Jul, hvordan gør i ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. november 2015

Sprit25

Vi skiftes hvert år. I år er vi hos mine forældre og næste år kommer min svigermor her. Det har vi gjort siden vores anden jul som par så I år er vel 6 jul sammen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2015

Sprit25

Kay skriver:

Syntes faktisk din kæreste er ret barnlig når han ikke "er klar" eller også er han virkelig mors dreng! 

hos os har vi gjort det at vi er sammen med mine svigerforældre hvert andet år (og nej jeg nyder det ikke på samme måde som når jeg er sammen med min familie) Samme år er min mands bror og kæreste og delebarn også med (og ja det vil sige at hvert andet år sidder mine svigerforældre alene juleaften)

og det næste år er vi hos mine forældre og der kommer min faster onkel og deres børn samt min bror og hans kæreste (selvom de ikke har børn) og så vores pigers oldeforældre så vi er en ordentlig flok og ja de år vi ikke er hos mine forældre (i år) er de så alene 

jeg har et forslag til dig... hvad med om i holder jul? Og så invitere begge sider? 

Da jeg var barn og min mormor levede holde hun altid jul med os lige meget hvem ellers var sammen med og det var så hyggelig

Ej, hvordan har ud det med nogen sidder alene juleaften Det ville jeg hade!

Anmeld Citér

12. november 2015

Munder

Julemusen skriver:

Hehe vi sidder også med et problem ift julen i år. Det er da så typisk at så dejlig en højtid skal ødelægges af at alle vil have deres vilje :-P (jeg er bestemt ikke hellig for har også mine punkter jeg holder fast på). Da vi fik vores første barn begyndte vi også at holde jul sammen for at være sammen med vores søn selvfølgelig. Første år var ved min mor, da hun lige var blevet alene. Året efter var ved mine svigerforældre. Jeg synes også det var underligt at holde jul hos dem, men jeg gør det for min mand og søn. Vi må alle ofre os lige meget og gøre plads til hinandens ønsker, mig og min mand imellem. Nu har vi så fået nr to og har valgt at holde jul for os selv, hvor vi begynder ved frokosttid og pakket gaver ud efter den yngste middagslur. Mine børn kan ikke holde ud om aftenen og vil gerne holde jul for mine børn da der ikke blivet taget hensyn ift spisetid og gavetid ved hverken min svigerfamilie eller egen familie. Vi er de eneste der har små børn. 

Dette har så skabt drama i familien, da vores familier brokker sig over ikke at se os i julen. Vi skal så til julefrokost ved min familie den 26. og vi holder nytår fra den 30.-2. Januar ved svigerfamilien. De bor alle langt væk så vi overnatter der hvor vi er. Min svigermor kan desværre ikke komme over at hun ikke ser børnene pakke gaverne fra dem op(vi holdte jul ved dem sidste år) og vil derfor holde en ekstra jul. Det har jeg meget  bestemt sagt nej til. Julegaver er den 24. Og ellers må hun lade være med at give. Vi har tre fødselsdage i juledagene plus min yngste søns. Og den skal ikke gå op i jul jul jul. Men bare være hans fødselsdag. Så derfor vil vi have julen afsluttet ift gaver den 24. Men min kæreste svigermor vil ikke give sig. Min mand vil ringe til hende og bede hende om at beholde gaverne selv hvis hun ikke kan finde ud af at give for at glæde andre og kun opfylde egne behov. Heldigvis er min mand og jeg enige i denne sag! 

Jeg kan godt se dit dilemma med, at der er mange gaver og fødselsdage oveni. 

Jeg ville dog aldrig nægte giver af gaver at se børnene åbne dem - det er jo en stor del af det. I dit tilfælde ville jeg sluge den kamel, og lade svigerforældrene give deres børnebørn julegaverne til nytår, hvor I er hos dem. Det tror jeg også er bedre for børnene, da det kan være overvældende for de små med mange gaver på en gang. I kan jo godt afstå fra at det bliver en ekstra jul, men en fejring af nytåret

Anmeld Citér

12. november 2015

PernilleogLouis

Forstår ikke det helt store problem - hvis han ikke er klar så lad ham da holde med hans forældre - det er jo ham der går glip af at holde jul med jeres barn og er det sådan et stort problem så må I jo starte hos hans forældre også må du gå på kompromis - kan ikke se det er en selvfølge at I skal holde sammen og at det skal være hos dine forældre

Anmeld Citér

12. november 2015

Kay

Sprit25 skriver:

Mine forældre nyder det og har før taget på hotel, i år er hun gang med at søge fonde og forskellige ting for at holde jul for enlige og hjemløse i deres by så det har jeg det fint med  de bliver hver gang inviteret hjem til min faster men takker nej

Mine svigerforældre vælger det også selv da de bliver inviteret både til svigerfars søster og til svigermors søster men de har hver gang valgt at være alene (de er også blevet inviteret hjem til mine forældre da der der hjemme altid er plads til flere, hvor der er hjerterum er der husrum)

Anmeld Citér

12. november 2015

Anonym trådstarter

Munder

Ja julen er nemlig bare et utroligt sårbart emne. Netop fordi man et sted skal give afkald på faste tratisioner. Jeg er selv et juleøre at den anden verden, med faste ”lave kalender lys, advent lys hygge dag” og julekage bage dage.  Jeg foreslog faktisk at vi skulle holde jul herhjemme, men det er han slet ikke klar til.

Mortil3+

Hihi den tradition er jeg præcis modsat af dig, med hensyn til. Min kærestes familie flår gaverne op og taler til sidst om hvad de har fået. I min familie køre vi på skift til at være nisser, nissen sidder på gulvet foran træet og finder en pakke til en person og så åbner man den op imens alle sidder og følger med i hvad man får og hvem man får tingen af. Vi bruger gerne 1 time+ på at pakke gaverne ud, bagefter får vi ris ala mande og så afsluttes festen med et brædtspil – og vi slutter omkring 01-02 tiden om natten. Min kærestes familie spiser alt mad, flår gaver op og så farvel igen.

God-mor

Lige der sætter du måske de ord på mine følelser som jeg har haft svært ved – TAK! Jeg mener jo netop at vi begge bør være sammen med hende. Og jeg har utroligt svært ved at forstå hvordan han overhovedet kan forestille sig en jul uden hende(endda den første). Og selvfølgelig er det ren egoisme at jeg ønsker at holde jul i mit fri år hos egne forældre. Men ærligttalt så vil jeg pine mig med at tage på arbejde juleaften i aftenvagt og vide at der ville gå 3. år før jeg skulle holde jul med min egen familie. Så jo der er det klart mine egne følelser den køre på.

Jeg synes selv vores plan var helt fair, og den var lagt udfra at tilgode se alle – så julen fremadrettet bare kørte på skinner. Og den kunne nydes i fulde drag.

Min svigermor giver mig desværre dårlig samvittighed. Og når jeg taler med min kæreste om det, føler jeg slet ikke det er ham der taler. For jeg kan høre at det er ord hun har proppet i munden af ham.

• Det er jo nemt for mig, for vores datter er jo afhængig af mig endnu. Så jeg er jo den grumme svigerdatter. Der tager hendes barnebarn fra hende og vores datter fra sin far ...

Benjamins’mor

Fordelingen lyder jo som den jeg mente at vi havde aftalt her i huset.

Dog er igen af vores forældre skilt, så det bliver kun hver 2. år som det er nu. Og sådan håber jeg da det bliver ved med at være

Female

Faktisk er det måske det der gør mig ked af det. For første gang siden 2009 har jeg været direkte skuffet over ham. Det skuffer mig på vores helt nye families vegne, og ikke mindst vores ønskebarns. Om navlesnoren er cuttet korrekt.. bum bum, det bliver den måske aldrig helt.

Jeg ville også ønske han talte fra sit hjerte i stedet for at tage hans forældres parti. For det er 1 år.

Tak for dit svar.

Tak for alles svar – Det har hjulpet på den dumme dårlige samvittigheds kyse jeg lidt føler jeg har fået trukket ned over hovedet her de sidste dage.

Anmeld Citér

12. november 2015

klokkeblomsten85

God-mor skriver:

Sjovt, jeg elsker at holde jul hos mine svigerforældre da de netop køre det sådan at man pakker 1 gave op ad gangen så alle ser hvad hinanden får. Syntes det er så hyggeligt end når man bare flår pakkerne op uden at se hvad hinanden får

I min familie pakker vi også en gave op af gangen. Det kan børnene godt finde ud af. Det er jo om hvordan man lærer dem det. I min svigerfamilie bliver alle delt ud på engang. Man kan ikke se om de bliver glade for gaven. 

Anmeld Citér

12. november 2015

Munder

Sprit25 skriver:

Det er jo ikke altid til at undgå  Vi har et enebarn, så jeg er ret afklaret med, at vi nok kommer til at sidde alene nogle år, når hun bliver gammel nok til at finde en partner. 

Det er jeg helt okay med. Jeg vil aldrig kunne give min datter dårlig samvittighed over det - hun skal jo også leve sit eget liv

Anmeld Citér

12. november 2015

God-mor

klokkeblomsten85 skriver:

I min familie pakker vi også en gave op af gangen. Det kan børnene godt finde ud af. Det er jo om hvordan man lærer dem det. I min svigerfamilie bliver alle delt ud på engang. Man kan ikke se om de bliver glade for gaven. 

Lige præcis, mener også det er noget man må lære sine børn. Nemlig at vente og også blive glade for at se andre blive glade. I min familie blev alle gaverne også på et tidspunkt bare delt ud og var slet ikke hyggeligt på samme måde. 

Anmeld Citér

12. november 2015

God-mor

Anonym skriver:

Munder

Ja julen er nemlig bare et utroligt sårbart emne. Netop fordi man et sted skal give afkald på faste tratisioner. Jeg er selv et juleøre at den anden verden, med faste ”lave kalender lys, advent lys hygge dag” og julekage bage dage.  Jeg foreslog faktisk at vi skulle holde jul herhjemme, men det er han slet ikke klar til.

Mortil3+

Hihi den tradition er jeg præcis modsat af dig, med hensyn til. Min kærestes familie flår gaverne op og taler til sidst om hvad de har fået. I min familie køre vi på skift til at være nisser, nissen sidder på gulvet foran træet og finder en pakke til en person og så åbner man den op imens alle sidder og følger med i hvad man får og hvem man får tingen af. Vi bruger gerne 1 time+ på at pakke gaverne ud, bagefter får vi ris ala mande og så afsluttes festen med et brædtspil – og vi slutter omkring 01-02 tiden om natten. Min kærestes familie spiser alt mad, flår gaver op og så farvel igen.

God-mor

Lige der sætter du måske de ord på mine følelser som jeg har haft svært ved – TAK! Jeg mener jo netop at vi begge bør være sammen med hende. Og jeg har utroligt svært ved at forstå hvordan han overhovedet kan forestille sig en jul uden hende(endda den første). Og selvfølgelig er det ren egoisme at jeg ønsker at holde jul i mit fri år hos egne forældre. Men ærligttalt så vil jeg pine mig med at tage på arbejde juleaften i aftenvagt og vide at der ville gå 3. år før jeg skulle holde jul med min egen familie. Så jo der er det klart mine egne følelser den køre på.

Jeg synes selv vores plan var helt fair, og den var lagt udfra at tilgode se alle – så julen fremadrettet bare kørte på skinner. Og den kunne nydes i fulde drag.

Min svigermor giver mig desværre dårlig samvittighed. Og når jeg taler med min kæreste om det, føler jeg slet ikke det er ham der taler. For jeg kan høre at det er ord hun har proppet i munden af ham.

• Det er jo nemt for mig, for vores datter er jo afhængig af mig endnu. Så jeg er jo den grumme svigerdatter. Der tager hendes barnebarn fra hende og vores datter fra sin far ...

Benjamins’mor

Fordelingen lyder jo som den jeg mente at vi havde aftalt her i huset.

Dog er igen af vores forældre skilt, så det bliver kun hver 2. år som det er nu. Og sådan håber jeg da det bliver ved med at være

Female

Faktisk er det måske det der gør mig ked af det. For første gang siden 2009 har jeg været direkte skuffet over ham. Det skuffer mig på vores helt nye families vegne, og ikke mindst vores ønskebarns. Om navlesnoren er cuttet korrekt.. bum bum, det bliver den måske aldrig helt.

Jeg ville også ønske han talte fra sit hjerte i stedet for at tage hans forældres parti. For det er 1 år.

Tak for dit svar.

Tak for alles svar – Det har hjulpet på den dumme dårlige samvittigheds kyse jeg lidt føler jeg har fået trukket ned over hovedet her de sidste dage.

Jeg mener det er helt naturligt at i holder den første jul med din familie netop fordi du har fri, så selvfølgelig vil du gerne have din fri jule med din egen familie. At din mand så ikke kan undvære sin mor men godt kan undvære sin datter det er mig en gåde. Kan godt forstå dine følelser omkring det og du er ikke en dum svigerdatter, men det er derimod din svigermor der skal lade hver med at give sin søn dårlig samvittighed. Håber din mand ændre mening. Vis ham evt denne tråd. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.