Mælk eller ej??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2010

BAJM-vb

Ja vores tarme er simpelthen ikke lavet til komœlk. Og en halv liter om dagen er rigtig meget mœlk, selv spredt over en dag. Min datter er nået dertil at hendes fortrukne drik er vand (hun savner overhovedet ikke mœlk mere). Hun er god til at spise grøntsager og jeg tror hun er tiltrukket af de grøntsager som har de vitaminer hun lige prœcis har brug for. Hun har lige fundet udaf at hun godt kan bruge rismœlk hvis det er på Cheerios men ellers er det boller/knœkbrød med plantemargerine + fign om morgenen. Nå men min pointe er at man kan sagtens undvœre mœlk og vœre sund og rask.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2010

MAMMARAZZI-vb

Eftersom jeg er opvokset på en gård, har jeg drukket masser af mælk som barn - tror ikke så meget det var fordi 'mælk var sundt', men snarere fordi det var gratis. Mine børn får mælk til morgenmaden, og mælk til frokost - og de er faktisk aldrig syge eller har dårlig mave. Jeg får mælk i min kaffe :P Har ikke lyst til at skære mælken helt væk.

Anmeld

22. juni 2010

Møe-vb

Jeg syntes det er et rigtig svært spørgsmål... men ikke mindst væsentligt... Hos os drikker vi mælk fordi vi kan lide det og ikke så meget andet. om det er mælk hver dag eller vand - det kommer ud på et... Men ved intolerance - er det vær at overveje, at skære det helt væk, og så langsomt introducerer produkter/fødevare som indeholder mælk - for hvis han kan tåle det, så gør det livet lidt lettere. Hvis, det er fordi i andre drikker mælg, kan man jo få så mang alternative 'mælke'produkter (sojamælk, ris mælk osv.), hvor der er tilsat kalk og d-vitamin. Det som er vigtigt er jo, at alle får det kalk de har behov for....

Anmeld

22. juni 2010

lib1982-vb

MAMMARAZZI skrev:
Eftersom jeg er opvokset på en gård, har jeg drukket masser af mælk som barn - tror ikke så meget det var fordi 'mælk var sundt', men snarere fordi det var gratis. Mine børn får mælk til morgenmaden, og mælk til frokost - og de er faktisk aldrig syge eller har dårlig mave. Jeg får mælk i min kaffe :P Har ikke lyst til at skære mælken helt væk.
Jeg tror også at mange tidligere brugte mælk fordi det var det nemmeste og billigste når man havde køer - tænker det måske er derfor mælk hænger sådan ved... en stor del af det DK 'tjener' er jo pga. landbruget, og som Helene siger, så ville det være katastrofalt for mejerier + landbruget, hvis ingen drak mælk! Jeg vil helst heller ikke undvære det i min kaffe (hmm... måske man skulle overveje at droppe kaffen også :ohmy: )
Hvis, det er fordi i andre drikker mælg, kan man jo få så mang alternative 'mælke'produkter (sojamælk, ris mælk osv.), hvor der er tilsat kalk og d-vitamin.
Har fået af vide, at Soja/ris mælk osv. ikke er et ordentlig alternativ til komælk, da det ikke indeholde nok et eller andet (kan ikke huske om det er protein eller calcium, eller hvad det var) - det var fra diætisten på sygehuset... men om det passer og overhovedet er relevant aner jeg jo ikke :blink:

Anmeld

22. juni 2010

Det er stadig mig-vb

Altså, set ud fra et sundhedsperspektiv, så er mælk ok i kaffen, mælk er okay som ingrediens når man bager, laver sauce osv....men KUN som ingrediens! Det er meget meget skidt for tarmsystemet og organismen at drikke feks et glas mælk, for det stopper vores årer til, danner slagger i tarmene og slimer alt til. Mælk bliver ved kropstemperatur (når vi HAR drukket det) til noget sært hytteoste agtigt der hager sig fast i vores tarme - og bliver siddene!! Danmark er det land i Europa hvor der forekommer flest blodpropper, det er også det land i Europa der drikker mest mælk. At sende sådan en ½ liter mælk ud i organismen dagligt, svarer til at man ryger 20 smøger. Man mærker ikke noget NU og hér, men tro mig, regningen kommer senere i livet! Danmark er også det land med højest forkomst af tyktarmskræft, og hvis man kigger på sådan en tyktarm der har fået ½ liter mælk dagligt - eller for nogen måske mere, så forstår man godt diagnosen! Jeg er ikke ude på at folk skal hælde mælken ud i vasken! Men mht vores små børn, så tilbyd dem for guds skyld vand og en kalktablet og drop mælken. Præcis som med børn og passiv rygning, ryg det du selv vil, men skån børnene for røgen. Det samme med mælk, drik det du selv vil, men vælg det sunde for barnet. Mælk smager godt - muligvis, men det gør cola, wienerbrød og fyldt chokolade også! Her vil jeg 1000 gange hellere give min børn et glas Cola end et glas mælk, det får det så ikke, men sat lidt på spidsen, så hellere et glas sodavand hvor det kun er sukkeret man skal bekymre sig om.

Anmeld

22. juni 2010

dittelouisea@hotmail.com-vb

Da jeg selv var bebs kunne jeg ikke tåle mælk, i starten fik jeg nutramigen (med statstilskud), og så snart jeg kunne, kom jeg over på vand og forskellig mos - fik d-vitamin og jern. Alm. mælk var helt udelukket og det var først da jeg kom i skolealderen jeg kunne drikke lidt mælk igen - nu er jeg så helt afhængig af skummetmælk. Og da jeg var gravid drak jeg 2 ltr om dagen (min). Jeg har ikke taget skade af at undvære mælk som barn, og tror heller ikke jeg har lidt overlast af mit voksne mælkeforbrug.. Alma drikker 90ml Nan2/3 til måltiderne (morgen middag og aften) - resten vand:)

Anmeld

22. juni 2010

lib1982-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Altså, set ud fra et sundhedsperspektiv, så er mælk ok i kaffen, mælk er okay som ingrediens når man bager, laver sauce osv....men KUN som ingrediens! Det er meget meget skidt for tarmsystemet og organismen at drikke feks et glas mælk, for det stopper vores årer til, danner slagger i tarmene og slimer alt til. Mælk bliver ved kropstemperatur (når vi HAR drukket det) til noget sært hytteoste agtigt der hager sig fast i vores tarme - og bliver siddene!!
Hvor er det bare en fantastisk beskrivelse du kommer med :blink: Ej, seriøst, syns det er rart at høre noget om hvad det egentlig er der sker med de ting man propper/hælder i sig - virker altså bare bedst på mig, at se/få billedeligt beskrevet hvordan kroppen ser ud... det jeg ikke selv har set, kan jeg levende forestille mig (? er så om det er godt eller skidt at have en god fantasi :blink: )

Anmeld

22. juni 2010

Pia S-vb

Hos os er der mælk i mandens kaffe og sønnens the. Han får en gang imellem lov til at få cornflakes med mælk. Men ellers har vi droppet mælk. Som Helene bruger jeg det også som ingrediens i maden. Sønnen har lidt meget af hård mave og mange mavesmerter. Efter vi fjernede mælken har han ikke haft problemer med maven. Vi giver ham en kalktablet om dagen efter anbefaling af børnelægen.

Anmeld

22. juni 2010

als-vb

Det med at det er bevist, for et par måneder siden var der en kæmpe debat om bogen 'en kærnesund familie' hvor man anbefaler at skære mælk væk fra børn under tre år og der var sundhedsstyrelsen da grov meget ude i medierne og sige at man da ikke måtte gøre det, da der var så mange sunde ting i mælk, og derfor nærmest bandlyste selvsamme bog. (i forhold til småbørnskost). Jeg vil under ingen omstændigheder hellere give mit barn slik, sodavand ol i stedet for mælk, mælk er trods alt stadig et natur produkt, hvor det andet er kemisk fremstillet fyldt med sødestoffer, sukker, e numre og jeg kunne blive ved. Mener personlig det helt klart er en forvridning at mene at det kan være sundere. Vi drikker ok med mælk hjemme ved os, og tøsen får det mælk hun vil, hun drikker ikke en halv liter om dagen, men får mælk på grøden og så drikker hun nok ca en kop ved siden af maden til frokost.

Anmeld

22. juni 2010

kongster-vb

als skrev:
Det med at det er bevist, for et par måneder siden var der en kæmpe debat om bogen 'en kærnesund familie' hvor man anbefaler at skære mælk væk fra børn under tre år og der var sundhedsstyrelsen da grov meget ude i medierne og sige at man da ikke måtte gøre det, da der var så mange sunde ting i mælk, og derfor nærmest bandlyste selvsamme bog. (i forhold til småbørnskost).
Men det er vel ikke det samme som at det er bevist? Jeg har ikke altid den store tiltro til sundshedsstyrelse, må jeg indrømme og lige i spørgsmålet om mælk mener jeg at de tager fejl. Der er masser af forskning er viser at mælk ikke er særlig godt for kroppen, så i det mindste burde sundshedsstyrelsen nuancere deres synspunkter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.