Her bliver der heller ikke brugt decideret straf, men naturlige konsekvenser. Set i bakspejlet har det nu heller aldrig rigtig været nødvendigt. Men som Kongster, så bliver ting der ikke er blevet behandlet hensigtsmæssigt fjernet.
Selvfølgelig kan jeg (mest hvis jeg lige er lidt småstresset) komme til at råbe højt. Det er jeg så ikke alene om mere, nu hvor hun er fyldt 12, så det stopper hurtigt, for det temmelig formålsløst at stå i hver sin ende af gangen og råbe ad hinanden.
Stuearrest eller time-out har jeg heller aldrig brugt.
I sandhedens interesse, så tror jeg delvis det er fordi jeg kun har et barn. 'Kriser' er noget nemmere at håndtere når man kan koncentrere sig om det ene barn og ikke har 1-2-5 andre der også kræver deres retmæssige del af opmærksomheden.
Jeg tror stadig ikke rigtig jeg opnår noget med straf. Jeg tror man skal belønne den hensigtsmæssige opførsel, og så vidt muligt ignorere den uhensigtsmæssige. Ved godt det ikke altid kan lade sig gøre. Man kan jo ikke rigtig ignorere lille Bertram når han er ved at rive hovedet af katten. Men da hun var mindre og jeg 2 gange havde sagt nej til en is i gågaden, så ignorerer jeg bare plageriet. Og isen (slikkepinden, chokoladen) er jo ikke et behov. Det er et ønske, og det er noget helt andet. Ingen får alle deres ønsker opfyldt. Behov er mad, vand, søvn, tøj, fysisk aktivitet, intellektuelle udfordringer, socialt samvær. Alt andet er ønsker. I min verden giver gode forældre deres børn det de har brug for, og ikke nødvendigvis det de ønsker sig. Og en af de ting de har brug for (man afgjort ikke ønsker sig) er selvbeherskelse, og en opførsel alle andre kan holde ud. Det bliver de glade for i længden. Børn der ved hvordan de skal opføre sig, er også meget mere sikre på sig selv. Og det kender man jo fra sig selv, hvis man er sikker på hvad situationen kræver af en, så er der for det meste ingen nervøsitet, men usikkerhed kan få en til at opføre sig meget mærkeligt.
Ved ikke lige hvor jeg er på vej hen her, men grundlæggende tror jeg ikke på straf som opdragelsesmetode.
Anmeld