Jul, hvordan gør i ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. november 2015

heaven

Vi holder også jul " på skift"......

når vi holder med min fam den 24, er vi her.... Vi er min søn, mand, mig, min lillebror, min far og min mormor. 

Og så er vi hos svigerne den 23... Og der er vi os 3, svigerne, mandens bror og mandes søster og hendes kæreste... 

Sådan går det på skift, vi er altid sammen med den modsatte familie den 23, end den vi skal være sammen med den 24.... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2015

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Bor de langt fra hinanden? Så kunne i evt spise og åbne gaver det ene sted og så videre til det andet sted til kaffe og gaver.. Sådan gjorde vi da jeg var barn og vi skiftevis var hos mine bedsteforældre og det fungerede fint... Eller hold den den 23 med det ene hold og den 24 med det andet og så omvendt pret efter

Anmeld Citér

12. november 2015

Købmagerkonen

Anonym skriver:

Min kæreste og jeg har altid holdt jul hver for sig. men vi har altid været enige om at den dag der kom et barn til verden, så ville vi skifte hver år imellem familierne.

fx. juleaften ved svigerforældre, min forældre ville så have "førsteret på enten 1 eller 2 juledag til julefrokost. - og så året efter .. 

juleaften ved mine forældre og 1-2 juledag hos svigerforældrene. 

Jeg har i år "fri" juleaften, men næste år skal jeg på arbejde. Derfor vil jeg jo gerne om vi kan starte med at holde jul hos mine forældre så jeg har fri det år jeg skal holde jul med mine egne forældre.

- men nu er min kæreste ikke klar.... så han vil at min datter og jeg bare skal tage ud til mine forældre og så tager han hjem til sine. 

Jeg kan mærke at jeg bliver rigtigt ked af det indeni, mest fordi jeg ved at næste år hvis jeg så ikke føler mig klar til at holde jul uden mine egne forældre, så vil det helt sikkert ikke være i orden. Og iøvrigt så nægter jeg at holde jul adskilt fra min datter.

hvornår starter man så med at holde jul sammen, for min kæreste vil jo også gerne være sammen med vores datter. og hvad nu med 2. juledag hvem skal vi så være hos, når vi har været ved begge familier juleaften. 

min svigermor slår hårdt ned på at min familie bliver 12, men at de kun bliver 6 og hvis min kæreste så ikke kommer så bliver de kun 5. - men bør jeg bukke under fordi "vi" holder jul med hele min mors familie? Og i øvrigt så ville hun altid kun holde 2. juledag for hun kan ikke holde til at holde 1. juledag ? 

jeg har foreslået at hun så evt. kunne benytte d. 26/12 - men det gider hun slet ikke svare på. 

- i min verden falder hele vores jul sammen og jeg er så træt af diskussionerne herom. at jeg lige på nuværende tidspunkt begynder at tænke ... Jeg bliver fandme bare hjemme og spiser en fryse pizza og ha' ondt af mig selv. 

hvordan gør i andre med julen ? 

Vi (min kæreste og jeg) holder jul sammen og har gjort det de sidste par år. Vi vil ikke bestemmes over og ingen skal diktere hvor vi skal holde jul, så vi beslutter det selv fra år til år.

Sidste år holdt vi sammen med min familie og det samme bliver tilfældet i år. Min svigermor er altid inviteret med ind til jul hos mine forældre, når vi ikke holder med hende, men hun nægter at komme da hun så skal forlade sine dyr og sit hus et par timer. Det resulterer i at hun sidder mutters alene i sit hus juleaften, men det er hendes eget valg. Hun har en bil og hun har kun en time i bil, så hvis hun havde lyst til at holde jul med os kunne hun sagtens gøre det...

Sådan gør vi

Anmeld Citér

12. november 2015

lillelille

Siden vi flyttede til Danmark (5 år siden), så har vi holdt julen her (vores familier bor i Island), undtagen vores søn første jul hvor vi fejrede dem hos min mor og stedfar. Det samme år fejrede vi nytår hos min svigeforældre.

Fordi de bor langt væk fra hinanden så er det ikke en mulighed ad skifte juledagene i mellem de to steder. Vi har bestlutted os at være hjemme hver jul, men hvis vi skal til Island så bliver ded jul hos min familie og nytår hos min svigefamilie. Og det er alle sammen glad for

Jeg synes at når man har et barn kan man sagtens holde jul med sin lille familie jeg behøver sagtens ikke mine forældre..

Anmeld Citér

12. november 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

Vi har været sammen i 13 år og har altid holdt jul på skift hos vores familier. Syntes det er helt naturligt at det går på skift.

Vi holder så også selv jul nogen gange, hvor vi bare inviterde alle. Kærestens forældre er skilt, men ka fint sammen. 

Sidste år var vi hos svigermor. I år holder vi jul her hjemme sammen med min mor, søster, svoger, svigerfar og hans kone.

Vi har så altid holdt flere "juleaftener" Så nogen år som feks i år holder vi jul 2 gange, for at være sammen med min svigerinde og hendes børn også.

Ungerne syntes det er mega dejligt med flere juleaftener, for så bliver de ik begravet i gaver juleaften.

Vi har altid i min familie åbnet en gave af gangen og alle elsker det.

Hos svigermor, får man sin "bunke" som man så sidder og åbner. Bagefter ser man de andres gaver.

Hos svigerfar, som vi holder nr 1 juleaften hos med svigerinden, får alle en gave på samme tid, til der ik er flere gaver. Vh stine

Anmeld Citér

13. november 2015

Clisolka

Åhhh ja, det evige problem med juleaften

Jeg har siden jeg var 17 (20 år siden gisp) holdt jul hvert andet år uden min mor - min far døde for 20 år siden. Hvert andet år er hun og min søster på arbejde.

De år hvor jeg ikke kan holde jul med min mor holder jeg sammen med min egen familie. Vi har ingen kontakt til min kærestes familie, så vi holder alene herhjemme alle 4 Det nu meget hyggeligt - og så slipper vi for at skal afsted med 2 tumlinger og offentligt transport

Før jeg flyttede sammen med min nuværende kæreste har jeg holdt jul hos tidligere svigerforældre

Anmeld Citér

14. november 2015

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Min kæreste og jeg har altid holdt jul hver for sig. men vi har altid været enige om at den dag der kom et barn til verden, så ville vi skifte hver år imellem familierne.

fx. juleaften ved svigerforældre, min forældre ville så have "førsteret på enten 1 eller 2 juledag til julefrokost. - og så året efter .. 

Jeg har i år "fri" juleaften, men næste år skal jeg på arbejde. Derfor vil jeg jo gerne om vi kan starte med at holde jul hos mine forældre så jeg har fri det år jeg skal holde jul med mine egne forældre.

- men nu er min kæreste ikke klar.... så han vil at min datter og jeg bare skal tage ud til mine forældre og så tager han hjem til sine. 

Jeg kan mærke at jeg bliver rigtigt ked af det indeni, mest fordi jeg ved at næste år hvis jeg så ikke føler mig klar til at holde jul uden mine egne forældre, så vil det helt sikkert ikke være i orden. Og iøvrigt så nægter jeg at holde jul adskilt fra min datter.

hvornår starter man så med at holde jul sammen, for min kæreste vil jo også gerne være sammen med vores datter. og hvad nu med 2. juledag hvem skal vi så være hos, når vi har været ved begge familier juleaften. 

min svigermor slår hårdt ned på at min familie bliver 12, men at de kun bliver 6 og hvis min kæreste så ikke kommer så bliver de kun 5. - men bør jeg bukke under fordi "vi" holder jul med hele min mors familie? Og i øvrigt så ville hun altid kun holde 2. juledag for hun kan ikke holde til at holde 1. juledag ? 

jeg har foreslået at hun så evt. kunne benytte d. 26/12 - men det gider hun slet ikke svare på. 

- i min verden falder hele vores jul sammen og jeg er så træt af diskussionerne herom. at jeg lige på nuværende tidspunkt begynder at tænke ... Jeg bliver fandme bare hjemme og spiser en fryse pizza og ha' ondt af mig selv. 

både i '06 og '07 havde min søns far holdt jul med sin familie og jeg var så "tvunget" til at holde med min egen - til trods for at jeg var højgravid i '07... Da vi så skulle planlægge julen '08 kunne jeg ikke bestemme mig for hvis forældre der skulle have æren af at holde min søns første jul - det endte så med at jeg inviterede både mine og min kærestes forældre hjem til os at holde jul, kun os 7...

min søns far og jeg er desværre ikke sammen mere, og havde ham ikke juleaften, så derfor havde vi to juleaftner - en den 20/12 hvor vi var sammen med min svigermor og resten af min kærestes familie, og så en selve juleaften hvor vi var hos mine forældre... i år har vi (igen) ikke min søn juleaften, så i år holder vi det igen forskudt - men denne gang kommer mine forældre også herhjem, så det bliver begge sider af familien...

Anmeld Citér

14. november 2015

Anpau

Min kæreste og jeg har ikke børn endnu, og vi holder hver for sig, med hver vores familier. 1. Juledag er vi til julefrokost hos min kærestes familie og 2. juledag hos min.

Vi har aftalt, at når der kommer børn ind i billedet, så begynder vi at holde sammen. Og så bliver det skiftevis hos hans og mine forældre. 

Mht traditioner er jeg da skide "bange2 for at miste min families, når jeg hver andet år skal holde jul med mine svigerforældre, men på den anden side, så hører det vel med til at blive voksen. Og heldigvis gør vi det jo så på "min" måde året efter. Dog har jeg det lidt stramt med, at der nu er kommet en julefrokost 1. juledag. Vi har altid (mine forældre og min bror og jeg) hygget, spist rester, snoller, konfekt og småkager og set film den dag. Og hvor har det været skønt med sådan en slappe-af-dag, efter juleaften og inden ædegildet igen går i gang 2. juledag. Særligt da vi var børn, for så var der rigeligt med tid til at lege med alle gaverne

Ærlig talt, så synes jeg det lyder ret mærkeligt, at han hellere vil holde jul hos mor og far, end med sin egen datter (og kæreste). Du kunne selvfølgelig vælge at holde med dem, hos hans forældre, men jeg kan godt forstå at du i din situation, gerne vil starte hos dine forældre. Når vi engang får børn, vil jeg da også have juleaftenerne til at passe med, at vi holder med mine forældre når det holdes hos dem (hver andet år holdes det ved min farmor og farfar og så hver andet år holdes det ved mine forældre). Dette fordi jeg hellere vil holde jul med mine forældre (og farmor og farfar) de år vi er hjemme hos dem, end de år vi er hos min farmor og farfar. Det håber jeg godt nok også min kæreste respekterer, selvom det så måske betyder, at babys første jul bliver holdt med min side af familien.

Har du fortalt ham hvor meget det betyder for dig, at han selvfølgelig er hos jer den første jul. Og at du samtidig gerne vil holde jul med dine forældre, da du næste år skal på arbejde. Prøv at vende den om. Gider han sidde selv med dine forældre (og jeres barn) næste år, hvis du skal arbejde og i holder det hos dem? Det tror jeg sgu ikke min kæreste gad, så med det argument ville jeg nok få min vilje

Håber i finder en god løsning, og får en fantastisk første jul som forældre 

Anmeld Citér

14. november 2015

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

Ej come on! Hvor gammel er din kæreste? Det MÅ da være vigtigere for ham at holde jul med sin kæreste og datter end sine forældre?? 

Anmeld Citér

14. november 2015

modesty

Anonym skriver:

Vi tager det rimeligt stille og roligt herhjemme. Planen var den samme som hos jer - den ene side det ene år og den anden side det andet år.

Første jul var med min mands familie. 

Anden jul skulle have været med min, men jeg blev syg, så min mand og søn tog hjem til hans familie igen (de bor lige rundt om hjørnet, så det var det nemmeste).

Sidste jul var vi ude at rejse med min mands familie.

Så det er 3 jul i træk med min mands familie. 

Min mor og far har været helt cool - de ser min søn ugentligt, hvor min mands mor ser vores søn meget sjældent. Så de har det fint med at han har fået lidt ekstra jul med farmor.

I år skal vi holde med min.

Jeg synes det er virkelig umodent af din kæreste at han ikke "er klar" til at holde jul uden sine forældre. Han er blevet far og har sin egen familie nu. Det kræver noget omstilling. Det lyder en smule som om farmor har manipuleret lidt? Virkelig latterligt argument med hvor mange gæster der kommer, det er da helt irrelevant.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.