Jul, hvordan gør i ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.258 visninger
46 svar
59 synes godt om
12. november 2015

Anonym trådstarter

Min kæreste og jeg har altid holdt jul hver for sig. men vi har altid været enige om at den dag der kom et barn til verden, så ville vi skifte hver år imellem familierne.

fx. juleaften ved svigerforældre, min forældre ville så have "førsteret på enten 1 eller 2 juledag til julefrokost. - og så året efter .. 

juleaften ved mine forældre og 1-2 juledag hos svigerforældrene. 

Jeg har i år "fri" juleaften, men næste år skal jeg på arbejde. Derfor vil jeg jo gerne om vi kan starte med at holde jul hos mine forældre så jeg har fri det år jeg skal holde jul med mine egne forældre.

- men nu er min kæreste ikke klar.... så han vil at min datter og jeg bare skal tage ud til mine forældre og så tager han hjem til sine. 

Jeg kan mærke at jeg bliver rigtigt ked af det indeni, mest fordi jeg ved at næste år hvis jeg så ikke føler mig klar til at holde jul uden mine egne forældre, så vil det helt sikkert ikke være i orden. Og iøvrigt så nægter jeg at holde jul adskilt fra min datter.

hvornår starter man så med at holde jul sammen, for min kæreste vil jo også gerne være sammen med vores datter. og hvad nu med 2. juledag hvem skal vi så være hos, når vi har været ved begge familier juleaften. 

min svigermor slår hårdt ned på at min familie bliver 12, men at de kun bliver 6 og hvis min kæreste så ikke kommer så bliver de kun 5. - men bør jeg bukke under fordi "vi" holder jul med hele min mors familie? Og i øvrigt så ville hun altid kun holde 2. juledag for hun kan ikke holde til at holde 1. juledag ? 

jeg har foreslået at hun så evt. kunne benytte d. 26/12 - men det gider hun slet ikke svare på. 

- i min verden falder hele vores jul sammen og jeg er så træt af diskussionerne herom. at jeg lige på nuværende tidspunkt begynder at tænke ... Jeg bliver fandme bare hjemme og spiser en fryse pizza og ha' ondt af mig selv. 

hvordan gør i andre med julen ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2015

Munder

Julen er et ømt punkt for mange nye familier

Vi har ikke så stor en familie som du beskriver. Da vi for omkring 15 år siden købte eget hus, besluttede vi at holde julen selv - vi havde ikke børn på det tidspunkt. Der var ingen af os der kunne forestille os at holde hos den anden, så hellere skabe vores egne traditioner.

Alle er velkomne hos os, og der er ingen sure miner, hvis ingen kommer Min mand er enebarn, så hans forældre kommer hvert år. Mine forældre fordeler mellem min søster og jeg - mest min søster efter min svoger har mistet sin mor. På den måde sidder ingen alene juleaften.

Julefrokosten 2. juledag har vi slået sammen, så både min familie og min mands er velkomne, hvilket er rigtig hyggeligt.

Jeg er det største juleøre, og nyder at være vært ved julens arrangementer

Anmeld Citér

12. november 2015

MorTil3+

Vi holder skiftevis. Det ene år hos min familie og næste hos min mands familie. I år er det hos min mands familie. De har så en tradition som jeg hader og det er at der bliver pakket 1 gave op af gangen så alle kan se hva man pakker op. Og det tager bare evigheder og ungerne bliver så utålmodige der er 6 børn. Men føler ikke rigtig at jeg kan komme og lave om på det men utroligt de ikke selv kan se det. 

Anmeld Citér

12. november 2015

God-mor

Anonym skriver:

Min kæreste og jeg har altid holdt jul hver for sig. men vi har altid været enige om at den dag der kom et barn til verden, så ville vi skifte hver år imellem familierne.

fx. juleaften ved svigerforældre, min forældre ville så have "førsteret på enten 1 eller 2 juledag til julefrokost. - og så året efter .. 

Jeg har i år "fri" juleaften, men næste år skal jeg på arbejde. Derfor vil jeg jo gerne om vi kan starte med at holde jul hos mine forældre så jeg har fri det år jeg skal holde jul med mine egne forældre.

- men nu er min kæreste ikke klar.... så han vil at min datter og jeg bare skal tage ud til mine forældre og så tager han hjem til sine. 

Jeg kan mærke at jeg bliver rigtigt ked af det indeni, mest fordi jeg ved at næste år hvis jeg så ikke føler mig klar til at holde jul uden mine egne forældre, så vil det helt sikkert ikke være i orden. Og iøvrigt så nægter jeg at holde jul adskilt fra min datter.

hvornår starter man så med at holde jul sammen, for min kæreste vil jo også gerne være sammen med vores datter. og hvad nu med 2. juledag hvem skal vi så være hos, når vi har været ved begge familier juleaften. 

min svigermor slår hårdt ned på at min familie bliver 12, men at de kun bliver 6 og hvis min kæreste så ikke kommer så bliver de kun 5. - men bør jeg bukke under fordi "vi" holder jul med hele min mors familie? Og i øvrigt så ville hun altid kun holde 2. juledag for hun kan ikke holde til at holde 1. juledag ? 

jeg har foreslået at hun så evt. kunne benytte d. 26/12 - men det gider hun slet ikke svare på. 

- i min verden falder hele vores jul sammen og jeg er så træt af diskussionerne herom. at jeg lige på nuværende tidspunkt begynder at tænke ... Jeg bliver fandme bare hjemme og spiser en fryse pizza og ha' ondt af mig selv. 

Selvfølgelig skal i holde jul sammen når der er et barn involveret, og selvfølgelig skal i starte hos dine forældre nu du har fri og skal arbejde næste år. Tænk på jeres barn i stedet for jeres egne følelser i det her, barnet skal da have begge forældre sammen juleaften, og ellers må i holde julen selv og invitere alle og så må dem der har lyst komme. Det andet er meget barnligt synes jeg. Din svigermor skal slet ikke blande sig og give jer dårlig samvittighed fordi de "kun" bliver 5 hvis hendes ene søn ikke kommer. Han har sin egen familie nu og i tilgodeser jo begge familier lader det til ved at skifte hver andet år og så tage til julefrokost hos familierne på skift. Sådan gør vi også herhjemme og det fungere så fint. 

Anmeld Citér

12. november 2015

God-mor

MorTil3+ skriver:

Vi holder skiftevis. Det ene år hos min familie og næste hos min mands familie. I år er det hos min mands familie. De har så en tradition som jeg hader og det er at der bliver pakket 1 gave op af gangen så alle kan se hva man pakker op. Og det tager bare evigheder og ungerne bliver så utålmodige der er 6 børn. Men føler ikke rigtig at jeg kan komme og lave om på det men utroligt de ikke selv kan se det. 

Sjovt, jeg elsker at holde jul hos mine svigerforældre da de netop køre det sådan at man pakker 1 gave op ad gangen så alle ser hvad hinanden får. Syntes det er så hyggeligt end når man bare flår pakkerne op uden at se hvad hinanden får

Anmeld Citér

12. november 2015

Benjamins'mor

Anonym skriver:

I 2010 holdte jeg jul hos mine forældre, selvom jeg havde 4 dage til termin og han holdte jul hos sine forældre. Vi blev enige om at holde en sidste adskilt jul. Året efter (første år med barn) holdte vi hos hans forældre, og nu går det bare på skift. Vi startede hos hans forældre for så passer det med når mine søskende holder jul hos mine forældre så gør vi også (mine forældre er skilt). 

Muligvis bliver det til hver 3. År hos hver på et tidspunkt, da min far er begyndt at ytre ønske om at vi også holder jul der.

Anmeld Citér

12. november 2015

female

Vi startede med at holde jul sammen, da vi var blevet forældre. Det ene år er vi hos hans familie. Det næste er vi ved min.

I din situation ville jeg blive utrolig skuffet, hvis min mand ville være villig til at give afkald på en jul med sin datter for at være sammen med sin mor. Nu kender jeg ham jo ikke, men min umiddelbare indskydelse var, om navlesnoren ikke helt er blevet cuttet endnu. Og min svigermor (eller min mor for den sags skyld) skulle ikke blande sig i diskussionen. Det er noget som dig og din mand skal afgøre.

Anmeld Citér

12. november 2015

Julemusen

Hehe vi sidder også med et problem ift julen i år. Det er da så typisk at så dejlig en højtid skal ødelægges af at alle vil have deres vilje :-P (jeg er bestemt ikke hellig for har også mine punkter jeg holder fast på). Da vi fik vores første barn begyndte vi også at holde jul sammen for at være sammen med vores søn selvfølgelig. Første år var ved min mor, da hun lige var blevet alene. Året efter var ved mine svigerforældre. Jeg synes også det var underligt at holde jul hos dem, men jeg gør det for min mand og søn. Vi må alle ofre os lige meget og gøre plads til hinandens ønsker, mig og min mand imellem. Nu har vi så fået nr to og har valgt at holde jul for os selv, hvor vi begynder ved frokosttid og pakket gaver ud efter den yngste middagslur. Mine børn kan ikke holde ud om aftenen og vil gerne holde jul for mine børn da der ikke blivet taget hensyn ift spisetid og gavetid ved hverken min svigerfamilie eller egen familie. Vi er de eneste der har små børn. 

Dette har så skabt drama i familien, da vores familier brokker sig over ikke at se os i julen. Vi skal så til julefrokost ved min familie den 26. og vi holder nytår fra den 30.-2. Januar ved svigerfamilien. De bor alle langt væk så vi overnatter der hvor vi er. Min svigermor kan desværre ikke komme over at hun ikke ser børnene pakke gaverne fra dem op(vi holdte jul ved dem sidste år) og vil derfor holde en ekstra jul. Det har jeg meget  bestemt sagt nej til. Julegaver er den 24. Og ellers må hun lade være med at give. Vi har tre fødselsdage i juledagene plus min yngste søns. Og den skal ikke gå op i jul jul jul. Men bare være hans fødselsdag. Så derfor vil vi have julen afsluttet ift gaver den 24. Men min kæreste svigermor vil ikke give sig. Min mand vil ringe til hende og bede hende om at beholde gaverne selv hvis hun ikke kan finde ud af at give for at glæde andre og kun opfylde egne behov. Heldigvis er min mand og jeg enige i denne sag! 

Anmeld Citér

12. november 2015

Kay

Anonym skriver:

Syntes faktisk din kæreste er ret barnlig når han ikke "er klar" eller også er han virkelig mors dreng! 

hos os har vi gjort det at vi er sammen med mine svigerforældre hvert andet år (og nej jeg nyder det ikke på samme måde som når jeg er sammen med min familie) Samme år er min mands bror og kæreste og delebarn også med (og ja det vil sige at hvert andet år sidder mine svigerforældre alene juleaften)

og det næste år er vi hos mine forældre og der kommer min faster onkel og deres børn samt min bror og hans kæreste (selvom de ikke har børn) og så vores pigers oldeforældre så vi er en ordentlig flok og ja de år vi ikke er hos mine forældre (i år) er de så alene 

jeg har et forslag til dig... hvad med om i holder jul? Og så invitere begge sider? 

Da jeg var barn og min mormor levede holde hun altid jul med os lige meget hvem ellers var sammen med og det var så hyggelig

Anmeld Citér

12. november 2015

Steffecph

Vi holder to år hos hver familie. Min familie er nemlig samlet samme år som hans, og vi ville begge være noget kede af at undvære egen familie hvert år. 

I år holder vi med hans forældre, og de næste to år med min. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.