Mælk eller ej??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2010

lib1982-vb

kongster skrev:
als skrev:
Det med at det er bevist, for et par måneder siden var der en kæmpe debat om bogen 'en kærnesund familie' hvor man anbefaler at skære mælk væk fra børn under tre år og der var sundhedsstyrelsen da grov meget ude i medierne og sige at man da ikke måtte gøre det, da der var så mange sunde ting i mælk, og derfor nærmest bandlyste selvsamme bog. (i forhold til småbørnskost).
Men det er vel ikke det samme som at det er bevist? Jeg har ikke altid den store tiltro til sundshedsstyrelse, må jeg indrømme og lige i spørgsmålet om mælk mener jeg at de tager fejl. Der er masser af forskning er viser at mælk ikke er særlig godt for kroppen, så i det mindste burde sundshedsstyrelsen nuancere deres synspunkter.
Er enig i det med nuancerne - synes faktisk det er for ringe, at en så autoritær instans som SST ikke kommer med alle oplysninger... syns det virker en anelse korrupt - uden at lyde som om jeg er klar til den lukkede fordi jeg ser konspirationer overalt!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2010

als-vb

Jeg er så en af dem der tror på at sundhedsstyrelsen er der af en grund, de erkender normavis også når de finder nye oplysninger, og ændre på anbefalingerne i forhold til, de gør bar eikke som sundhedsskribenterne det fra den ene dag til den anden, de plejer da normalvis lige at se tingene ad inden. Sundhedsstyrelsen sagde jo faktisk også at det kun drejede sig om børn under 3 år, at børn over tre år ligeså godt kunne klare sig med vand og kalk tilskud, for sundhedsstyrelsens anbefaling på mælk var ikke kun i forhold til kalk, men også fedt og protein og at man skulle se på produktet som en helhed og ikke kun på enkelte elementer.

Anmeld

22. juni 2010

lib1982-vb

als skrev:
Jeg er så en af dem der tror på at sundhedsstyrelsen er der af en grund, de erkender normavis også når de finder nye oplysninger, og ændre på anbefalingerne i forhold til, de gør bar eikke som sundhedsskribenterne det fra den ene dag til den anden, de plejer da normalvis lige at se tingene ad inden. Sundhedsstyrelsen sagde jo faktisk også at det kun drejede sig om børn under 3 år, at børn over tre år ligeså godt kunne klare sig med vand og kalk tilskud, for sundhedsstyrelsens anbefaling på mælk var ikke kun i forhold til kalk, men også fedt og protein og at man skulle se på produktet som en helhed og ikke kun på enkelte elementer.
SST har også anbefalinger ift. alkohol, som jeg på ingen måde er enig i - men dét hører til i en anden tråd! Tror bare det er godt at stille sig en anelse kritisk overfor 'officielle' holdninger generelt!

Anmeld

22. juni 2010

als-vb

Det gør jeg såmænd også, men igen man skal jo så kunne se det fra alle siderne, og jeg er ikke i en posistion med vinden med til at skulle sætte mig op i mod det sst siger, jeg syntes bare med med min viden og forståelse at det virker meget underligt at de laver anbefalinger som åbenbart i forhold til nogle er det samme som en dødsdom og det er jeg ikke enig i. Jeg vil godt se en decideret lægeerklæring på at en person er død pga mælk. Jeg har set dem i forld til rygning og alkohol og usund levestil, men ikke i forhold til mælk.

Anmeld

22. juni 2010

kongster-vb

Det er måske også lidt voldsomt at kræve dødsattester for at være uenig.. Jeg tror ikke man dør af mælk, men jeg tror heller ikke det er sundt at drikke. Jeg tror heller ikke man dør af cola. Eller af kaffe. Jeg er enig i at der er en grund til at vi har en sundshedsstyrelse, men det betyder ikke at de altid har ret og jeg tror ikke man skal undervurdere mejeriernes magt. Det er trods alt en af de største industrier vi har og selvfølgelig lobbyer de da ligesom alle andre. Kemiindustrien sidder også med ved bordet, når der laves EU beslutninger på deres område og er en ikke uvæsentlig faktor. Jeg mener det er en anelse naivt at tage alt hvad 'autoriteterne' siger for gode varer.

Anmeld

22. juni 2010

als-vb

Jeg tager heller alt hvad autoriteter siger for gode vare, kunne aldrig finde på at drikke så meget som sundhedsstyrelsen anbefaler, men det er vildt overdrevet, men vi drikker også kun meget sjældent og kun til specielle lejligheder. Jeg har bare ikke personligt set tilfælde hvor mælk var skadeligt, med mindre der har været tale om intolerance overfor mælk. Derfor stiller jeg mig ligeså kritisk overfor andres holdninger/meninger som jeg gør for autoriteter, men dog at de burde sidde med den viden der skal til for at komme med de udtalelser de kommer med.

Anmeld

22. juni 2010

Det er stadig mig-vb

Man dør heller ikke af at drikke mælk, men man dør af de ting mælk sætter i gang, som feks tyktarmskræft, blodpropper, åreforkalkninger osv. Præcis som man heller ikke dyr af at ryge en smøg, men dør af de ting rygningen fører med sig. Nu taler vi mælk, herregud 1 liter koster 6 kr og den er ekstrem let at undgå at komme i indkøbsvognen, der vil ikke være afhængighedssymptomer og børnene kan få et ENDNU BEDRE alternativ. Nemlig vand og kalktablet som IKKE gøre skade på dem. Hvorfor så holde fast i den skide mælk? (undskyld mit fransk). ALT hvad vi drikker skal rense os indvendigt - det er det man kalder den indvendige hygiejne, væske skal vaske/rense os indvendigt og sørge for at vores tarmsystem også er pænt og rent indvendigt. Massere af væske (læs: vand) vedligeholder et sundt miljø i tarmene. Det hjælper vores nyrer og hjælper bla også på at blodet ikke klumper og giver os velvære. Mælk, har den modsatte virkning. Den renser ikke, den belaster vores system og sviner det til. Jeg ved godt det er svært at forstå. Men hvorfor drikke noget der ikke gør noget godt for vores krop? Når man nu ganske uproblematisk kan drikke sit vand og tage sin kalk på sidelinjen og skærer ned på følgesygdomme samtidig? Og hvorfor er der ingen alarmklokker der ringer, når folk hører fra syndhedsstyrelsen at man MAX må drikke en ½ liter om dagen???? Altså når noget er sundt, så kan man ikke få for meget! Når noget er usundt, så er der sat angivelser på. Det glæder for mælk som for sukker, alkohol osv osv. Hvis 5 millioner mennesker drikker ½ liter mælk om dagen - så forsøg at regne ud hvor mange penge mejerierne tjener, og så ved man også hvorfor de RIGTIG gerne vil reklamerer for at mælk er sundt. Der er politik i mælkedrikning!! Dansk økonomi er afhængeige af at vi drikker mælk. Lige som der er politik og økonomi i at man i kiosken kan købet jointpapir, selvom hash er ulovligt.

Anmeld

22. juni 2010

lib1982-vb

http://voresborn.dk/junior/sundhed/2134-er-maelk-stadig-sundt-for-born den her artikel er både for og imod mælk....

Anmeld

22. juni 2010

Det er stadig mig-vb

lib1982 skrev:
http://voresborn.dk/junior/sundhed/2134-er-maelk-stadig-sundt-for-born den her artikel er både for og imod mælk....
Sundhedsplejersken vs lægen, JEG holder på lægen ved hvad han taler om! Om ikke andet, så har han læst på lektien 6 år længere end hun har. Og har patienter i aldersgrupper og MED symptomer som hun aldrig kommer i nærheden af. Små børn med mælkeskæg er altid så bedårende...

Anmeld

22. juni 2010

lib1982-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
lib1982 skrev:
Sundhedsplejersken vs lægen, JEG holder på lægen ved hvad han taler om! Om ikke andet, så har han læst på lektien 6 år længere end hun har. Og har patienter i aldersgrupper og MED symptomer som hun aldrig kommer i nærheden af. Små børn med mælkeskæg er altid så bedårende...
Den artikel var i hvert fald en af dem, der var med til at overbevise mig! Synes det han skriver vedr. 'ørebørn' er tankevækkende!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.