Migræne - kan kost gøre noget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. maj 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Stjerneskud84 skriver:

Jeg tjekker det ud.... 

Kom lige til at tænke på jeg skulle nævne at det jo ikke virker sådan efter man har spist nogen, det er jo noget man skal spise hver dag og så langsomt har det en smertestillende effekt. Jeg ved ikke om effekten er decideret bevist, men det er ihvertfald noget der var mere eller mindre kendt/fremme dengang

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Stjerneskud84 skriver:

Jeg tjekker det ud.... 

Fandt lige dette, det kommer fra en tekst vedr diskus prolaps (radiodoktoren.dk), men lige dette omhandler smerter generelt. Syre-base balancen der snakkes om er netop ens kost, generelt kan man sige at  sunde fødevarer danner syre, mens sunde ting (især grøntsager) danner base. Der skal helst være balance mellem de to grupper, ellers vil det give udslag i fysiske problemer.

"Det er bedst kun at spise lidt mættet fedt, altså fedt fra dyr og mælkefedt, da mættede fedtsyrer får smerter til at blusse op. Det samme gælder for margariner. Derimod er de sunde og gode fedtsyrer i fiskeolie, fed fisk (fx sild), hørfrøolie og kæmpenatlysolie meget smertestillende.

Jeg vil også råde til at læse bogen ”Hovedpine & Rygsmerter” af Ole Larsen. Forlaget Sphinx & Rygstøttens Forlag. Der er rigtig meget godt at hente ved at læse denne bog, der handler om alt det, der kan have betydning ved rygsmerter, blandt andet om, hvad syre-basebalancen og holdningen har af betydning."

Anmeld Citér

29. maj 2015

januar16

Stjerneskud84 skriver:

Det der kan irritere mig nu, er at lægen altid har sagt max 2 piller i døgnet... Og vi så får at vide af neurologen, at det er max 9 stk pr måned.. Så det har jo svært at vide at der var et max på det, når vi aldrig har fået det at vide.. Så vi har gået i den tro som lægen sagde.. Det kan vi ikke gøre noget ved nu.. 

Min mand er nu alligevel glad for, at jeg har sat det igang og at han kom til en neurolog.. 

Det fod Map du snakker om, har du evt nogle links? De sider jeg finder, er på engelsk.. 

Som jeg skrev til en anden her i tråden for lidt siden, sagde han igår at han kunne godt se det med alt det usunde, at han nok skulle skære ned på det.. Helt automatisk, så røre han det faktisk ikke, for når han ikke kan tage en pille mod migrænen, så spiser han ikke noget pga kvalme og opkast. 

Det er også max 2 i døgnet. Men da han startede i behandling var han næppe oppe på flere gange i ugen (var jeg ikke), så måske lægen ikke har vidst at det var en nødvendig information. Men hvis I ikke har været opmærksom på at man generelt ikke må tage nogen typer for smertestillende (selv ned til panodiler) flere gange om ugen, så er det helt forståeligt at han bare har taget ved hvert anfald. Jeg fik det også først af vide hos neurologen, men jeg har også været meget opmærksom på ikke at tage for mange piller, og derfor gerne skiftet mellem migrænemedicinen og panodil+ibuprofen. Dog fik jeg udskrevet andre muskelafslappende til brug i stedet for ibuprofenen af neurologen, da for mange ibuprofen kan give mavesår (hvis jeg husker det rigtigt). 

FODMAP: jeg har set et par bøger på dansk i Bilka om det. Min veninde var på det og ret glad for det. Men det er ret bøvlet lige i starten hvor der er mange fødevarer der er no-go. Hun startede selv i en ferie for at have overskuddet til at lave alt selv. Hun har både tabt sig og fået mere overskud af det. 

Jeg søgte lige fodmap diæt (æ'et udelukker mange af de engelske sider). Der kommer en del op, men hvis du ønsker at bladre lidt så har de bøger i bilka og nok alm boghandler også. (fandt en bog til 97kr på saxo, så nok det prisleje)

Kan se at der er nogen der har henvist til KISS kosten. Det kunne også være en mulighed. 

Anmeld Citér

29. maj 2015

januar16

GUSO skriver:

Ved mig er det sådan lidt både og mht kost, jeg fandt ud af at jeg ikke kan tåle at drikke sodavand der indeholder aspartam, desuden er jeg lys og lyd følsom og så påvirker røg mig i den grad  Når jeg mærker der er et anfald på vej skynder jeg mig at knalde 2 panodil og 1 ibuprofen i hovedet sammen med 1 glas koldt vand og så hedder det seng i koldt og mørkt værelse og helst så roligt som muligt jeg har ikke spist migræne medicin i 6 år men klaret den på mix af de andre piller.. Desuden er anfaldene blevet reduceret efter jeg har været gravid, men den mulighed har din kæreste jo ikke  Jeg håber virkelig han kan holde skruen i vandet for der er intet i denne verden der er så ondt som migræne anfald man ikke har mulighed for at behandle 

Hvor tit har du migræne? For min neurolog udskrev andre muskelafslappende piller for at jeg ikke skulle tage for mange ibuprofen, da det kan give mavesår. Men nu havde jeg også flere dage med anfald end jeg ikke havde. Så måske det slet ikke er et problem for dig. 

Anmeld Citér

29. maj 2015

GUSO

januar16 skriver:

Hvor tit har du migræne? For min neurolog udskrev andre muskelafslappende piller for at jeg ikke skulle tage for mange ibuprofen, da det kan give mavesår. Men nu havde jeg også flere dage med anfald end jeg ikke havde. Så måske det slet ikke er et problem for dig. 

Der kan være perioder hvor jeg ikke har migræne i lang tid og så pludselig kan der  komme flere anfald oveni hinanden, men oftes går der uger imellem nogle gange måneder

Anmeld Citér

29. maj 2015

januar16

GUSO skriver:

Der kan være perioder hvor jeg ikke har migræne i lang tid og så pludselig kan der  komme flere anfald oveni hinanden, men oftes går der uger imellem nogle gange måneder

Så er det nok ikke et problem Jeg var også oppe på flere gange i ugen og så er det et problem med at tage piller så tit. 

Anmeld Citér

1. juni 2015

Stjerneskud84

GUSO skriver:

Ved mig er det sådan lidt både og mht kost, jeg fandt ud af at jeg ikke kan tåle at drikke sodavand der indeholder aspartam, desuden er jeg lys og lyd følsom og så påvirker røg mig i den grad  Når jeg mærker der er et anfald på vej skynder jeg mig at knalde 2 panodil og 1 ibuprofen i hovedet sammen med 1 glas koldt vand og så hedder det seng i koldt og mørkt værelse og helst så roligt som muligt jeg har ikke spist migræne medicin i 6 år men klaret den på mix af de andre piller.. Desuden er anfaldene blevet reduceret efter jeg har været gravid, men den mulighed har din kæreste jo ikke  Jeg håber virkelig han kan holde skruen i vandet for der er intet i denne verden der er så ondt som migræne anfald man ikke har mulighed for at behandle 

Jeg har byttet hans sukker ud med frugt og grønt, siden i Fredags og frem til idag, er det godt rimelig godt.. Han har dog haft en snert af migræne alle dage, en treo har klaret det... Han elsker sodavand, det har han skiftet ud med danskvand, hvor han kommer saftevand i.. 

For at det ikke skal være surt hele vejen igennem for ham, at han ikke må få noget sukker overhovedet, så er det skåret ned fra 7 dage til 1 dag i ugen, hvor børnene også får hyggesnolder... Igen, ingen af os ved hvordan hans dag ser ud imorgen, det kan måske være i morgen, at hans migræne for alvor slår ud og han ligger i sengen i nogle dage, hvor han har det af h til... Vi håber det bedste frem til 24. Juni, hvor han skal til neurologen og der starter han op på noget forbyggende... 

Anmeld Citér

1. juni 2015

Stjerneskud84

Lomm skriver:

Kom lige til at tænke på jeg skulle nævne at det jo ikke virker sådan efter man har spist nogen, det er jo noget man skal spise hver dag og så langsomt har det en smertestillende effekt. Jeg ved ikke om effekten er decideret bevist, men det er ihvertfald noget der var mere eller mindre kendt/fremme dengang

Okay, lige nu, siden i fredags og til idag, er det gået rimelig godt, efter jeg har ændret hans sukker indtag tilsat tage frugt og grønt... Dog har han fået en snert af migræne alle dage, som en treo kunne klare... 

Anmeld Citér

1. juni 2015

Stjerneskud84

januar16 skriver:

Det er også max 2 i døgnet. Men da han startede i behandling var han næppe oppe på flere gange i ugen (var jeg ikke), så måske lægen ikke har vidst at det var en nødvendig information. Men hvis I ikke har været opmærksom på at man generelt ikke må tage nogen typer for smertestillende (selv ned til panodiler) flere gange om ugen, så er det helt forståeligt at han bare har taget ved hvert anfald. Jeg fik det også først af vide hos neurologen, men jeg har også været meget opmærksom på ikke at tage for mange piller, og derfor gerne skiftet mellem migrænemedicinen og panodil+ibuprofen. Dog fik jeg udskrevet andre muskelafslappende til brug i stedet for ibuprofenen af neurologen, da for mange ibuprofen kan give mavesår (hvis jeg husker det rigtigt). 

FODMAP: jeg har set et par bøger på dansk i Bilka om det. Min veninde var på det og ret glad for det. Men det er ret bøvlet lige i starten hvor der er mange fødevarer der er no-go. Hun startede selv i en ferie for at have overskuddet til at lave alt selv. Hun har både tabt sig og fået mere overskud af det. 

Jeg søgte lige fodmap diæt (æ'et udelukker mange af de engelske sider). Der kommer en del op, men hvis du ønsker at bladre lidt så har de bøger i bilka og nok alm boghandler også. (fandt en bog til 97kr på saxo, så nok det prisleje)

Kan se at der er nogen der har henvist til KISS kosten. Det kunne også være en mulighed. 

Han har altid fået at vide, at han skulle tage en migræne pille når han havde, max 2 i døgnet... Så han har kørt efter lægens anvisning... Tror ikke lægen har vidst det med de 9 stk pr måned.. Han har prøvet mange gange med Panodil osv uden held.. Han har kun brugt migrænemedicin og treo.. 

Så får han akupunktur 1 gang i ugen nu, mens han er på afvænning.. Så håber det har en god effekt på ham...

Anmeld Citér

5. juni 2015

Stjerneskud84

En lille opdatering... 

5 dage er gået, hvor der dagligt er kommet lidt migræne, som treo kunne få det væk med... 

Tirsdag aften havde han lyst til noget usundt, indtil tirsdag aften har vi kørt med grønsager til aftensmaden, frugt og grovkiks til mellemmåltiderne... Det kørte fantastisk, han sov faktisk alle nætterne igennem uden at vågne af, at have migræne... Han plejer normalt ofte at vågne om natten pga det.. 

Onsdag havde han stort set migræne hele dagen, den var væk i en time i løbet af dagen, vendte svagt tilbage til konstant, men han kunne holde den ud... 

Natten til torsdag vågner han kl 02.00  med en kraftig migræne som treo ikke kunne klare... Han var vågen resten af natten og kunne ikke holde noget ud... Da jeg stod op om morgen, for at gøre børnene færdige, begyndte han at blive rigtig dårlig, kaste op, blev ligbleg og kunne ikke rigtig snakke og lå bare i sengen.. 

Jeg fandt kolde klude som ikke havde virkning på noget, stod til sidst og anede ikke hvad jeg skulle gøre... Jeg bestemte mig for, at ringe til neurologen og få nogle råd med på vejen.. 

Jeg snakkede med ham og fortalte hvordan min mand lå nu og var helt umenneskelig og ikke kunne noget end at ligge i sengen.. 

Neurologen sagde at jeg enten skulle ringe til egen læge eller vagtlæge og få dem ud og give ham et stik morfin... Og.... Hvis min mand mente at en migræne pille ville hjælpe ham inden for en time, så måtte han godt tage en, vi skulle huske at notere det i papirerne... 

Jeg gav ham en pille, som han ønskede, en time senere var han frisk igen og migrænen var væk... 

Dette var den første migræne pille han har taget i løbet af de sidste 6 dage.. De andre dage vil han normalt også have taget en pille i stedet for treo, hvis han ikke var i gang med denne kolde tyrker/nedtrapning... 

Jeg havde fået at vide fra start af, at han måtte ikke tage nogle af migræne pillerne overhovedet.. Det må han så kun når et anfald når ud og bliver umenneskeligt... 

Han er klart på rette vej, når han kun har taget en migræne pille... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.