Spørgsmål/debat - boligindretning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juli 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
De3Guldklumper skriver:

Jeg har også undret mig - men det er mest over børneværelserne som er indrettet på denne måde. 

Her bor vi i en blanding af gamle og nye møbler i forskellige farver og træsorter. Det samme gør sig gældende for nips tingene som står rundt omkring - det synes jeg er hyggeligt og elsker det. 

Hihi, nu har jeg jo en 3årig, og hver gang jeg ser de der helt perfekte babyværelser med afstemte douche farver og max 3 genstande på hver hylde - så smiler jeg og tænker "bare vent - lige pludselig bliver det en eksplosion af legetøj i 117 forskellige farver der overskygger alle de fine og tit ret dyre detaljer" 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2015

Studerendemor

Jeg kan også sagtens se det fede i et stilet hjem, hvis det bare er hjemligt/personligt samtidig - kunne jeg også godt selv tænke mig den måde du beskriver din venindes hjem på er for mig koldt og udstillingsagtigt - men helt sikkert, det handler jo om at HUN er glad for det ingen tvivl om det  

De billeder vi ser i boligmagasiner, på Instagram, Pinterest osv. er jo udstillinger skabt for beskueren til bl.a. inspiration, til at vise tidens trends, få os til at købe, men samtidig fortæller de populære hjem og de meget brugte ting en historie om, hvor vi er lige nu - kulturelt, socialt. Men for dem der bor der, er det ikke udstillinger, det er deres hjem, der de lever. Det levende, det varme, det personlige i det du kalder udstilling, er de mennesker der bor der og det liv de har. Der ser jo ikke altid ud, som på billederne. Sådan ser der ud, når det bliver taget billeder, og kun det øjeblik. Det er altså taget ud af virkeligheden. De store på Instagram, Pinterest og i boligmagasinerne er "renset" for de ting, der ikke sælger/er populære/folk ikke ønsker at se af stylister. Dvs. at beboerne ikke bor sådan, men det bliver fremvist sådan for beskuerens skyld. 

Anmeld Citér

26. juli 2015

De3Guldklumper

Mor11 skriver:

Hihi, nu har jeg jo en 3årig, og hver gang jeg ser de der helt perfekte babyværelser med afstemte douche farver og max 3 genstande på hver hylde - så smiler jeg og tænker "bare vent - lige pludselig bliver det en eksplosion af legetøj i 117 forskellige farver der overskygger alle de fine og tit ret dyre detaljer" 

Jeg har sågar set billeder af de "grimme" legesager hvor mødrene har malet dem i de farver så det passer ind i værelset. 

Jeg forstår det bare ikke. 

Anmeld Citér

26. juli 2015

Dorthe1986

Det er et rasende interessant indlæg du er kommet med. Og nej jeg bor vitterligt ikke sådan og kunne ikke drømme om det. Vi har en kæmpe lilla hjørnesofa, den er egentlig godt slidt men den er skøn! Så har vi en lænestol i sådan noget guldgrønt fløjl der ligner noget fra matador. Spise bord er sådan noget ludbehandlet, ikke noget fancy, men det er dejligt stort og fungerer til det hele. En gammel afsyret egetræskommode har vi også i stuen. Billeder af ungerne er i alle mulige skæve farverige rammer. Så har vi et kæmpe ikon hængende som min mands søster sammen med nogle religiøse billeder og et stort guld krucifiks. Meget af vores keramik osv er unika og også noget min svigerinde har lavet. Og jo vi har også Kähler (lyshus og en vase med sangtekst) og Kay Bojesen (aben turtelduer og sangfuglen pop) men brugt på en måde så de passer ind på en hyggelig måde og ikke et udstillingsvindue i en butik. Så har vi en stor bogreol i stuen men den er jeg træt af så til september køber vi en masser hylder og sætter op under loftet til bøgerne :-) vi elsker farver og vores hjem er helt unikt og dybt personligt. Vores stue rummer også guitarer og vi påtænker at købe et elklaver :-) min mand er musiker :-) min mor boede også en gang rigtig hyggeligt men for et års tid siden gik hun bananas og alt blev sort og hvidt og Ja for mig kommer det hurtigt til at ligne en bedemandsforretning. Og samtidig forsvandt hyggen og roen synes jeg. 

Og det er ikke fordi vi ikke går op i indretning det gør vi faktisk ret meget men det handler bare om at det skal være personligt. Fx ser jeg meget mere personlighed i den sofapude jeg har der består af hæklede oldemorsfirkanter i alle mulige farver end i en Hay pude :-) 

Anmeld Citér

26. juli 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Mor i Aarhus skriver:

De billeder vi ser i boligmagasiner, på Instagram, Pinterest osv. er jo udstillinger skabt for beskueren til bl.a. inspiration, til at vise tidens trends, få os til at købe, men samtidig fortæller de populære hjem og de meget brugte ting en historie om, hvor vi er lige nu - kulturelt, socialt. Men for dem der bor der, er det ikke udstillinger, det er deres hjem, der de lever. Det levende, det varme, det personlige i det du kalder udstilling, er de mennesker der bor der og det liv de har. Der ser jo ikke altid ud, som på billederne. Sådan ser der ud, når det bliver taget billeder, og kun det øjeblik. Det er altså taget ud af virkeligheden. De store på Instagram, Pinterest og i boligmagasinerne er "renset" for de ting, der ikke sælger/er populære/folk ikke ønsker at se af stylister. Dvs. at beboerne ikke bor sådan, men det bliver fremvist sådan for beskuerens skyld. 

Men her er det ikke nogen "store" eller nogen der sælger ting det er typisk mor-bloggere, der ligger ligeså mange billeder ud af ungerne som af hjemmet  

Anmeld Citér

26. juli 2015

Benjamins'mor

Jeg bor overhovedet ikke sådan. Godt nok er mange af mine møbler sorte, men det er egentligt mest fordi jeg synes det er nemmest at holde rent med små børn.  Tænker ofte det må være pænt svært med hvide møbler. De eneste "mærkevarer/designting" vi har herhjemme er kähler vaser og lysestager. 

Jeg følger også en del af den slags på IG, men det er udelukkende fordi de har konkurrencer, det indrømmer jeg blankt. 

Personligt synes jeg det er hyggeligere at følge dem der deler en masse fra deres hverdag med børnene og de ting de laver osv.  

Men det er selvfølgelig helt op til folk selv hvad de kan lide og hvordan de vil bo. Men jeg gider personligt ikke rende i røven at mit barn og rydde op for at det altid skal se "pænt" ud. 

Anmeld Citér

26. juli 2015

lineog4

Jeg kan godt pludselig få et flip der hjemme og påstå at nu skal vi leve minimalistisk og sort/hvidt. Tænk så griner de alle sammen, bliver på ingen måde taget alvorligt 

Når jeg ser de afstemte (og ikke mindst opryddede hjem) så bliver jeg faktisk misundelig - synes ikke de er upersonlige men utroligt praktiske. Hvorimod vores maksimalisme, farvelade, stilforvirring og rød blå stue er dybt upraktiske når man skal holde orden. 

Men kan nok heller ikke selv tage mig alvorligt i troen på jeg kunne leve sådan, for i det øjeblik noget bliver for strømlinjet så er der pludselig sneget sig en lilla Buddha, en orange bold, en legofigur eller hvad ved jeg ind midt i det strømlinjede og vupti så ligner det igen Lines barnlige hjem...

Udover det (og nu får jeg hug) så kan jeg simpelthen ikke se fidusen i de kahler vaser og slet ikke den med guldstriber. Har selv en kahler kop men synes ikke den er god at holde på, så det blev ved den ene. Derimod ville jeg helt vildt gerne have fuglene de er tilpas barnlige for mig...

men nej synes ikke det er upersonligt, og beundrer faktisk lidt evnen til at kunne organisere og holde sig fra den lilla Buddha. Men hjemme hos os ville det være kontra min personlighed og ville ikke kunne lade sig gøre. Og de fleste dage er jeg egentlig glad for vores hjem og dets indretning.

Anmeld Citér

27. juli 2015

linkon

De3Guldklumper skriver:

Jeg har sågar set billeder af de "grimme" legesager hvor mødrene har malet dem i de farver så det passer ind i værelset. 

Jeg forstår det bare ikke. 

Nu er jeg en af dem i så ikke forstår, jeg maler træ legetøj jeg synes er flot og har det stående fremme, de mindre flotte ting har børnene i en kiste, de må selvfølgelig lege med alt hvad de vil, men det ryddes så op om aaftenen. Jeg er så glad i afstemte lyse farver, og så længe børnene ikke siger de ønsker noget andet til deres værelse så vil jeg da gerne at børneværelse skal være i samme stil som resten af huset :-)

Anmeld Citér

27. juli 2015

Studerendemor

Mor11 skriver:

Men her er det ikke nogen "store" eller nogen der sælger ting det er typisk mor-bloggere, der ligger ligeså mange billeder ud af ungerne som af hjemmet  

Det er jeg med på  Mor-bloggernes billeder er stadig et øjebliks billede af virkeligheden, som er arrangeret til lige netop det billede. 

Og hvad skal de mennesker, som fx min veninde, ellers gøre, når de gerne vil bo på den måde, men ikke har evnerne til at indrette originalt og innovativt? Indrette sig på en måde, de ikke bryder sig om, fordi ellers er det upersonligt? 

Anmeld Citér

27. juli 2015

stm2812

Mor11 skriver:

God aften baby.dk

Jeg følger en 4-5 Instagrammere/bloggere fordi de tit har fede konkurrencer om børnetøj og ting, men udover at de poster konkurrencer bruger de deres profil til at snakke om bolig og indretning og lægger self div billeder op heraf. 

Og jeg undres sgu lidt og kunne godt tænke mig at høre jeres mening?

De har alle voldsomt mange følgere og der er altid tonsvis af positive kommentarer på indretningen.. Men.. Jeg fatter ingenting? De bor ALLE ENS! Hvidt hvidt hvidt, sort sort, hvidt hvidt, kaj boiesen, hay, Royal Copenhagen og magasinet BOLIG på sofabordet. Seriøst? Er det virkelig hvad SÅ mange synes er "the shit"? Er det hyggeligt? Hjemligt? Og ikke mindst, personligt? Jeg ser det også når tidligere klassekammerater ligger billeder på fb, det er det samme. 

Bor i også sådan? Eller synes det er super fedt og hyggeligt? 

Jeg synes personligt det er vildt sterilt og blottet for hjemlig hygge og personlighed det er self smag og behag, men jeg undrer mig virkelig over den meget store "fanskare" til den type indretning kunne bedre forstå det hvis man gik op i design for så at twiste det med noget varme og personlighed, men her ser det ikke ud til at der hænger så meget som en indkøbsseddel på køleren 

Jeg har tit samme tænke som dig og tænker også folk må mene vi bor 'rodet'  der hænger mellem 5-7 tegninger på køleskabet, vi har en masse af datterens ting hun har lavet herhjemme eller i børnehaven til at hænge rundt omkring og derudover, så ejer vi nok ikke en eneste designer ting jeg nægtet simpelthen at give så mange penge for pynteting. Og så synes jeg faktisk sjældent det er kønt

og herhjemme er der en masse farver... Vores sofa er sågar lilla

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.