Og sådan håber jeg da det bliver ved med at være 
Female
Faktisk er det måske det der gør mig ked af det. For første gang siden 2009 har jeg været direkte skuffet over ham. Det skuffer mig på vores helt nye families vegne, og ikke mindst vores ønskebarns. Om navlesnoren er cuttet korrekt.. bum bum, det bliver den måske aldrig helt.
Jeg ville også ønske han talte fra sit hjerte i stedet for at tage hans forældres parti. For det er 1 år.
Tak for dit svar.
Tak for alles svar – Det har hjulpet på den dumme dårlige samvittigheds kyse jeg lidt føler jeg har fået trukket ned over hovedet her de sidste dage.
For jeg havde forstået at hun var din fra et tidligere forhold..