Migræne - kan kost gøre noget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2015

Stjerneskud84

StineW79 skriver:

En i kærestens familie led konstant af migræne, og han blev anbefalet at droppe kaffe/the, alkohol og det meste sukke. Den første mdr havde han det frygtligt, lige indtil kroppen vænnede sig til det. Nu har han ik haft migræne i flere år.

For mit vedkommende hjælper det nærmest kun at sove og drikke cola. Piller syntes jeg ik virker.

En af mine kollegager er ved at blive udredet omkring hans migræne, og sjovt nok har hans læge anbefalet ham at drikke cola, og hos ham dæmper cola så også hans hovedepine/ migræne. vh stine

Jeg har også sagt mange gange, læg nu lige alt det sukker, kage, slik og Chips på hylden... Han kan ikke undvære det.. Lige nu hvor han slet ikke må tage migræne medicinen når han får anfald, der spiser han slet ikke noget, fordi han får det elendigt pga anfaldene, kan kun ligge i sengen og kæmpe sig igennem de næste 4 uger... 

Der intet smertestillende af Panodil osv der virker på ham, så det bliver hårdt for ham.. 

Er sikker på han nok skal klare den, han er selv indstillet på, at han skal være medicin fri, før neurologen kan hjælpe med noget andet medicin... Han siger næsten dagligt "jeg skal klare mig igennem, denne kolde tyrker her" 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2015

Mor1986

Stjerneskud84 skriver:

Idag har min mand været til samtale hos en neurolog. Han har stort set i hele sit liv, haft hovedpine/migræne af en art, derfor været på migræne medicin. 

Idag sagde neurologen, at han var pille misbruger, lige netop de piller han fik mod migrænen, måtte man kun tage 9 stk af om måneden. Dette har han på ingen tidspunkter fået at vide. Hans læge har altid sagt, max 2 piller i døgnet, den tidligere neurolog sagde, at han skulle bare tage en pille når der kom et anfald.

Neurologen sagde idag, at for at kunne finde ud af hvilken medicin han skal have plus forebyggende medicin, skulle han tage en kold tyrker med nuværende medicin og være medicin fri i 4 uger, hvor han skal til samtale igen, hvor de finder ud af hvilken medicin, han så skal have i stedet for. Neurologen sagde at det vil blive 4 hårde uger for ham, for han vil få abstinenser undervejs, få det dårligt i forløbet, vil derfor ikke kunne passe sit arbejde. Så han skulle lave en ordning med sine værkfører, hvilken ordning de finder ud af, er jeg spændt på.. Han kommer nok til at bruge et par dage i soveværelset, han har sagt at det kommer til at blive 14 sygedage hvert fald, hvor jeg fortæller ham, det er ikke sikkert, der ingen der kan sige på forhånd, hvor mange dage du kommer til at have skidt i forbindelse med at tage den kolde tyrker. 

Jeg synes at have hørt man kan ændre på kosten mht migrænen? 

Min mand er stor elsker af alt usundt og sodavand. Jeg har prøvet flere gange at sige til ham, at han skal skære forbruget ned til en gang i ugen i stedet for hver evig eneste dag.. Han bliver sjovt nok sur hver gang, det forstår jeg skam godt, for jeg prøver at tage det bedste fra ham. Samtidig med at jeg fortæller ham, at alt det usunde kan gøre det meget bedre med hans migræne ved at sætte det ned til en gang i ugen.. Samt spise flere grønsager og få noget med flere fibre i.. Meeen den er han ikke helt med på... 

Af smertestillende har han prøvet flere gange med Pinex, Panodil og pamol uden held. Treo hjælper ham for det meste. 

Er der nogen her på baby.dk som skulle ske og have migræne, have lyst til at fortælle om jeres kost, hvis I har ændret på det og har det gjort, at I har mindre migræne anfald? 

Jeg er rigtig glad for, at jeg har fået sat alt det her i gang med ham, en videre udredning til det rigtige medicin, for synes han tit havde det flere gange i løbet af en uge. Jeg er glad for, at der bliver gjort noget ved det.. 

Min mand er selvfølgelig træt af, at jeg har sat alt det her igang.. I sidste ende, er jeg sikker på, han takker mig for det. 

Havde han boet alene, tror jeg ikke han vil have tænkt over, at der skulle tjekkes op på det.. 

Jeg led meget af det før graviditet. Og det var især chokolade der udløste det. 

Så længe jeg holdt mig fra det gik det okat. 

Men puha en omgang han skal igennem

Anmeld Citér

26. maj 2015

Stjerneskud84

Mor1986 skriver:

Jeg led meget af det før graviditet. Og det var især chokolade der udløste det. 

Så længe jeg holdt mig fra det gik det okat. 

Men puha en omgang han skal igennem

Ja det bliver en hård omgang for ham... Synes det er fedt han er indstillet på, at nu skal det være sådan, før der kan findes noget forbyggende til ham, som forhåbentlig kan hjælpe ham...

Anmeld Citér

26. maj 2015

charthys

min migræne er enten kost eller stressrelateret.

jeg kan ikke tåle sukker eller chokolade. jo, jeg kan da godt spise en ckokokadeskildpadde eller et stykke kage, men får jeg får meget, ligger jeg der helt sikkert.

han må prøve at tage en pause fra det i tre måneder og se om det gør en forskel. 

Anmeld Citér

26. maj 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg lider ikke fast af migræne, men får det også af væskemangel, rødvin & store mængder sukker + chokolade.

jeg havde i mange år en diskus prolaps, og der hjalp fiskeolie på smerten. Nævnte det for en kollega der led af migræne, hun begyndte og sagde det også hjalp hende

Anmeld Citér

26. maj 2015

januar16

Jeg har også lidt af migræne i mange år (endte på flere gange om ugen) Så har også haft brug for mange piller til at komme igennem.

MEN når det ikke er forebyggende medicin, men symptombehandling så er det meget normalt at man ikke må tage specielt mange om ugen. Overforbrug giver hovedpine -> man tager flere piller ->mere hovedpine. Det er nøjagtigt det samme med de mildere piller som pinex og panodil. Det får man også hovedpine af hvis man tager der ofte. Den eneste løsning er desværre kold tyrker. Noget jeg antager er almen viden, men det er det åbenbart ikke. 

Det jeg gjorde var at skifte mellem panodil+ibuprofen og migrænemedicinen, da jeg plejer at gå i seng uanset. Jeg er så kommet ned i hyppighed ved at stoppe med p-ring, træne, fysioterapi (har også spændingshovedpine, med den ene type kommer sjældent alene) og fornuftig kost.

Der er mange der reagerer på div. e-numre, min mor reagerer fx på smagsforstærkere, og nogle typer alkohol.

Jeg drak meget light sodavand, men er gået over til fuldfed sukkercola, men så max 1-2 gange i ugen. Holdt op med at drikke alkohol længe før kæresten og jeg snakkede om at blive gravide. 

MHT kost så tror jeg det kunne være smart hvis i prøvede den diæt der hedder FOD MAP. Som egentlig er for folk med irritabel tarm, men princippet i den er at du først spiser fra en rimelig stram kostplan, for derefter langsomt at introducere fødevarer for at se hvordan kroppen reagerer. Så kunne det være at han fik øjnene op for hvilke ting han reagerer på. 

Det bliver nok hårdt hvis han er så stædig mht at undvære alt det usunde. Men jeg synes at det er en lille pris at betale hvis migrænerne så er voldsomt reduceret. 

Anmeld Citér

26. maj 2015

2babygirls

Stjerneskud84 skriver:

Idag har min mand været til samtale hos en neurolog. Han har stort set i hele sit liv, haft hovedpine/migræne af en art, derfor været på migræne medicin. 

Idag sagde neurologen, at han var pille misbruger, lige netop de piller han fik mod migrænen, måtte man kun tage 9 stk af om måneden. Dette har han på ingen tidspunkter fået at vide. Hans læge har altid sagt, max 2 piller i døgnet, den tidligere neurolog sagde, at han skulle bare tage en pille når der kom et anfald.

Neurologen sagde idag, at for at kunne finde ud af hvilken medicin han skal have plus forebyggende medicin, skulle han tage en kold tyrker med nuværende medicin og være medicin fri i 4 uger, hvor han skal til samtale igen, hvor de finder ud af hvilken medicin, han så skal have i stedet for. Neurologen sagde at det vil blive 4 hårde uger for ham, for han vil få abstinenser undervejs, få det dårligt i forløbet, vil derfor ikke kunne passe sit arbejde. Så han skulle lave en ordning med sine værkfører, hvilken ordning de finder ud af, er jeg spændt på.. Han kommer nok til at bruge et par dage i soveværelset, han har sagt at det kommer til at blive 14 sygedage hvert fald, hvor jeg fortæller ham, det er ikke sikkert, der ingen der kan sige på forhånd, hvor mange dage du kommer til at have skidt i forbindelse med at tage den kolde tyrker. 

Min mand er stor elsker af alt usundt og sodavand. Jeg har prøvet flere gange at sige til ham, at han skal skære forbruget ned til en gang i ugen i stedet for hver evig eneste dag.. Han bliver sjovt nok sur hver gang, det forstår jeg skam godt, for jeg prøver at tage det bedste fra ham. Samtidig med at jeg fortæller ham, at alt det usunde kan gøre det meget bedre med hans migræne ved at sætte det ned til en gang i ugen.. Samt spise flere grønsager og få noget med flere fibre i.. Meeen den er han ikke helt med på... 

Af smertestillende har han prøvet flere gange med Pinex, Panodil og pamol uden held. Treo hjælper ham for det meste. 

Er der nogen her på baby.dk som skulle ske og have migræne, have lyst til at fortælle om jeres kost, hvis I har ændret på det og har det gjort, at I har mindre migræne anfald? 

Jeg er rigtig glad for, at jeg har fået sat alt det her i gang med ham, en videre udredning til det rigtige medicin, for synes han tit havde det flere gange i løbet af en uge. Jeg er glad for, at der bliver gjort noget ved det.. 

Min mand er selvfølgelig træt af, at jeg har sat alt det her igang.. I sidste ende, er jeg sikker på, han takker mig for det. 

Havde han boet alene, tror jeg ikke han vil have tænkt over, at der skulle tjekkes op på det.. 

Tror klart kosten påvirker, men evt tandstillingen. Hvis der er spændinger i kæben kan det nemlig også give migræne

Anmeld Citér

26. maj 2015

Hønsemor

Stjerneskud84 skriver:

Jeg er kun lige startet ud til udredning hos neurolog, så vi ved endnu ikke om jeg lider af migræne, men har voldsomt ondt i hovedet, svimmel mv. som minimum 1 gang i ugen og også gerne flere - lige pt  er jeg på 7. dagen med ondt i hovedet og svimmel.. Jeg er på nogle piller som jeg kun må tage 1 af hver 14. dag..

Kosten kan spille ind hos nogle, men det er ikke alle og der er kun en måde at undersøge det på, at spise noget og se hvad der sker..

Hvad angår din mands overforbrug af usunde ting, vil det jo altid være sundt for kroppen generelt at nedsætte forbruget, men tænker at det lige nu ikke er smart at starte men at vente til han får den rigtige medicin, da en nedtrapning også vil medføre hovedpine og ubehag og det er ikke rart lige nu 

Anmeld Citér

26. maj 2015

stinemavepine

Uf, hvor er det træls for ham! (Og hele familien).

Jeg tror det kan være ret forskelligt, hvad som trigger migrænen. For mig så har stress, sukker, røg og vin en klar indvirkning.

Det hjalp for mig at spise mindre sukker og stivelse a la KISS kost - uden at være 100% striks hele tiden.

Som en anden har nævnt, vil jeg også sige, at der jo desværre er det med smertestillende at det i større mængder netop har den bivirkning, som de ellers hjælper i mod  Det er nok også en del af grunden til at han har fået endnu flere anfald i en periode.

Sidst, men ikke mindst, hjalp det mig også med akupunktur. Fik et stort anfald lige efter første behandling, men det var jeg også blevet advaret i mod, da det sætter i gang i en masse. (Det var også sammen med kostomlægningen). Derefter havde jeg ikke nogle anfald i mange måneder 

Håber han får det bedre snart!

Anmeld Citér

28. maj 2015

Stjerneskud84

charthys skriver:

min migræne er enten kost eller stressrelateret.

jeg kan ikke tåle sukker eller chokolade. jo, jeg kan da godt spise en ckokokadeskildpadde eller et stykke kage, men får jeg får meget, ligger jeg der helt sikkert.

han må prøve at tage en pause fra det i tre måneder og se om det gør en forskel. 

Igår sagde han faktisk til mig, at det var nok rigtigt nok det jeg sagde med alt de sukker, kage og Chips osv.. Han nok skulle skære ned på det.. 

Han har det rigtig hårdt, når han ikke kan tage noget imod migrænen.. Er nu sikker på, han nok skal klare den.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.