Mælk eller ej??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2010

Det er stadig mig-vb

Vi drikker heller ikke mælk her - hverken børn eller voksne! Men vi bruger mælk når vi bager osv. Men at drikke mælk direkte fra kartonen kunne vi ikke drømme om. Komælk er til kalve, modermælk er til babyer! Og nej, vores system ligner ikke kalvens, og vores små børn har ikke de samme knogler som kalven, og de vokser heller ikke med samme hastighed - synes generelt også det er underligt at mennesker har fået den sindssyge ide om, at de skal 'die' fra en ko hele livet for at få kalk nok. Det giver jo ingen mening??? :huh: Nææ, skal man have stærke knogler og kalk skal man gøre som koen, spise alt der er grønt!!! Men gemme mælken til kalvene.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2010

kongster-vb

Jeg har nu søgt og søgt på Sundhedsstyrelsens hjemmeside og det er faktisk svært at finde nogen steder hvor de anbefaler at man drikker mælk. Det nærmeste jeg kunne komme var 'Ifølge Fødevareinstituttets kostundersøgelse 'Danskernes Kostvaner' er mælk den væsentligste kilde til kalcium i danskernes kost. Fødevareinstituttet har med udgangspunkt i den danske madkultur, og hvor meget kalcium der er i de forskellige fødevarer regnet sig frem til, at ½ liter magert mælkeprodukt er en passende mængde.' Det lyder unægteligt som om man med en anden kost (flere grove grøntsager og bælgfrugter) sagtens kunne leve uden mælk. Og grøntsager kunne jeg finde masser af steder hvor de anbefaler! 'En halv liter hele livet' er et reklameslogan for et kommercielt produkt

Anmeld

21. juni 2010

Det er stadig mig-vb

Nemlig Kongster!! Og den gang hele verden var i oprør over Muhammad tegningerne, så var Danmark næsten mere forfærdet over Arlas fremtid i mellemøsten!! Mælk giver penge i kassen!! Hvis danskerne ikke drak mælk ville det betyde et kæmpe uderskud, så der er gode penge i at reklamerer for det hele tiden. ½ L mælk om dagen, vil jeg også vurderer at kroppen NOGENLUNDE kan klare, for ellers går det direkte over i sundhedsskadeligt. Men der er vitterligt ingen grund til at svine sit tarmsystem til med mælk, det er simpelthen så ulækkert at ord ikke kan beskrive det. Og det stikker mig i hjertet hver gang jeg ser børn sidde med et glas mælk, når man véd at et glas vand og en kalktablet er 1000 gange mere at foretrække. Men Danmark er en mælkenation, og hvis du nævner bare LIDT om hvor skadeligt mælk er, så går rigtig mange mennesker FULDSTÆNDIGT i selvsving og kommer med fortællinger om at Far kan drikke 2 liter om dagen og er sund og frisk som en havørn, præcis på niveau med rygere, der altid kender en 85 årig der har røget 40 smøger hele sit liv. Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen. Mælk burde forbydes!

Anmeld

21. juni 2010

kongster-vb

Præcis. Min datter kommer også hjem og siger at 'alle de andre griner af mig når jeg siger mælk ikke er sundt'. Så det er en sejlivet myte

Anmeld

21. juni 2010

kongster-vb

Min mor og svigermor derimod giver mig helt ret og giver ikke ungerne mælk. Jeg har heller aldrig fået meget mælk som barn, men det var fordi min mor og far ikke kunne fordrage mælk og så syntes de ikke jeg skulle trækkes med det :-) Det var ikke fordi de vidste at det var sundhedsskadeligt

Anmeld

21. juni 2010

Det er stadig mig-vb

Det er jo dét Kongster, folk aner det jo ikke. Og alle forældre vil jo det bedste for deres børn, og de TROR jo på det de hører, og måske har hørt hele livet...og mælk har måske altid haft sin faste plads i køleskabet, så vanen er jo total! Mælk er næsten blevet religion, noget man bare ikke må stille spørgsmålstegn ved! Men jeg tror faktisk at flere og flere er begyndt at indse det, for i skolen sagde læreren at der ikke var den store tilslutning til mælkeordningen mere, og at flere og flere efterspørger om man ikke kan bestille kildevand og/eller friskpresset juice istedet.

Anmeld

21. juni 2010

kongster-vb

Men på min mormors tid, hvor pengene var små, var mælk sikkert også en god kilde til protein og derfor skulle børn drikke mælk. Det er så blevet videreført i generationer, så det nu er vedtaget at sådan er det. Men det er virkelig rystende at mejeriforeningen og Arla får lov at reklamere i tryksager som bliver delt ud i skoler og på fødegangen og hos jordemoderen.

Anmeld

21. juni 2010

lib1982-vb

OG er rystende at de kliniske diætister vi har mødt ikke overhovedet har givet os 'valget' - selvfølgelig vælger vi jo selv havd vi putter i vores børn, men må ærlig indrømme, at jeg føler mig godt og grundig røvrendt... synes ikke jeg har fået alle informationer!!!

Anmeld

21. juni 2010

lib1982-vb

Hvordan med tilskud - VED vi ikek spiser nok grøntsager til at dække noget som helst behov, spiser selv en multivitamin + kalk dagligt... tænker det også er det jeg skal have fat i til drengene :cheer:

Anmeld

21. juni 2010

lib1982-vb

als skrev:
Hvis min tøs var intolerant over for mælk villle jeg nok skære det helt væk, fra al kost, når så alle symptomerne er ovre og væk, ville jeg prøve med f.eks alm madvare hvor det kan forekomme, og kommer der symptomer igen, så er det bare nul mælk, og kommer der ikke symptomer, kan man jo se hvor meget mælk der kan tåles. Ellers hvis der ikke er erklæret mælkeallergi/intolerance så vil jeg under ingen omstændigheder anbefale man skære mælken væk fra småbørns kost. Det er bare bevist igen og igen hvor super godt det er for knogler ol.
Bevist hvor?? Vil rigtig gerne have så meget info som muligt, så jeg føler jeg har et ordentlig grundlag at tage stilling udfra!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.