Livet som administrativ gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. oktober 2012

Laurie-vb

Sikke en lang og spændende proces!! Tak fordi du deler med os.. jeg kendte ikke den side af adoptionerne...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2012

Spunk-vb

Laurie SKREV:

Sikke en lang og spændende proces!! Tak fordi du deler med os.. jeg kendte ikke den side af adoptionerne...

tak for din søde besked, og jeg mener bl.a. at en af opgaverne, som adoptant er at være ambassadør for den verden vi er i, og fortælle og dele vores viden omkring en verden som er meget mystificeret :)

Anmeld

15. oktober 2012

Webredaktøren-vb

Hej Vanni,

Velkommen til smile

Tusind tak fordi, du gider at dele dine tanker omkring hele adoptionsforløbet med os.

Jeg ved, at der er mange, der er i lignende situation eller overvejer adoption, så dine indlæg vil helt sikkert blive fulgt med stor interesse.

... jeg vil glæde mig til det indlæg, hvor du uploader billede af dit kommende barn.

Held og lykke med adoptionen o-klapperi

Anmeld

15. oktober 2012

Spunk-vb

Webredaktøren SKREV:

Hej Vanni,

Velkommen til smile

Tusind tak fordi, du gider at dele dine tanker omkring hele adoptionsforløbet med os.

Jeg ved, at der er mange, der er i lignende situation eller overvejer adoption, så dine indlæg vil helt sikkert blive fulgt med stor interesse.

... jeg vil glæde mig til det indlæg, hvor du uploader billede af dit kommende barn.

Held og lykke med adoptionen o-klapperi

tak for din søde hilsen.

Og ja som før sagt, så anser jeg jo også det at være gode ambassadører for vores levemåde er en af de vigtige opgaver som adoptant. Vi vil jo skille os i i gadebilledet for altid, når vi nu går og køber ind til et barn, hvor vi hverken kender køn, alder eller konkret hvornår barnet ankommer. Og når vi engang har fået vores verdensbarn vil vi jo være tydelige fordi, vores barn vil have anden hudfarve i forhold til os.

Og jeg håber at min tråd herinde vil være med til at hjælpe andre, som går og overvejer adoption, at det kan hjælpe dem med at tage beslutningen, og finde ud af nogen af alle de ting, som man kan være i tvivl om :)

Og så glæder jeg mig helt vildt til vi kan komme med et jubelråb.

Anmeld

15. oktober 2012

Spunk-vb

Telefonsamtale med vores sagsbehandler

Vi havde jo sendt vores godkendelse af fase 2 og anmodning om fase 3 ind til statsforvaltning på vejen hjem fra kurset. Og fordi statsforvaltningen havde været så hurtige til at reagere i fase 1, var min tålmodighed ikke så stor. Derfor ringede jeg ind til statsforvaltningen en lille uge efter, bare for at tjekke, at de havde modtaget vores papir.

Vores sagsbehandler var dog ude på besøg, så snakkede med en anden, hun ville ligge en besked til vores sagsbehandler, men lovede ikke så meget, og det var jo ugen inden, at de alle gik på vinterferie, så jeg skulle væbne mig med tålmodighed. Hvilket er mottoet i denne process.

Men om eftermiddagen samme dag ringede vores sagsbehandler. Hun ville høre, hvilke datoer, som passede os for fase 3.

Vi fik aftalt at d. 4 og 11. marts skulle være dagene, og hun ville så skynde sig at sende stikordene til vores levnedbeskrivelse, som ikke skulle fylde meget mere end 4 sider. De skulle gerne være i hænde ca. en uge før samtalerne. Så vi fik hendes mailadresse, som vi skulle sende den til.

Det var fredagen i uge 6 vi snakkede sammen, og allerede om mandagen i uge 7 havde vi stikordene.

Anmeld

15. oktober 2012

Spunk-vb

Levnedbeskrivelsen:

Jeg vil ikke fortælle, hvad vores helt konkret indeholder (jeg har gemt den og alle papirene i forbindelse med godkendelsen)

Men stikordene, som vi fik fra statsforvaltningen:

Vi skal bl.a. fortælle om:

Baggrund:

Opvækst

Forældre

Søskende

Søskendebørn

forhold til familien

venner

egen beskrivelser:

særlige forhold, som har haft betydning for min personlighed og som vil få betydning for dig som forældre

Erhverv:

skolegang

uddannelse

arbejde

Fritidsinteresser

religion

netværk

adoptionsmotiv

erfaring med børn

egne

andres

forældrerollen

forestillinger

forventninger

indbyrdes forhold

konflikter

styrker som par og hver for sig

svagheder som par og hver for sig.

Anmeld

15. oktober 2012

Spunk-vb

Fase 3:

D. 4 marts 11, ankom vi til statsforvaltningen med sommerfugle i maven, for nu var det nu. Vi skulle ind og snakke med vores sagbehandler, som heldigvis er en rigtig skøn kvinde.

Men samtalen var rigtig hyggelig. Vi startede med at snakke lidt om kurserne, og hvor vigtige de faktisk er, fordi man bliver så godt klædt på af dem. Og hvad vi havde fået mest ud af, og hvad der havde været hårdest. 

Ellers snakkede vi meget om min baggrund først fra jeg var lille og til nu, og derefter om min mand. 

Derfter var vores tid ved at være gået. Vi sluttede mødet af med lige at snakke lidt om landevalg. Til sidst sagde vores sagsbehandler, at nu skulle vi ikke gøre alt for meget ud af, at hun skulle ud til os :)

D. 11. marts var så dagen, hvor anden del af fase 3, skulle ske. Vores sagbehandler kom ud til os, hvor vi dagen før havde total cleanet vores hjem. 

Vores søde sagsbehandler ankom, og vi startede igen med at snakke om landevalg, da vi havde stået meget og vaklet mellem Indien og Sydkorea. Så vi snakkede for og imod begge landene, som faktisk gjorde at vi tog den endelig beslutning.

Ellers snakkede vi meget om vores nutid, og fremtid. Hvad der gjorde os som par, og vores relationer til venner og bekendte og deres børn.

Vores hund var meget forelsket i sagsbehandleren, og til trods for at han er en voksen hund på vej ind i alderdommen, så rendte han rundt med sin bamse og ville lege med vores sagsbehandler. Hvilket hun grinede meget af.

Vi sluttede af med at hun var rundt og se hele huset og vores have. Hvortil hun konkluderede at vi kunne jo godt blive godkendt 2 gange mere med den plads vi havde. Altså at vi havde nok plads til 3 børneværelser :)

Inden hun tog af sted forklarede hun, hvordan vores sag kom for samrådet. Hun ville lave et referat af vores samtaler, det ville sammen med vores levnedbeskrivelse blive forlagt samrådet. Ud fra det skulle de vurdere om vi kunne godkendes. Hun ville indstille os til godkendelse. 

Anmeld

15. oktober 2012

Spunk-vb

Vores sag til gennemlæsning og vurdering

D. 23 marts fik vi en hilsen fra vores sagsbehandler på mail, om at vores sag ville komme til gennemlæsning den dag.  Og dermed vil den ugen efter komme for samrådet.

D. 30. marts kom vores sag så for samrådet.

Anmeld

15. oktober 2012

Spunk-vb

Almen godkendelse og udvidet godkendelse.

For at vide, hvad disse to begreber er, vil jeg lige forklare dem, da det er almindelig ord inden for adoptionsverdenen.

En almen godkendelse er det som alle adoptanter får, hvis de bliver godkendte, og ikke har ansøgt om noget særligt.

En almen godkendelse vil sige, hvis man er 42 eller under:

- Et barn fra 0-36 mdr.

- Ingen alvorlige sygdomme

- Ingen søskende.

Er man over 42, når man ansøger om adoption, vil barnets alder være ældre, da der ikke må være mere end de 42 år, fra ens godkendelses start mellem barn og forældre.

det vil være de andre punkter, alderen vil bare være 36 mdr -

Udvidet godkendelse:

- det kan være til søskende

- Mere eller mindre handicap

- Tidligt fødte

- Ældre børn end ens almene godkendelse.

Når man ønsker en udvidet godkendelse, skal man ansøge om det, hvilket kræver ekstra samtale og vurdering, om man kan klare opgaven.

Anmeld

15. oktober 2012

Spunk-vb

Godkendt 

D. 1 april 2011 stod vi med vores godkendelse til almen godkendelse. Og champangepropperne poppede.

Vi havde besluttede os for at danadopt skulle være vores organisation, så da vi modtog godkendelsen, måtte vi i gang med at sende en kopi af godkendelsen til danadopt, og vores indmeldelse til danadopt til vores sagbehandler.  :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.