Mælk eller ej??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.944 visninger
48 svar
0 synes godt om
21. juni 2010

lib1982-vb

Har jo været en del oppe omkring hvorvidt mælk er sundt eller ej - både til børn og voksne. Jeg har egentlig aldrig tænkt over det, for mælk har bare altid været noget der var der - men vores drenge kan ikke tåle mælk, de får tynd mave, rød røv, eksem og opkastninger hvis de får mælk! Har i en lang periode, efter anbefaling fra sygehusets diætist givet dem Nutramigen, som er special hypoallergisk (hedder det det??) mælkeerstatning - mave-problemerne er blevet bedre og eksemen en smule, men er der stadig! Jeg har søgt lidt rundt omkring, talt med en kostvejleder m.m. og er nået frem til, at jeg i en periode vil afprøve helt mælkefri kost og så med tilskud af kalk + d-vitaminer... Som alle andre emner, kan man både finde facts der siger det ene og det andet, men hvad er jeres personlige holdning/erfaring??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2010

als-vb

Hvis min tøs var intolerant over for mælk villle jeg nok skære det helt væk, fra al kost, når så alle symptomerne er ovre og væk, ville jeg prøve med f.eks alm madvare hvor det kan forekomme, og kommer der symptomer igen, så er det bare nul mælk, og kommer der ikke symptomer, kan man jo se hvor meget mælk der kan tåles. Ellers hvis der ikke er erklæret mælkeallergi/intolerance så vil jeg under ingen omstændigheder anbefale man skære mælken væk fra småbørns kost. Det er bare bevist igen og igen hvor super godt det er for knogler ol.

Anmeld

21. juni 2010

kongster-vb

Jeg mener jo så at meget tyder på at det ikke er specielt godt for knoglerne og at det desuden slet ikke er godt for maven, så vi undgår mælk i store mængder. Bruger lidt i maden og ovenpå cornflakes, men de får ikke mælk hver dag

Anmeld

21. juni 2010

lib1982-vb

als skrev:
Ellers hvis der ikke er erklæret mælkeallergi/intolerance så vil jeg under ingen omstændigheder anbefale man skære mælken væk fra småbørns kost. Det er bare bevist igen og igen hvor super godt det er for knogler ol.
Er hverken forsker eller professor eller noget i den stil, men synes det er tankevækkende at DK er et af de lande i verden med flest 'udbrud' af knogleskørhed - samtidig med at vi også er det land i verden hvor der blir drukket mest mælk... om det har en sammenhæng skal jeg ikke kunne sige - og diverse studier vil sikkert vise både det ene og det andet...

Anmeld

21. juni 2010

kongster-vb

Præcis. Det er ikke nødvendigvis fordi vi drikker mælk (selvom meget tyder på det), men det giver da en indikation af at mælk i hvert fald ikke styrker knoglerne. Kalk skal der til, men vi optager det meget bedre fra grøntsager (som man så også spiser flere af i de lande hvor man ikke drikker mælk og ikke har knogleskørhed)

Anmeld

21. juni 2010

lib1982-vb

kongster skrev:
Præcis. Det er ikke nødvendigvis fordi vi drikker mælk (selvom meget tyder på det), men det giver da en indikation af at mælk i hvert fald ikke styrker knoglerne. Kalk skal der til, men vi optager det meget bedre fra grøntsager (som man så også spiser flere af i de lande hvor man ikke drikker mælk og ikke har knogleskørhed)
Giver du dine børn/dig selv kosttilskud, f.eks. kalk tbl. eller spiser I kalkholdigt mad? Syns at kunne huske, at det var temmelig mange grønsager man skulle have, for at dække behovet...??

Anmeld

21. juni 2010

kongster-vb

Det kommer i høj grad an på hvad I spiser. Sesam og kikærter fx indeholder en del kalk. Vi spiser sesam i en masse mad - brød, salater, kyllingelår, frikadeller etc. Og så får de kalktilskud ind imellem når jeg husker det.

Anmeld

21. juni 2010

kongster-vb

Kig evt her http://www.vegetarforening.dk/omveg/detaljer/calcium.htm http://vegetarkost.dk/calcium.htm og husk også på at motion (især vægtbærende, som fx løb og sjipning og gåture) styrker knoglerne. Det er nok mest os voksne der skal huske det

Anmeld

21. juni 2010

BAJM-vb

Min datter på 5 er blevet testet og kan ikke tåle mœlk. Vi skulle skœre mœlk helt vœk i ca 5-6 uger og så langtsomt over en periode gen-introducere det så at på 12 dagen skulle hun drikke 1/2 liter mœlk. I de dage skulle vi skrive de symptomer ned som opstod. Nu har vi fået at vide at hun skal holde sig vœk fra synlig mœlk i et par år og at vi bare skal prøve os frem da vi ved hun er overfølsom. Vi skal holde hende vœk fra synlig mœlk i en periode for at se om det virker og hvis ikke skal vi fjerne det usynlige. Nå men vi fik også at vide at hun skal ha' multivitamin med ekstra kalk en gang om dagen og en kalk tabelet to gange om dagen. Vi bruger ikke sœrlig meget mœlk i hverdagen. Personligt mener jeg at mœlk er overrated og mange af de undersøgelser som er for mœlk nok har en stor mœlkproducent indover (bare min personlige mening). Jeg ved at vores krop har meget svœrt ved at omsœtte de proteiner som er i komœlk. Gedemœlk er bedre for maven (smager bare for meget af ged).

Anmeld

21. juni 2010

kongster-vb

Jeg er slet ikke i tvivl om at et stort dansk mejeri spiller en væsentlig rolle i forhold til vores bevidsthed om at mælk er super sundt og vi skal drikke en halv liter om dagen. Hver dag. Hele livet. Det bliver jo til en del litre - som vi køber af samme mejeri. Det er i øvrigt også dem, der producerer materiale som bliver delt ud i skolen, hvor mælken prises. Og det er deres hjemmeside der henvises til i den bog om skolen og mit barn, som jeg fik med hjem da jeg var på skolebesøg med min knægt. Man skal ikke undervurdere reklamens magt og lobbyisme. Tænk bare hvad der skete da flere muslimske lande boykottede samme mejeri under Mohammedkrise. Det havde kæmpe politisk indflydelse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.