Inaktive børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. maj 2010

MAMMARAZZI-vb

Hmm - kender godt det, at man ikke er det forbillede, man gerne vil være :( Min datter går til disco, og der får hun virkelig brændt noget af - det går vildt hurtigt.. Hun fyrer den også tit at herhjemme - finder på nye serier og 'fede mooves'. Hvis disco ikke er noget, er der jo også hip hop ;)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2010

Pikora-vb

Har I en underbo, som ville blive voldsomt generet, hvis I sjippede i lejligheden? Dét ville din datter måske finde mindre pinligt end at danse, for man kan jo lave indbyrdes konkurrencer om at være den sejeste: Hvem kan sjippe flest hop på tid, hvem holder ud længst, hvem når først 100, eller hvem kan lave de mest avancerede/skøre hop. Måske værd at prøve af?

Anmeld

25. maj 2010

kongster-vb

Sjippe lyder også sjovt. Det største problem er dog at jeg generelt ikke gider danse/sjippe/løbe på rulleskøjter/svømme/stå på hovedet når jeg kommer hjem fra arbejde. Så vil jeg gerne drikke kaffe, læse avis, snakke m ungerne, nusse rundt og lave mad etc. Og ja jeg er klar over at det er mit ansvar at hun får rørt sig. Men kunne hun da for p***** ikke gøre det når hun er i frit efter skole så vi ikke behøvede tænke 1 times motion ind i hverdagen? (sammen med 15 minutters højtlæsning, 6 grøntsager, 2 x 2 minutters tandbørstning og efterfølgende tandtråd, 15 minutters lektier og 10 timers søvn ;-) ). Jeg bliver helt træt.. Jeg synes der er så meget man skal huske m de unger. Gjorde vores forældre også det? Eller løb vi bare rundt og hyggede os? Nå vi må se at cykle til skole i morgen (3 km - og derefter 10 km cykeltur for mig for at komme på job. Nå, men det er jo også sundt nok for mig...)

Anmeld

25. maj 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg glemte helt at hidse mig op over oplysningen om, at de kan købe is og slik i klubben. Hvorfor i alverden kan de det? I skolerne er der kostpolitik og slikforbud - vores skolebod må ikke længere sælge juice! - men efter skoletid er det ligegyldigt? Jeg forstår det ikke.

Anmeld

25. maj 2010

Pikora-vb

kongster skrev:
Hvad pokker gør man? Jeg synes jo vi lever ok sundt, men synes også der er meget pizza og kage og slik i fritten. Efter sommeren skal hun i klub og så bliver det da helt skidt, for der kan man købe is og slik og popcorn.
Og så må jeg sige, at det lyder da totalt lang ude, at de kan købe dén slags i klubben, kan man ikke lave om på det?! Der må da være en bestyrelse eller et forældreråd, man kan tage det op med!? I min datters klub laver de suppe og bager brød over bål og dén slags. -Og så har de ellers selv noget eftermiddagsmad med.

Anmeld

25. maj 2010

Charlotte d. 17.-vb

Pikora skrev:
kongster skrev:
Hvad pokker gør man? Jeg synes jo vi lever ok sundt, men synes også der er meget pizza og kage og slik i fritten. Efter sommeren skal hun i klub og så bliver det da helt skidt, for der kan man købe is og slik og popcorn.
Og så må jeg sige, at det lyder da totalt lang ude, at de kan købe dén slags i klubben, kan man ikke lave om på det?! Der må da være en bestyrelse eller et forældreråd, man kan tage det op med!? I min datters klub laver de suppe og bager brød over bål og dén slags. -Og så har de ellers selv noget eftermiddagsmad med.
Jeg kom først!! :laugh:

Anmeld

26. maj 2010

Frede-vb

Min 8-årige datter er ikke spor tyk, men man kan se på hendes former, at hun sagtens ville kunne blive det, hvis hun stilede efter det. Herhjemme har vi hele tiden set højt og flot på alle mulige pædagogiske råd om ikke at sætte tabuer på maden, så derfor ved vores børn, hvad man bliver tyk af, og hvad man ikke bliver tyk af. Jeg er træt af at se forældre spise nutella sammen med deres børn og sidde og fortælle deres børn, at det er sundt, sålænge man holder det i moderate mænger. Nutella, pålægschokolade og chokopops er ikke sundt, og det er ikke mad. Det er slik. Personligt synes jeg selvfølgelig ikke, at man skal skabe grundlag for spiseforstyrrelser ved at gøre sine børn fedtforskrækkede, omvendt er vi altså også bare nødt til at fortælle dem, hvad der er sundt, og hvad der ikke er sundt (læs: fedende og ikke-fedende). Børnene bliver forvirret omkring ret og vrang, hvis ikke de får at vide, hvordan landet ligger, bare fordi vi er bange for at fremkalde en spiseforstyrrelse. Ifølge børnelægen Vibeke Manniche kan det slet ikke lade sig gøre at give sine børn en spiseforstyrrelse, fordi der er tale om en psykisk sygdom, der er der eller ikke er der. Jeg siger direkte til mine børn, at de ikke må få kiks med i madpakken, fordi det er usundt og gør tyk. Det samme siger jeg, hvis de tigger om en is. De må gerne få en is i ny og næ, men ikke hver gang, vi går forbi et supermarked. Så skal min. én af mine børns fritidsinteresser også være en fysisk interesse, hvor de får rørt kroppen. Og så cykler vi. Jeg selv cykler 25 km om dagen, og min datter ca. 5 af dem. Det tager en hæslig tid, men det er bare så skønt med samvittigheden bagefter. I mine klasser er gennemsnitlig 5 børn overvægtige allerede i 4. kl., og det er godt nok synd. Man har bare lyst til at ruske forældrene...

Anmeld

26. maj 2010

kongster-vb

Okay.. jeg betragter mig som rusket, Frede :-) Og tak! Det trængte jeg nok til. Idag cyklede vi - 3 km til datteren, 10 til mig. Og det samme i eftermiddag. Det er nok den vane jeg bedst kan se at vi indfører. Så har jeg også god samvittighed når vi kommer hjem :-)

Anmeld

27. maj 2010

Det er stadig mig-vb

Så er det bare om at holde motivationen ved lige!! Men mon ikke det bliver lettere det hele nu når sommeren kommer og i kan komme mere ud, cykle lidt mere, og frugt og grøntsager bliver billigere og ditto mere velsmagende.... :) Man skal bare huske, at mad og aktivitesniveau skal matche, og ér hun en lille hygger uden de store armbevægelser, så skal kosten tilsvarende være mager, så plejer vægten hurtigt at stabilisere sig selv. Og så ér 9 års alderen generelt dér hvor de begynder med fedtdepoterne, ikke fordi de måske er specielt fede, men fordi kroppen samler depoter til den hastige vækst der sker efterfølgende. Som tommelfingerregl siger man, at dem der begynder at bule ud i 8, 9, 10 års alderen vil smide det igen. Men dem der er buttede fra start, er dem der kommer til at kæmpe med overvægt i teenageårene.... Men godt du er opmærksom på det og forsøger at gøre noget ved det!!!

Anmeld

27. maj 2010

kongster-vb

Jamen vi har været noget så aktive. Cyklet i går og idag. Ovenikøbet 2 gange idag, så tøsen kom op på 12 km i alt (ikke for at presse hende, men fordi vi skulle ud her til aften og tog cyklen igen) Jeg synes jo som sagt ikke vi spiser specielt usundt herhjemme. Ingen slik til hverdag, stort set aldrig sodavand, kage og den slags. Fast-food er sushi og kyllingespyd, salater, kylling i karry etc fra den lokale 'middelhavs-mand' (kalder han sig selv). Men det er netop det sidste års tid hun er begyndt at bule ud. Da vi var på Bali og levede af ris og fisk og svømmede hele dagen tabte hun en del af det, men det er kommet igen. Jeg synes det er synd at hun (vi) skal være så opmærksom på kost og motion, men jeg synes det er mere synd hvis hun bliver overvægtig. Nogle gange er det bare øv ikke at kunne give efter for is og saftevand :-(

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.