Regeringen fjerner gratis hjælp til barnløse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.028 visninger
43 svar
0 synes godt om
25. maj 2010

ma08-vb

Har lige læst, at regeringens spareplan også omfatter gratis hjælp til barnløse. Se evt. artiklen her: http://politiken.dk/indland/article979347.ece Jeg er rystet over det tiltag, der slet, slet ikke harmonerer med behovet for og ønsket om at ændre demografien. For slet ikke at tale om den mulighed for at få (flere) børn, som mange nu fratages. Min mand og jeg har selv været i behandling på fertilitetsklinik, og på daværende tidspunkt ved jeg ikke, om vi ville have haft råd, hvis vi skulle have betalt hele gildet selv. Det er rigeligt dyrt i forvejen, vi endte med at betale 20-25.000 kr. for de 4 forsøg det tog, før det lykkedes. Det skal dog siges, at vi efter lægens anbefaling fik en henvisning til en privatklinik med en begrænset egenbetaling. Vi skulle derfor selv betale et mindre beløb pr. forsøg foruden fx weekendtakst de gange, hvor vi var så uheldige at skulle behandles en lørdag eller søndag. Men alene medicinen (hormonerne) kan være en bekostelig affære, og den betaler man selv uanset om det er i offentligt eller privat regi. De billige til omkring en 50'er duede desværre ikke til mig, så jeg fik nogle andre til ca. 1.000 kr.! I dag kan jeg jo slet ikke forestille mig et liv uden eget/egne børn (vi går i gang med projekt 'nr. 2' i denne uge!), det ville have været en meget stor sorg at undvære. Hvad mener I? Er det i orden at fjerne den gratis hjælp?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2010

Charlotte d. 17.-vb

Nej, jeg synes ikke, det er i orden, at det bliver en luksus kun for velstillede at få hjælp til at få børn. Adoption er jo også udelukket for folk, der ikke har en stor indkomst. Hvis vi ikke havde kunnet få børn 'selv', og vi havde skullet betale for hjælp, havde vi næppe haft tre styk i dag. Haarder siger ganske vist, at man vil hjælpe med en ekstra pulje til udligning af social skævhed på området, men mon ikke, den lige så langsomt bliver afskaffet?

Anmeld

26. maj 2010

Soap-vb

Det er bestemt ikke ok :angry: Støt op om gruppen på facebook her : http://www.facebook.com/group.php?gid=122646621100602

Anmeld

26. maj 2010

Soap-vb

+ Der er en underskiftsindsamling her som jeg håber i vil støtte op om : http://vivilhaveflereboern.skrivunder.dk/?s=1

Anmeld

26. maj 2010

Johannamor-vb

Selvfølgelig skal helt almindelige par, der ønsker et par børn men ikke kan få dem 'af sige selv' da have gratis hjælp til det. Børn er ikke et 'luksusønske' - det er et behov både for den enkelte og for hele samfundet. Og den stigende barnløshed er da i høj grad et samfundsskabt problem. Til gengæld er jeg ikke sikker på, at lesbiske skal have gratis barnløshedsbehandling, og jeg synes også, at man kunne tage penge for behandlingen, fx hvis folk vil have mere end to børn, eller er barnløse af 'selvforskyldte' årsager uden at arbejde på at afhjælpe dem (rygning, overvægt osv.), eller hvis de er over 40 år. (Mine kriterier er ikke helt tænkt igennem, måske skal andet med og noget ud...)

Anmeld

26. maj 2010

uni-gruppe-vb

Og jeg har aldrig forstået hvorfor adoption skulle koste en formue, og fertilitetsbehandling skulle være gratis. Egentlig ville jeg mene at det skulle være omvendt hvis det endelig skulle være. Adoptivbørnene ER jo allerede kommet til verden, så de burde måske i virkeligheden have fortrinsret til et godt liv, og barnløshed er jo som oftest ikke en decideret sygdom. Men egentlig er min grundholdning nok, at enten skal begge dele koste penge, eller også skal begge dele være gratis. For der findes jo også dem der ikke er i stand til at føde egne børn uanset hvor meget behandling de får. Hvorfor skal de så være dårligere stillet? Og hvis det skal være gratis, så skal det være for alle, uanset race, tro eller seksuel orientering.

Anmeld

26. maj 2010

Soap-vb

Nu ved jeg ikke hvordan det er når det er på et hospital man går men jeg ved at dem som går i privat regi også med henvisning fra læge så behandlingen er gratis , skal gratis forståes på den måde at man altså selv skal betale for AL medicinen og det er lang fra billigt

Anmeld

26. maj 2010

kongster-vb

Hera skrev:
Og hvis det skal være gratis, så skal det være for alle, uanset race, tro eller seksuel orientering.
Præcis! Jeg kan ikke se hvorfor lesbiske ikke skulle have samme behandling som heteroseksuelle? Jeg tror min holdning er, at et vist antal behandlinger skulle være gratis og derefter skulle man så være henvist til adoption (som så også skulle være gratis) eller egen betaling. Det er ikke fordi jeg ikke vil give alle ret til at få så mange behandlinger de har brug for, men udfra synspunktet 'der er mange andre steder i sundshedssektoren der er brug for penge og barnløshed er ikke en livstruende sygdom'. Hvis man har så svært ved at få børn at de første x antal behandlinger ikke hjælper, så mener jeg pengene er bedre brugt andetsteds

Anmeld

26. maj 2010

Johannamor-vb

Når en mand og en kvinde ikke kan få børn med hinanden, så ligger der én eller anden form for sygdomstilstand bag - og den bør gratis afhjælpes. Når to kvinder ikke kan få børn med hinanden er barnløsheden en konsekvens af et naturgivent vilkår, der ikke har noget med sygdom at gøre. For min skyld kan lesbiske få alle de børn, de har lyst til - men de må betale selv. Jeg går helt ind for ligeberettigelse for racer, religioner, køn, seksuel orientering osv. osv., men jeg synes, at gratis barnløshedsbehandling skal være reserveret de tilfælde, hvor der er tale om en form for sygdomstilstand, og det er det altså ikke hos lesbiske.

Anmeld

26. maj 2010

NikiFin-vb

Jeg synes at det skal være gratis f.eks. kun de første 3 befrugtninger forsøg. Hvis det ikke virker skal man selv betale. Det er rigtigt at alle kvinder har ret til at blive mødre. Men alligevel skal der være en aldersgrænse og f.eks. kvinder over 40 skal selv betale. Og det skal være forbudt kunstig befrugtningen for kvinder f.eks. over 50 år

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.