Migræne - kan kost gøre noget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. maj 2015

Stjerneskud84

januar16 skriver:

Jeg har også lidt af migræne i mange år (endte på flere gange om ugen) Så har også haft brug for mange piller til at komme igennem.

MEN når det ikke er forebyggende medicin, men symptombehandling så er det meget normalt at man ikke må tage specielt mange om ugen. Overforbrug giver hovedpine -> man tager flere piller ->mere hovedpine. Det er nøjagtigt det samme med de mildere piller som pinex og panodil. Det får man også hovedpine af hvis man tager der ofte. Den eneste løsning er desværre kold tyrker. Noget jeg antager er almen viden, men det er det åbenbart ikke. 

Det jeg gjorde var at skifte mellem panodil+ibuprofen og migrænemedicinen, da jeg plejer at gå i seng uanset. Jeg er så kommet ned i hyppighed ved at stoppe med p-ring, træne, fysioterapi (har også spændingshovedpine, med den ene type kommer sjældent alene) og fornuftig kost.

Der er mange der reagerer på div. e-numre, min mor reagerer fx på smagsforstærkere, og nogle typer alkohol.

Jeg drak meget light sodavand, men er gået over til fuldfed sukkercola, men så max 1-2 gange i ugen. Holdt op med at drikke alkohol længe før kæresten og jeg snakkede om at blive gravide. 

MHT kost så tror jeg det kunne være smart hvis i prøvede den diæt der hedder FOD MAP. Som egentlig er for folk med irritabel tarm, men princippet i den er at du først spiser fra en rimelig stram kostplan, for derefter langsomt at introducere fødevarer for at se hvordan kroppen reagerer. Så kunne det være at han fik øjnene op for hvilke ting han reagerer på. 

Det bliver nok hårdt hvis han er så stædig mht at undvære alt det usunde. Men jeg synes at det er en lille pris at betale hvis migrænerne så er voldsomt reduceret. 

Det der kan irritere mig nu, er at lægen altid har sagt max 2 piller i døgnet... Og vi så får at vide af neurologen, at det er max 9 stk pr måned.. Så det har jo svært at vide at der var et max på det, når vi aldrig har fået det at vide.. Så vi har gået i den tro som lægen sagde.. Det kan vi ikke gøre noget ved nu.. 

Min mand er nu alligevel glad for, at jeg har sat det igang og at han kom til en neurolog.. 

Det fod Map du snakker om, har du evt nogle links? De sider jeg finder, er på engelsk.. 

Som jeg skrev til en anden her i tråden for lidt siden, sagde han igår at han kunne godt se det med alt det usunde, at han nok skulle skære ned på det.. Helt automatisk, så røre han det faktisk ikke, for når han ikke kan tage en pille mod migrænen, så spiser han ikke noget pga kvalme og opkast. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2015

Stjerneskud84

Lomm skriver:

Jeg lider ikke fast af migræne, men får det også af væskemangel, rødvin & store mængder sukker + chokolade.

jeg havde i mange år en diskus prolaps, og der hjalp fiskeolie på smerten. Nævnte det for en kollega der led af migræne, hun begyndte og sagde det også hjalp hende

Alkohol er nok til at fremkalde et anfald hos ham, så det røre han kun en sjælden gang.. 

Er det ligemeget hvilken fiskeolie det er?

Anmeld Citér

28. maj 2015

Stjerneskud84

2babygirls skriver:

Tror klart kosten påvirker, men evt tandstillingen. Hvis der er spændinger i kæben kan det nemlig også give migræne

Jeg tror faktisk ikke, han har fået tjekket tandstillingen, jeg har ikke hørt om det fra ham... Vil da nævne det for ham.. 

Anmeld Citér

28. maj 2015

Stjerneskud84

Hønsemor skriver:

Jeg er kun lige startet ud til udredning hos neurolog, så vi ved endnu ikke om jeg lider af migræne, men har voldsomt ondt i hovedet, svimmel mv. som minimum 1 gang i ugen og også gerne flere - lige pt  er jeg på 7. dagen med ondt i hovedet og svimmel.. Jeg er på nogle piller som jeg kun må tage 1 af hver 14. dag..

Kosten kan spille ind hos nogle, men det er ikke alle og der er kun en måde at undersøge det på, at spise noget og se hvad der sker..

Hvad angår din mands overforbrug af usunde ting, vil det jo altid være sundt for kroppen generelt at nedsætte forbruget, men tænker at det lige nu ikke er smart at starte men at vente til han får den rigtige medicin, da en nedtrapning også vil medføre hovedpine og ubehag og det er ikke rart lige nu 

Nu hvor han ikke må tage en pille, spiser han slet ikke noget af alt det usunde, da han har kvalme og opkast.. Så han spiser ikke noget særligt.. 

Han sagde igår, at han kunne godt se, at det ikke var godt med alt det usunde, han skulle nok skære ned på forbruget. Den anden aften sagde han "det er nok den pose chips fra igår, som har fremkaldt migrænen hele dagen idag" ved selvfølgelig ikke om det så er den pose chips, som har fremkaldt migrænen den dag.. 

Anmeld Citér

28. maj 2015

Stjerneskud84

stinemavepine skriver:

Uf, hvor er det træls for ham! (Og hele familien).

Jeg tror det kan være ret forskelligt, hvad som trigger migrænen. For mig så har stress, sukker, røg og vin en klar indvirkning.

Det hjalp for mig at spise mindre sukker og stivelse a la KISS kost - uden at være 100% striks hele tiden.

Som en anden har nævnt, vil jeg også sige, at der jo desværre er det med smertestillende at det i større mængder netop har den bivirkning, som de ellers hjælper i mod  Det er nok også en del af grunden til at han har fået endnu flere anfald i en periode.

Sidst, men ikke mindst, hjalp det mig også med akupunktur. Fik et stort anfald lige efter første behandling, men det var jeg også blevet advaret i mod, da det sætter i gang i en masse. (Det var også sammen med kostomlægningen). Derefter havde jeg ikke nogle anfald i mange måneder 

Håber han får det bedre snart!

Han skal til akupunktur idag... Han har altid sagt, at det har aldrig hjulpet... 

Den kiss kost, har du nogle links til nogle gode sider? 

Anmeld Citér

28. maj 2015

årgang84

Profilbillede for årgang84

Kosten er en tester. 

MEN HVORFOR tager han ikke og skære drastisk ned på sukker og tager det helvede med i samme ombæring 

Anmeld Citér

28. maj 2015

Stjerneskud84

årgang84 skriver:

Kosten er en tester. 

MEN HVORFOR tager han ikke og skære drastisk ned på sukker og tager det helvede med i samme ombæring 

Han er skam også igang... 

Anmeld Citér

28. maj 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Stjerneskud84 skriver:

Alkohol er nok til at fremkalde et anfald hos ham, så det røre han kun en sjælden gang.. 

Er det ligemeget hvilken fiskeolie det er?

Det tror jeg, altså der er jo forskel på kvaliteten af kapslerne, man får det man betaler for

Anmeld Citér

28. maj 2015

Stjerneskud84

Lomm skriver:

Det tror jeg, altså der er jo forskel på kvaliteten af kapslerne, man får det man betaler for

Jeg tjekker det ud.... 

Anmeld Citér

29. maj 2015

GUSO

Ved mig er det sådan lidt både og mht kost, jeg fandt ud af at jeg ikke kan tåle at drikke sodavand der indeholder aspartam, desuden er jeg lys og lyd følsom og så påvirker røg mig i den grad  Når jeg mærker der er et anfald på vej skynder jeg mig at knalde 2 panodil og 1 ibuprofen i hovedet sammen med 1 glas koldt vand og så hedder det seng i koldt og mørkt værelse og helst så roligt som muligt jeg har ikke spist migræne medicin i 6 år men klaret den på mix af de andre piller.. Desuden er anfaldene blevet reduceret efter jeg har været gravid, men den mulighed har din kæreste jo ikke  Jeg håber virkelig han kan holde skruen i vandet for der er intet i denne verden der er så ondt som migræne anfald man ikke har mulighed for at behandle 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.