Du kan sagtens have en pointe, Helene; ja, faktisk er jeg overbevist om at du har ret, helt generelt, i din advarsel mod den voldsomme og uigennemskuelige cocktail af kemiske stoffer, som vi har omgivet os med i de seneste 20-50-100 år. Måske finder man aldrig den præcise årsag / enkeltstoffet, der er skyld i stigningen i barnløshed, ADHD og fedme - måske ligger årsagen i cocktailen, og så er det voldsomt meget sværere at vise noget ved videnskabelige undersøgelser, der er statistisk holdbart.
Men: Jeg undrer mig over dit kilde- og reference-valg. Wikipedia, Ekstrabladet og tidligere BT - det er godt nok ikke steder, der scorer særlig højt på troværdighedsskalaen. Tvært imod er det steder, der medvirker til at påføre os alle en tvivl overfor videnskabelige Undersøgelser, fordi begrebet 'videnskabelig undersøgelse' kommer i miskredit ved at man refererer småforsøg, der ikke er underbygget ordentligt, og ved at man hiver delpointer frem uden at tage forbeholdene med. Vi påduttes løsrevne udtalelser i stedet for at blive klogere på det store billede, der godt nok også er vældig krævende, men som jo nok er det, der skal til, hvis ikke vi bare skal føle os dummere og mere magtesløse af mere viden.
Derfor: Kunne du ikke diske op med lidt mere lødige referencer & kilder?
P.S. Jeg har ingen følelser vedr. light-produkter i klemme - jeg drikker dem nemlig ikke... Men mon ikke det er et ret godt eksempel på hvor kompleks verden er, og hvor kompleks en vide, vi bør kunne rumme? For sådan nogen som mig gælder det bare om at drikke vand - og sukker med måde. Er man diabetiker har man en særlig udfordring, og der kan light-produkter måske være en del af en løsning; måske er der (mindre) bivirkninger, men det er der jo også ved sygdommen helt generelt.
Anmeld