Ingen mælk om morgenen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.146 visninger
43 svar
0 synes godt om
27. april 2010

kongster-vb

Jeg forsøger at minimere vores mælkeindtag og det går egentlig fint (bortset fra kaffen - jeg kan så godt lide mælk i min kaffe). Ungerne savner ikke mælk, men hvad skal jeg give dem til morgenmad? De kan godt lide cornflakes, havrefras og den slags og det er lidt kedeligt uden mælk. Ind imellem får jeg bagt boller, men hvad skal der på dem, hvis det ikke skal være marmelade eller ost? Når jeg er rigtig overskudsagtig får de spejlæg om morgenen og det kan de godt lide. Eller jeg laver skinke-ost-toast til dem, men det fylder ikke så meget i maven. Jeg leder efter noget hurtigt, der mætter og som ikke kræver masser af mælk.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2010

Soap-vb

Undre mig over du vil væk fra mælk netop om morgenen ?

Anmeld

27. april 2010

kongster-vb

Jamen det er fordi det er det eneste tidspunkt vi drikker mælk og jeg vil gerne (næsten) helt væk fra mælk. Resten af dagen kan jeg sagtens finde på mad uden mælk, men om morgenen kan jeg kun tænke hvidt brød og mælk...

Anmeld

27. april 2010

Leah-vb

Er det kun mælk, eller mejeri produkter generelt? Hvis det kun er mælk kan du f.eks. give dem yoghurt - mine er vilde med vanille eller pære/banan yoghurt med cornflakes ovenpå. De er også ret vilde med bare at spise cornflakes uden mælk på .... en gang smør ovenpå bollen er jo simpelt, og ellers havregrød lavet på vand. Mine unger har spist havregrød hele deres liv, og er endnu ikke blevet trætte af det, men de får nu også sukker eller kanelsukker på :)

Anmeld

27. april 2010

Leah-vb

.... i det hele taget er grød jo virkelig blevet 'in' igen. Der findes rigtig mange gode opskrifter på forskellig grød på nettet og i blade i øjeblikket synes jeg. Har endda fornylig set en kogebog kun med grødopskrifter :)

Anmeld

27. april 2010

kongster-vb

Yogurt er fint, men med fare for at lyde fanatisk og besværligt, så er jeg ikke så vild med alt det sukker der er i frugtyogurt. Havregrød gider de desværre ikke. Men de elsker at få alle mulige grøntsager, som gulerødder, tomater etc om morgenen. Mystisk. Det er mest mælk jeg gerne vil afskaffe. Men er ikke fanatisk med det. Jeg vil bare gerne skære forbruget ned.

Anmeld

27. april 2010

Leah-vb

Protein er jo klart det bedste at få om morgenen, hvis man gerne vil have noget rigtig god energi til at starte dagen på, så æg er da helt perfekt, når du har overskud til at stå med det. Hvad med noget skinke og ost til æggene og så nogle grøntsager til som du skriver de er glade for? Angående frugtyoghurt, så er jeg fra en diætist blevet anbefalet at spise Cheasy's yoghurt, som ikke indeholder så meget sukker og fedt. Jeg blander det med fromage frais (den fra Netto, der er stor forskel på smagen i de forskellige mærker, og den fra Netto smager ikke så 'besk'). Der er masser af protein i fromage frais og det mætter rigtig godt, men samtidig får man den søde vanillesmag fra yoghurten. Ovenpå kommer jeg lidt fiberdrys, som også mætter og er godt for maven - også små maver :) Mine børn spiser den samme morgenmad som mig ind imellem, så den ER altså testet som børnevenlig ;)

Anmeld

27. april 2010

kongster-vb

Ah smart at blande den... Måske kunne jeg slippe afsted med at blende noget frugt sammen m noget yogurt.. Ja æg er de glade for og det tager ikke super lang tid - ca lige så lang tid som at lave kaffe :-) Og så skal jeg måske se at få en vane med at snitte nogle grøntsager om aftenen, for det gider jeg sjældent stå med om morgenen. Jeg er absolut ikke overskudsmor om morgenen. Især ikke før jeg får min kaffe!! :-) Jeg synes det meste grød skal koge vildt længe og derfor ikke lige egner sig til morgenmad. De kan godt lide risengrød men så skal jeg jo op kl 5! Ungerne er 6 og 9 år, så jeg ved ikke om de er ovre grød-alderen nu...

Anmeld

27. april 2010

Spunk-vb

Jeg laver grød til spunken, og det tager under 5 min, så det kommer helt an på hvad du laver. Hun får hirsegrød og risgrød. Når jeg laver havregrød til mig selv laver jeg bare en enkelt portion i mikroovnen - ½ krus havregryn + ½ krus vand og så 3 min i mikroovnen - supernemt og hurtigt. Smoothies kunne måske også være en mulighed - men nok mest som supplering - jeg ville i hvert fald ikke kunne klare mig på kun en smoothie. Ang. Cheasys yoghurt, så er det rigtigt at der ikke er sukker i - til gengæld er der kunstige sødestoffer. Ved ikke hvordan du har det med dem...

Anmeld

27. april 2010

Signe1704-vb

Hvordan kan det være du vil væk fra mælk? Husk at børn skal have en ½ liter mælkeprodukt dagligt ellers skal du være opmærksom på at de får kalk ad anden vej.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.