Jeg synes det er utroligt vigtigt, at mine børn er høflige, og det er noget jeg lægger stor vægt på i deres opdragelse.
Vigtigt er det også for mig, at de lærer at høflighed en helt naturlig og positiv del af hverdagen. Jeg lægger ikke ansigtet i strenge folder og tvinger dem til noget, de ikke har lyst til - i stedet gør jeg først og fremmest selv det, jeg gerne vil have dem til. Jeg hilser med smil som tegn på, at det at hilse på hinanden hænger sammen med glæde og positivitet. Jeg siger jatak, nejtak, tak for mad, vil du være sød at række mig, jeg kunne vel ikke få dig til, skal jeg hjælpe dig eller kan du selv osv. osv. uden undtagelse. Det er for os ganske simpelt et spørgsmål om ordVALG og også valg i forhold til, hvordan vi handler overfor hinanden (hjælpe, vente, dele osv).
Vi mener altså ikke, at det er svært at lære børnene at være høflige. Den omgangsform, de oplever i deres hverdag, er naturligt den de lærer.
Selvfølgelig er ungerne frække iblandt og skændes, slås, sviner med maden og hyler. Og så skal de lige have en hånd. Skændes de, skal de hjælpes til at finde en løsning på problemet. Slås de, gælder det samme - og de opfordres til at sige undskyld til hinanden fordi deres temperament løb af med dem (vi voksne gør det samme, når det sker). Små problemknusere er gode kammerater. Og de bliver gode til at bruge deres fantasi (lillebror har en båd. Jeg vil også lege med båd, men der er kun én... jeg tager en sko og bruger den som båd).
Man kan være høflig i alle situationer, også når man er vred eller skændes. Man kan sagtens sige på en ordentlig måde, at man er vred eller ked af noget - og det giver efter min mening en meget sundere kommunikation. Mange par eller familier 'glemmer' - eller undlader - med tiden at være høflige overfor hinanden, og det synes jeg er sådan en skam!
Min mand er en ægte gentlemand, og jeg er sikker på og stolt af at vide, at også det vil smitte af på vores drenge.
Anmeld