Ingen mælk om morgenen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. april 2010

Signe1704-vb

Ved du godt at dine børn skal spise ca 1,5 kg frugt og grønt om dagen for at få den mængde kalk der er i ½ liter mælk? Jeg har lige slået det op i min levnedsmiddeltabel og der er kun en tredjedel kalk i frugt og grønt i forhold til mælkeprodukter.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2010

kongster-vb

Men det er jo ikke kun den rene mængde af kalk, der er vigtig, men også hvordan man får den. Og mange forskere mener altså ikke at mælk er den bedste kilde til kalk. Læs fx indlæg i politiken Jeg er ret overbevist om at mine børn ikke har et naturligt behov for mælk udover 1 års alderen og jeg er også ret overbevist om at det ikke er sundt for dem at drikke en halv liter om dagen. Jeg er udemærket klar over at andre mener noget andet, hvilket er fint med mig, så længe mine børn kan slippe for mælken.

Anmeld

28. april 2010

kongster-vb

Signe1704 skrev:
Ved du godt at dine børn skal spise ca 1,5 kg frugt og grønt om dagen for at få den mængde kalk der er i ½ liter mælk? Jeg har lige slået det op i min levnedsmiddeltabel og der er kun en tredjedel kalk i frugt og grønt i forhold til mælkeprodukter.
Det kommer i høj grad an på hvilke grøntsager. Jeg ved godt at der ikke er ret meget kalk i æbler fx, men i spinat er der næsten dobbelt så meget kalk som i mælk, i havregryn er der lidt mere end i mælk, i sesamfrø er der 10 gange så meget kalk som i mælk (1.160 mg /100 g mod mælkens 124 mg/100 g)! Jeg smider sesam i rigtig meget af vores mad (salater, frikadeller, brød) og vi spiser meget spinat, så de får masser af kalk.

Anmeld

28. april 2010

Kirle-vb

Herhjemme så får Tjalfe ymer(øko fra Thise), 5-korns gryn(øko fra Kornkammeret) og selvvalgt frosne bær fra fryseren, Irma har mange forskellige slags som er løsfrosne og øko. Det er et stort hit, så vælger han selv hvad det skal være fra dag til dag og bærrene skal have 45sek i mikrobølgeovnen også er der guffeluf :)

Anmeld

28. april 2010

uni-gruppe-vb

Vi bruger heller ikke mælk i større mængder her, men det skyldes mest af ingen rigtig kan lide det. Men jeg tror nu heller ikke på at mennesket som den eneste race skulle have et behov for det. Om morgenen får hun havregrød, som tager 3 min. i mikro'en at tilberede. Med bananer, rosiner eller bare kanelsukker hvis vi ikke har andet. Kalkbehovet har vi i mange år dækket ind ved at komme en knust kalktablet i havregrøden. Så er man også ude over det med d-vitaminet. Det var sp's forslag, og det er jo ikke det store besvær. Egentlig er hun jo stor nok til bare at sluge den, men nu er det ligesom blevet en vane.

Anmeld

28. april 2010

kongster-vb

Jeg tror jeg skal prøve det med grød igen. Måske hvis de får lidt frugt på, så glider det ned. Ifølge ovenstående tal, skal ungerne have 100 g spinat og 30 g sesam for at få lige så meget kalk som i en halv liter mælk. Eller tilsvarende af andre kalkholdige grøntsager. Men jeg giver også mine kalktabletter ind imellem, for at være sikker på at behovet er dækket

Anmeld

28. april 2010

Leah-vb

Der er også godt med kalk i mandler, og dem spiser vi mange af hos os, mest som snacks. Fandt lige følgende på nettet: Der er ca 150 mg kalk i 1 glas sødmælk ( ca 150g ). Der er 975 mg kalk i 100 g uafskallede sesamfrø, 240mg kalk i 100 g mandler, 226mg kalk i 100 g sojabønner, 210 mg kalk i 100 g grønkål

Anmeld

28. april 2010

Pia S-vb

Vi bruger heller ikke mælk. Sønnen har ikke haft ondt i sin mave siden vi droppede mælken. Jeg giver ham en kalktablet dagligt efter børnelægens anbefaling. Morgenmaden hos os er fx havregrød, toast (ikke af hvidt brød) med ost og skinke, smoothies, spejlæg og en gang imellem almindeligt morgenbrød. Han savner sin mælk en del og får lov til at få et glas i ny og næ. Han er ret glad for rismælk. Hvis jeg skal lave risengrød køber jeg laktosefri mælk. Det smager helt ok - men han kan ikke lide at drikke det! Jeg er enig med bl.a Hera og Kongster. Komælk er for kalve :side:

Anmeld

28. april 2010

Frede-vb

Vi burde også skære ned på vores mælkforbrug her i familien. Vi kører (4 mennesker tilsammen) 3-4 liter ned hver dag, og jeg er ved at være træt af at slæbe alle de kartonner hjem fra supermarkedet hver dag. Jeg har engang læst, at det kun er de skandinaviske maver, der kan tåle alt det mælk, og en af mine veninder fra Tyskland, der er dowtor, har fortalt, at man i Tyskland bl.a. fraråder misbrug af mælk pga. den større hyppighed for brystkræft grundet indholdet af hormonerne i mælken. Vi har vist nok en høj andel af brystkræft her i landet, og samtidig indtager vi også en hel del mælkeprodukter. Jeg ville dog under ingen omstændigheder undvære min mælk om morgenen... det kunne jeg simpelt hen ikke. Da jeg var ung og smuk, boede jeg med en pige, der havde en sygdom, der gik ud på, at hun hverken måtte spise mel eller drikke mælk. Hun sad hver morgen og spiste havregryn og cornflakes uden mælk... dvs. helt tørt. Det må bestemt have været en tør fornøjelse, og jeg havde simpelt hen så ondt af hende. Er I klar over, hvor mange ting, der er mel i? Hun kunne nærmest ikke åbne munden op for nogen ting :S

Anmeld

28. april 2010

kongster-vb

Frede skrev:
Jeg har engang læst, at det kun er de skandinaviske maver, der kan tåle alt det mælk
Der er jo så også dem, der mener, at vi heller ikke tåler mælken særlig godt, men at vi har vænnet os til symptomer som oppustethed, løs mave, små-infektioner hele tiden etc etc men at vi ikke kæder det sammen med mælkeindtag. Sidste sommer boede vi to mdr i Indonesien og jeg var overrasket over hvor lidt det betød at undvære mælk og hvede. Vi spiste super godt og savnede ingenting. Og vi havde det pragtfuldt alle sammen (hvilket så nok også skyldes masser af frisk luft, motion, grøntsager, sol, fritid, tid med familien etc etc og ikke kun at vi ikke drak mælk :-) )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.