Straf, det klinger bare så negativt, og rimer slet ikke på børn (og virker garanteret heller ikke).
Jeg kan bedre lide at tale med mine børn, og jeg ved ikke om det er fordi de er stå store nu, men samtalerne lykkes rigtig godt. De forstår rigtig meget nu og har overstået det værste stadie...
Da de var yngre og bølgerne gik højt, så var det somregl ikke ungerne den var gal med, men mig der ikke have tålmodigheden til at lytte til dem...ordenligt, men mere viftede dem af fordi jeg selv havde det skidt eller var træt.
Jeg har aldrig straffet mine børn, ved at fjerne goder fra dem, men indrømmer at jeg i få tilfælde har truet med det - igen, fordi jeg har været uoplagt og ikke kunne magte en ordenlig samtale, og har også måtte undskylde efterfølgende og indrømme at det var MIG der var 'barnet'.... :)
Generelt er jeg afslappet forhold til børns udbrud, roderi, larm og provokationer, og orker faktisk ikke at piske en stemning op omkring det, for jeg VED det er noget aldersbetinget og at det går over igen. Det havde været mere underligt om de IKKE fik en tur engang imellem, SÅ ville jeg være nervøs!!
Mht mine ældste børn og teenagealderen har jeg heller ikke haft nogen problemer, jeg har aldrig oplevet uvenskab, løgn, vredesudbrud og den slags som man ellers kunne forvente, og som jeg ved andre forældre kæmper med/imod.
Selvfølgelig har de lavet ballade, og den ene har i nogle få tilfælde begået nogle kriminelle handlinger, men har ALTID kommet og fortalt mig om det, uanset om det har været i forbindelse med hæleri, slåskamp eller tyveri, hvor jeg ved hans kammerater ALDRIG kunne drømme om at gå til deres forældre og fortælle noget somhelst om det liv de lever.
Og grunden er soleklar, for da de var mindre blev de straffet, enten fik de fjernet mobilen, blev trukket i lommepenge, eller fik stuearrest.
Det gjorde, at de som halv voksne hele tiden måtte lyve overfor deres forældre, for ikke at blive straffet. Og meget af det de lavede blev værre og værre. Hvor jeg, igen, fik TALT med ungen og forklaret konsekvenserne på sigt, og fik indblik i hans liv og færden, og også på et niveau hvor vi kunne grine af meget af det og kramme hinanden, meget klogere...
Mine sønner kan fortælle mig ALT, og de fortæller mig ALT, fordi vi respekterer hinanden som mennesker. Og fordi jeg ikke har smadret respekten ved at straffe og istedet har guidet...
Anmeld