\"Amning ulækkert\"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juli 2010

k11923-vb

als skrev:
Jeg havde selv store problemer med at amme, og der var ingen amme-mafia, jeg fik støtte og vejledning i hvad jeg kunne og ikke kunne. Blev støttet af både neonatal og sp om de valg jeg tog eller ikke tog. Jeg kunne ikke amme selv da tøsen suttede mælkekirtlerne af mig så det stod ud med blod i stråler, men jeg havde overskud og ville helst give min datter modermælk pga hendes start i livet så jeg fik vejledning i at bruge malkemaskine, fik ikke andet end støtte og ryg klap over jeg magtede det. Og da hun blev 4 måneder og jeg ikke kunne oversku/gad/ville det mere og i og med at antistoffer osv kun er frem til 4 mdr fik jeg igen utrolig meget støtte til at gå over på ren mme. jeg kende ringen amme mafia, kender kun folk der støtter om de valg man selv træffer. Havde jeg ikke haft en dødsyg baby, havde hun nok også bare fået flaske med kun mme, for jeg syntes heller ikke at moderfølelse osv sidder i brysterne. Men ingen betyder det ikke jeg syntes andres valg er klamme eller ulækre.
Jeg HAR mødt ammemafiaen. Der er masser af støtte til éns valg, hvis man 'vælger rigtigt'. Vælger man, at man ikke ønsker at amme, er der ingen støtte. Vi var indlagt de første 10 dage. Hver eneste gang, der kom en sygeplejerske ind lød det 'Hvordan går det med amningen?'. Det er træls at skulle blive ved med at forklare, at man har sagt nej tak.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juli 2010

k11923-vb

Elverpigen skrev:
Læste lige denne artikkel: http://www.berlingske.dk/verden/magasin-amning-er-ulaekkert Hvad mener I om disse udsagn?` Jeg kan godt forstå at nogle protesterer, men kan på den anden side godt forstå at hun gerne vil have sine bryster i fred. Jeg har selv ammet indtil for 2 uger siden, og har været glad for det. :)
Nej, creepy betyder ikke ulækkert 'direkte oversat', som der står. 'To give someone the creeps', betyder 'at give myrekryb'. 'Creepy' er altså noget, der giver myrekryb. Lige præcis sådan havde jeg det også. Jeg kunne ikke se mig selv med et barn hængende der altid. Det sagde mig ingenting overhovedet. De store ammere siger, at det er så nemt, at maden altid er lige ved hånden. Tjaaaah, jeg kunne nu godt lide, at det var muligt at være væk mere end et par timer ad gangen uden at skulle slæbe en baby med på armen. Eller malke ud.... Tanken giver MIG myrekryb.

Anmeld

1. juli 2010

k11923-vb

als skrev:
hvordan kan amining ikke være det sundeste? Mener at det er hver kvindes valg om hun vil amme. og i nogle tilfælde kan der være tale om at man ikke kan (ikke producere nok mælk, barnet har forkert sutteteknik osv). men har da umiddelbart aldrig hørt om at mme skulle være sundere. Der er jo ingen antistoffer ol i mme. Så med mindre man har et barn der er intolerant overfor modermælk (hvilket kun er en meget minimal del) så vil modermælk da altid være det sundeste alternativ.
Ud over at jeg bare ikke kunne forliges med tanken, tager jeg medicin som jeg ikke ville risikere at give over til mit barn. Der er meget snak om antistoffer. Hvis ellers barnet er sundt og normalt, når det kommer ud, tror jeg faktisk ikke antistoffer har så stor betydning i et rent og hygiejnisk samfund som det danske. Det kan selvfølgelig ikke diskuteres, om antistoffer er bedre end ingen antistoffer, men jeg tror, man overdriver betydningen.

Anmeld

1. juli 2010

Charlotte d. 17.-vb

Johannamor skrev:
Helt uden at tage stilling til, om det er godt eller mindre godt at amme - det har vi jo forskellige holdninger til - så synes jeg, man må være meget langt fra at være i kontakt med 'urkvinden' i sig selv, hvis man synes, at amning er creepy / ulækker. I millioner af år er det lige præcis amning, der har gjort det muligt for os mennesker (og andre pattedyrsforfædre før det) at ernære vores spædbørn og skabe et tæt og kærligt forhold mellem mor og barn. At vi i dag har andre muligheder - når amning af den ene eller anden grund ikke er mulig - gør det ikke mindre naturligt, mirakuløst og dejligt at kunne ernære sit barn med modermælk. Nej, jeg forstår på ingen måde kvinder, der fra starten af ikke bryder sig om tanken om amning. Jeg synes, de udelukker sig selv fra en stor oplevelse - og synes faktisk mest af alt, at det er synd for dem.
Jeg er meget enig med dig. Jeg kan udmærket forstå, at man kan blive rasende og frustreret, hvis man ikke kan amme og konstant bliver bebrejdet for det eller mindet om, hvor godt, det er - og jeg forstår også godt, at man kan blive defensiv af det og bande de 'frelste' ammefortalere langt væk, erklære sig tvivlende over for, hvor sundt, det nu er osv. osv. Men jeg forstår ikke, at man kan føle sig så ledt tilpas ved amning, at man ikke kan forlige sig med tanken om det. At opfatte sine bryster som 'funbags' mere end som næringskilde til sit nyfødte barn - det kan jeg slet ikke følge. Jeg går ud fra, der ikke ligger en holdning, men noget følelsesmæssigt bag modviljen, og derfor deler jeg din opfattelse af, at det er synd.

Anmeld

2. juli 2010

lib1982-vb

als skrev:
hvordan kan amining ikke være det sundeste? Mener at det er hver kvindes valg om hun vil amme. og i nogle tilfælde kan der være tale om at man ikke kan (ikke producere nok mælk, barnet har forkert sutteteknik osv). men har da umiddelbart aldrig hørt om at mme skulle være sundere. Der er jo ingen antistoffer ol i mme. Så med mindre man har et barn der er intolerant overfor modermælk (hvilket kun er en meget minimal del) så vil modermælk da altid være det sundeste alternativ.
Hvis moderen er ryger, eller som tidligere nævnt nødt til at tage medicin eller er misbruger, er modermælk på ingen måde at foretrække!! Desuden mener jeg ikke, at modermælk er det sundeste for barnet, hvis det betyder at moderen har det a H.... til - kan godt være barnet ernæringsmæssigt får det, det har brug for - men med en hamrende frustreret og hysterisk mor, som ikke magter andet end at amme barnet, SÅ kan jeg ikke se det sunde i det!!!

Anmeld

2. juli 2010

NikiFin-vb

I dagens kvinder er så forkælede. Tror I at vores stammødre kunne havde givet efter for deres hysteri da de skulle amme deres børn fordi de ikke havde et andet valg. Tror I at alle var så hysteriske hele tiden, fordi de skulle sove alle sammen på det samme værelse med en skrigende baby hængende over sengen. Jeg kan faktisk ikke forestille mig sådan et liv men jeg tror bestemt ikke at de var helt hysteriske hele tiden pga. deres dårlige livs vilkår :dry:

Anmeld

2. juli 2010

Charlotte d. 17.-vb

NikiFin skrev:
I dagens kvinder er så forkælede. Tror I at vores stammødre kunne havde givet efter for deres hysteri da de skulle amme deres børn fordi de ikke havde et andet valg. Tror I at alle var så hysteriske hele tiden, fordi de skulle sove alle sammen på det samme værelse med en skrigende baby hængende over sengen. Jeg kan faktisk ikke forestille mig sådan et liv men jeg tror bestemt ikke at de var helt hysteriske hele tiden pga. deres dårlige livs vilkår :dry:
Jeg synes retfærdigvis, det hedder, at 'VI dagens kvinder' er forkælede - eller rettere 'VI dagens MENNESKER i den rige del af verden'. Hvis man dagligt kæmper for sin families overlevelse pga. sult eller krig, så spekulerer man heller ikke over, om man måske skal forlade manden, fordi man ikke er 'lykkelig nok' med ham, om man skal opdrage på venindernes børn, om man skal vælge kejsersnit eller naturlig fødsel med eller uden smertelindring - eller hvilken skoletaske/shampoo/barnevogn man skal købe til sit barn osv. osv. En afrikansk mor i et hungerramt land kan ikke vælge amning fra, og det kunne vore stammødre heller ikke - men de kan/kunne heller ikke vælge bedøvelse hos tandlægen, vælge at forlade manden, vælge, hvor mange børn, de ønsker/ønskede sig - osv. osv. Vi er enormt privilegerede, og vores livsbetingelser giver os muligheder for at træffe 'luksusvalg' - men det gælder for stort set alle områder i vores liv, og at kalde det ene valg mere 'hysterisk' end det andet - det ved jeg ikke, hvem der skal være dommer over. Jeg vil i hvert fald ikke.

Anmeld

7. juli 2010

Møe-vb

lib1982 skrev:
Møe skrev:
Jeg syntes alle skal amme - hvis de kan og det er jo altså også sundest for barnet.
Er på ingen måde enig med dig - synes det mangler et 'vil', for mig er mor ikke = amning, men 1000 andre ting som hører til i en hel anden tråd! quote] Helt ening - det var faktisk også det jeg mente, men jeg kan godt se, at det er dårligt formuleret.. og at vil her er vigtigt!! :)

Anmeld

11. juli 2010

k11923-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Johannamor skrev:
Helt uden at tage stilling til, om det er godt eller mindre godt at amme - det har vi jo forskellige holdninger til - så synes jeg, man må være meget langt fra at være i kontakt med 'urkvinden' i sig selv, hvis man synes, at amning er creepy / ulækker. I millioner af år er det lige præcis amning, der har gjort det muligt for os mennesker (og andre pattedyrsforfædre før det) at ernære vores spædbørn og skabe et tæt og kærligt forhold mellem mor og barn. At vi i dag har andre muligheder - når amning af den ene eller anden grund ikke er mulig - gør det ikke mindre naturligt, mirakuløst og dejligt at kunne ernære sit barn med modermælk. Nej, jeg forstår på ingen måde kvinder, der fra starten af ikke bryder sig om tanken om amning. Jeg synes, de udelukker sig selv fra en stor oplevelse - og synes faktisk mest af alt, at det er synd for dem.
Jeg er meget enig med dig. Jeg kan udmærket forstå, at man kan blive rasende og frustreret, hvis man ikke kan amme og konstant bliver bebrejdet for det eller mindet om, hvor godt, det er - og jeg forstår også godt, at man kan blive defensiv af det og bande de 'frelste' ammefortalere langt væk, erklære sig tvivlende over for, hvor sundt, det nu er osv. osv. Men jeg forstår ikke, at man kan føle sig så ledt tilpas ved amning, at man ikke kan forlige sig med tanken om det. At opfatte sine bryster som 'funbags' mere end som næringskilde til sit nyfødte barn - det kan jeg slet ikke følge. Jeg går ud fra, der ikke ligger en holdning, men noget følelsesmæssigt bag modviljen, og derfor deler jeg din opfattelse af, at det er synd.
Jeg har i hvert fald aldrig haft noget ønske om at føle urkvinden i mig selv. Hvorfor skal jeg spekulere på, hvad hun var nødt til og være et dårligt menneske, fordi jeg ikke har det lige så hårdt og ofrer mig selv fuldstændigt? Jeg bruger de muligheder, jeg har i en moderne verden. Men HAVDE jeg nu været en urkvinde uden andre muligheder, ja så havde jeg jo været nødt til at gøre det nødvendige. Mine bryster er ikke 'funbags', og det handler heller ikke om, at jeg vil 'have dem for mig selv', eller om at være bange for, hvordan de ser ud bagefter. Hvis du har haft en stor oplevelse ud af at amme, så er det fint nok med mig, men hvad får ammerne til at tro, at jeg ikke skulle få et tæt og kærligt forhold til mit barn, når jeg giver hende flaske? Hun har grundlæggende ligget samme sted på armen og kroppen - endda med udsigt til mit ansigt ;-). Hun har bare ikke pattet og savlet på min krop imens.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.