Migræne - kan kost gøre noget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.321 visninger
41 svar
8 synes godt om
21. maj 2015

Stjerneskud84

Idag har min mand været til samtale hos en neurolog. Han har stort set i hele sit liv, haft hovedpine/migræne af en art, derfor været på migræne medicin. 

Idag sagde neurologen, at han var pille misbruger, lige netop de piller han fik mod migrænen, måtte man kun tage 9 stk af om måneden. Dette har han på ingen tidspunkter fået at vide. Hans læge har altid sagt, max 2 piller i døgnet, den tidligere neurolog sagde, at han skulle bare tage en pille når der kom et anfald.

Neurologen sagde idag, at for at kunne finde ud af hvilken medicin han skal have plus forebyggende medicin, skulle han tage en kold tyrker med nuværende medicin og være medicin fri i 4 uger, hvor han skal til samtale igen, hvor de finder ud af hvilken medicin, han så skal have i stedet for. Neurologen sagde at det vil blive 4 hårde uger for ham, for han vil få abstinenser undervejs, få det dårligt i forløbet, vil derfor ikke kunne passe sit arbejde. Så han skulle lave en ordning med sine værkfører, hvilken ordning de finder ud af, er jeg spændt på.. Han kommer nok til at bruge et par dage i soveværelset, han har sagt at det kommer til at blive 14 sygedage hvert fald, hvor jeg fortæller ham, det er ikke sikkert, der ingen der kan sige på forhånd, hvor mange dage du kommer til at have skidt i forbindelse med at tage den kolde tyrker. 

Jeg synes at have hørt man kan ændre på kosten mht migrænen? 

Min mand er stor elsker af alt usundt og sodavand. Jeg har prøvet flere gange at sige til ham, at han skal skære forbruget ned til en gang i ugen i stedet for hver evig eneste dag.. Han bliver sjovt nok sur hver gang, det forstår jeg skam godt, for jeg prøver at tage det bedste fra ham. Samtidig med at jeg fortæller ham, at alt det usunde kan gøre det meget bedre med hans migræne ved at sætte det ned til en gang i ugen.. Samt spise flere grønsager og få noget med flere fibre i.. Meeen den er han ikke helt med på... 

Af smertestillende har han prøvet flere gange med Pinex, Panodil og pamol uden held. Treo hjælper ham for det meste. 

Er der nogen her på baby.dk som skulle ske og have migræne, have lyst til at fortælle om jeres kost, hvis I har ændret på det og har det gjort, at I har mindre migræne anfald? 

Jeg er rigtig glad for, at jeg har fået sat alt det her i gang med ham, en videre udredning til det rigtige medicin, for synes han tit havde det flere gange i løbet af en uge. Jeg er glad for, at der bliver gjort noget ved det.. 

Min mand er selvfølgelig træt af, at jeg har sat alt det her igang.. I sidste ende, er jeg sikker på, han takker mig for det. 

Havde han boet alene, tror jeg ikke han vil have tænkt over, at der skulle tjekkes op på det.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2015

hekran

Det lyder ikke sundt på nogen måde og er nedtrapning er sikkert nødvendigt, omend hård.

Det er sjovt du nævner, at din man er til søde sager. Er det med rigtig sukker eller sukkererstatning? Jeg spørger, fordi min venindes kollega får slemme migræneanfald af lightprodukter - alle slags (tyggegummi, saft, sodavand, bolcher) 

Tror kosten betyder mere end vi tror. Det er jo det, vores krop kører på

Anmeld Citér

21. maj 2015

Becks

Jeg lider meget af migræne, og de piller jeg får, må jeg kun bestille hver 3 måned.. Der er 5 piller i hver pakke...

Kosten har ikke haft nogen indvirkning på mig.. Jeg spiser sundt, varieret og dyrker motion dagligt..

Jeg blev sat på en klinisk diætist, med speciale i migræne - men det havde som sagt ingen virkning desværre...

Dog får jeg mange anfald, hvis jeg skærer alt sukker fra, det prøvede jeg i julen forrige år, hvor det resulterede i en indlæggelse, da man mistænkte en blodprop i hjernen! Mit blodsukker var så lavt, at det var livstruende...

Jeg tænker lidt, hvad med danskvand blandet op med saft? Det laver jeg når jeg har lyst til sodavand... Jeg kan ikke lide saft, som kun er blandet op med vand - synes det smager af flad sodavand :)

Noget der virker for mig i perioder, er kiropraktor og kranio sakral terapi.. 

Anmeld Citér

21. maj 2015

Stjerneskud84

hekran skriver:

Det lyder ikke sundt på nogen måde og er nedtrapning er sikkert nødvendigt, omend hård.

Det er sjovt du nævner, at din man er til søde sager. Er det med rigtig sukker eller sukkererstatning? Jeg spørger, fordi min venindes kollega får slemme migræneanfald af lightprodukter - alle slags (tyggegummi, saft, sodavand, bolcher) 

Tror kosten betyder mere end vi tror. Det er jo det, vores krop kører på

Han er til ren sukker..

Anmeld Citér

21. maj 2015

Stjerneskud84

Becks skriver:

Jeg lider meget af migræne, og de piller jeg får, må jeg kun bestille hver 3 måned.. Der er 5 piller i hver pakke...

Kosten har ikke haft nogen indvirkning på mig.. Jeg spiser sundt, varieret og dyrker motion dagligt..

Jeg blev sat på en klinisk diætist, med speciale i migræne - men det havde som sagt ingen virkning desværre...

Dog får jeg mange anfald, hvis jeg skærer alt sukker fra, det prøvede jeg i julen forrige år, hvor det resulterede i en indlæggelse, da man mistænkte en blodprop i hjernen! Mit blodsukker var så lavt, at det var livstruende...

Jeg tænker lidt, hvad med danskvand blandet op med saft? Det laver jeg når jeg har lyst til sodavand... Jeg kan ikke lide saft, som kun er blandet op med vand - synes det smager af flad sodavand :)

Noget der virker for mig i perioder, er kiropraktor og kranio sakral terapi.. 

Det med danskvand, siger han kun hjælper om sommeren, jeg vil da give rådet videre til ham.. 

Anmeld Citér

21. maj 2015

Becks

Stjerneskud84 skriver:

Det med danskvand, siger han kun hjælper om sommeren, jeg vil da give rådet videre til ham.. 

Det smager fuldstændig ligesom sodavand :)

Ban kan evt. investere i en sodastream, samme princip jo :)

Anmeld Citér

21. maj 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

En i kærestens familie led konstant af migræne, og han blev anbefalet at droppe kaffe/the, alkohol og det meste sukke. Den første mdr havde han det frygtligt, lige indtil kroppen vænnede sig til det. Nu har han ik haft migræne i flere år.

For mit vedkommende hjælper det nærmest kun at sove og drikke cola. Piller syntes jeg ik virker.

En af mine kollegager er ved at blive udredet omkring hans migræne, og sjovt nok har hans læge anbefalet ham at drikke cola, og hos ham dæmper cola så også hans hovedepine/ migræne. vh stine

Anmeld Citér

21. maj 2015

tumle

Jeg lider af migræne, men har ikke oplevet at min kost har haft nogen indflydelse på mine anfald. Det har røg fra cigaretter til gengæld, det udløser dem ofte.

Min mor lider også af migræne, hun oplever tit at hendes anfald kan bryde ud i forbindelse med hvis hun har indtaget noget der indeholder hvidløg. Eller ved kraftige lugte, eksempelvis neglelak.

Anmeld Citér

26. maj 2015

Stjerneskud84

Becks skriver:

Det smager fuldstændig ligesom sodavand :)

Ban kan evt. investere i en sodastream, samme princip jo :)

Han drikker nu danskvand med saft... 

Han har det helt af h til.. Det bliver 4 lange uger, hvor jeg selv kommer til at stå med børnene og samtidig passe mit arbejde om aften hver anden uge og sørge for pasning til pigerne.. 

Han har meldt klart ud, at han kan ikke være der for børnene, når han ligger i sengen. Det er så slemt indimellem, at han ikke vil snakke, så dårligt har han det.. 

Jeg giver ham alt det ro jeg kan... For det er hårdt for ham.. 

Han har sagt at det danskvand smager skide godt med saft... 

Anmeld Citér

26. maj 2015

Stjerneskud84

tumle skriver:

Jeg lider af migræne, men har ikke oplevet at min kost har haft nogen indflydelse på mine anfald. Det har røg fra cigaretter til gengæld, det udløser dem ofte.

Min mor lider også af migræne, hun oplever tit at hendes anfald kan bryde ud i forbindelse med hvis hun har indtaget noget der indeholder hvidløg. Eller ved kraftige lugte, eksempelvis neglelak.

Jeg kan udpege nogle ting han spiser, som gør at han får anfaldene.. Hvor han siger at det aldrig har haft noget med, at gøre hvad han spiser... 

Nogle gange kan han godt sige, du har vidst ret... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.