Skal barnet selv falde i søvn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.874 visninger
97 svar
212 synes godt om
20. juli 2015

MorDk

Jeg blev lige inspireret af en anden tråd...

Min søn fylder 5 år sidst i september. Han har aldrig selv faldet i søvn. Ej, det passer ikke... max 3 gange har han selv faldet i søvn i forbindelse med han blev passet. Men ellers har vi ligget ved ham til han faldt i søvn. Nogle måneder inden jeg havde termin med lillesøster prøvede vi at "lærer" ham at falde i søvn selv, men det gik slet slet ikke. Han har altid haft og har et enormt behov for tryghed. Vi besluttede derfor at blive ved ham. Nu tager det max 25 minutter inkl godnatlæsning at få ham til at sove. Og han elsker det. Vi elsker det. Vi har en tæthed og nærhed når vi ligger der i sengen sammen og læser, nusser og synger godnatsange. Det er det bedste for alle parter. Når vores familie, venner og bekendte rynker bryn siger vi bare at sådan har vi valgt at gøre det.

-Og spørgesmålet lyder så:

Skal barnet selv falde i søvn? Hvis ja hvorfor? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2015

Mom

Profilbillede for Mom
MorDk skriver:

Min søn fylder 5 år sidst i september. Han har aldrig selv faldet i søvn. Ej, det passer ikke... max 3 gange har han selv faldet i søvn i forbindelse med han blev passet. Men ellers har vi ligget ved ham til han faldt i søvn. Nogle måneder inden jeg havde termin med lillesøster prøvede vi at "lærer" ham at falde i søvn selv, men det gik slet slet ikke. Han har altid haft og har et enormt behov for tryghed. Vi besluttede derfor at blive ved ham. Nu tager det max 25 minutter inkl godnatlæsning at få ham til at sove. Og han elsker det. Vi elsker det. Vi har en tæthed og nærhed når vi ligger der i sengen sammen og læser, nusser og synger godnatsange. Det er det bedste for alle parter. Når vores familie, venner og bekendte rynker bryn siger vi bare at sådan har vi valgt at gøre det.

Nej det mener jeg ikke at barnet skal. Jeg mener at det er vores opgave som forældre at give vores børn den tryghed som de har brug for. Og ingen børn er ens. Mine 2 yngste har også haft behov for at vi lå sammen med dem indtil de faldt i søvn, så det gjorde vi en årrække

Nu er den yngste 7 år og har ikke behov for at vi ligger der mere, men hun har stadig et tryghedsbehov for at få lov til at falde i søvn i vores seng. Den mellemste er det såen lidt svingende, men for der meste drøner han bare i sin egen seng og sover uden problemer (han er 10 år).

Anmeld Citér

20. juli 2015

MorDk

Mom skriver:

Nej det mener jeg ikke at barnet skal. Jeg mener at det er vores opgave som forældre at give vores børn den tryghed som de har brug for. Og ingen børn er ens. Mine 2 yngste har også haft behov for at vi lå sammen med dem indtil de faldt i søvn, så det gjorde vi en årrække

Nu er den yngste 7 år og har ikke behov for at vi ligger der mere, men hun har stadig et tryghedsbehov for at få lov til at falde i søvn i vores seng. Den mellemste er det såen lidt svingende, men for der meste drøner han bare i sin egen seng og sover uden problemer (han er 10 år).

Jeg går og tænker på om vores dreng selv siger fra på et tidspunkt?

Anmeld Citér

20. juli 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg synes ikke at barnet nødvendigvis behøver at kunne det. Når fx jeres putning ikke tager længere tid.

Vi fik selv af vide da vores datter var spæd at vi skulle huske at lære hende det, for deres pige skulle stadig holdes i hånd mv.

Men ja, jeg tænker bare: har man virkelig ikke en halv time hver dag til at give sit barn en dejlig slutning på dagen?

Nu har jeg brugt lidt over et år sammen med vores datter heeeele tiden næsten, så en halV time til putning virker i min verden ikke som det helt store man skal "undvære"/give. 

Men ja hvad det kan gøre senere hen ved jeg ikke. Jeg ved ikke om det kan give konsekvenser senere, men dem må vi jo bare tage til den tid. Nu er vores datter kun 1 år, og falder i søvn ved at vi ligger sammen med hende i vores seng til hun sover. Og så flytter vi hende over i hendes seng når hun har sovet i 5 min. Min svigermor brokker sig over det og synes det er vildt at vi er nødt til det(det havde hun aaaldrig været nødt til med sine drenge....), men bare det at det tager ti min til 2 timer, er en forbedring i forhold til da jeg ammede flere timer for at hun kunne sove(og ikke ville give slip for så vågnede hun igen.. Gab).

Ehm.. Ja der var lige min mening så nej det behøver de ikke at kunne

Anmeld Citér

20. juli 2015

Diosa85

Barnet skal ikke nødvendigvis. Hvis det fungerer på den måde for familien at blive til barnet sover. Så skal man gøre det. 

Personligt synes jeg dog ikke at man skal. Jeg synes man putter, læser en godnat historie eller to også siges der godnat og barnet falder selv i søvn. Men kan så have en lille lampe tændt, døren på klem og barnet velvidende om at jeg sidder lige på den anden side af døren og han kan altid kalde på mig. 

Anmeld Citér

20. juli 2015

MorDk

SDD skriver:

Jeg synes ikke at barnet nødvendigvis behøver at kunne det. Når fx jeres putning ikke tager længere tid.

Vi fik selv af vide da vores datter var spæd at vi skulle huske at lære hende det, for deres pige skulle stadig holdes i hånd mv.

Men ja, jeg tænker bare: har man virkelig ikke en halv time hver dag til at give sit barn en dejlig slutning på dagen?

Nu har jeg brugt lidt over et år sammen med vores datter heeeele tiden næsten, så en halV time til putning virker i min verden ikke som det helt store man skal "undvære"/give. 

Men ja hvad det kan gøre senere hen ved jeg ikke. Jeg ved ikke om det kan give konsekvenser senere, men dem må vi jo bare tage til den tid. Nu er vores datter kun 1 år, og falder i søvn ved at vi ligger sammen med hende i vores seng til hun sover. Og så flytter vi hende over i hendes seng når hun har sovet i 5 min. Min svigermor brokker sig over det og synes det er vildt at vi er nødt til det(det havde hun aaaldrig været nødt til med sine drenge....), men bare det at det tager ti min til 2 timer, er en forbedring i forhold til da jeg ammede flere timer for at hun kunne sove(og ikke ville give slip for så vågnede hun igen.. Gab).

Jeg synes tit at "folk" glemmer at man altså ikke kan samligne børn... 

Anmeld Citér

20. juli 2015

MorDk

SDD skriver:

Dette kan vi f.eks sagtens gøre med lillesøster. Og hun falder altid selv i søvn. Vi synger 3 sange og nusser lidt og så går vi ud. 

Storebror vil meget gerne nusses i søvn og det er dejligt for os alle. ELsker at ligge og putte med ham og mærke hans varme og hans vejrtrækning. Tiden med ungerne i hverdagen er knap derfor nyder jeg det extra om aftenen, nu hvor jeg kan. Men har da nogle gange tænkt at det ville være nemmere man kunne sige "Godnat" og så sov børnene. 

Anmeld Citér

20. juli 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
MorDk skriver:

Jeg synes tit at "folk" glemmer at man altså ikke kan samligne børn... 

Ja det synes jeg også! Især dem der hvor det er noget tid siden de selv var det igennem. Fx svigermor og min mor. Nej hvor har de været slemme til at være bedrevidende, men i en god mening, så man ikke nænnede at blive sur

Anmeld Citér

20. juli 2015

Mom

Profilbillede for Mom
MorDk skriver:

Jeg går og tænker på om vores dreng selv siger fra på et tidspunkt?

Med vores børn kom det helt naturligt , og har aldrig hørt om en teenager der ikke kunne falde i søvn selv

Nu er det sådan at hvis vores mellemste er syg med feber, så kan han alligevel ikke sove i vores seng (selvom moaren måske ville være mest tryg ved det), han vil sove i sin egen seng, men kan godt blunde i vores

Anmeld Citér

20. juli 2015

MorTil4<3

MorDk skriver:

må sige jeg virkelig stod sådan  da jeg læste din søn er 5 og ikke sover selv! 

Det er HELT ok at i syntes jeres metode er den bedste, og kan da godt se hyggen i det, men alligevel 

selv min søn på 3, har siden han var 2 selv gået i seng til middagslur, han ved at når middagsmaden er spist, så siger han godnat, får en krammer og kys, og så går han i seng 

Herhjemme børster vi tænder, så går vi ind og ryster dyner, får krammer og kys  så bliver der endt læst historie eller sunget sang, børnene vælger selv  . 
og så siger vi godnat elsker jer, sov godt, ses i morgen, og så slukker vi lys og går vores vej efter vi har lukket døren. 

og der er ikke en lyd fra en eneste derefter, medmindre der virkelig er noget galt  

og vi har en 3 årig, og 2*5 årige 

og de har kunne lægge sig selv til at sove siden de var de 2 år. . 

Vi føler det er mest sundt og bedst for børnene, og det er bare så meget nemmere at kunne putte og sige godnat, og så er det det. . 
jeg tror ikke det er sundt for børn at være så afhængige af forældrene, . især når de nærmer sig skolealderen, det kan ligge direkte grund til mobning fra klassekammerater.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.