Ja, folk skal have lov til at købe det, de synes er bedst - og betale for det.
Et af de helt store problemer i debatten om økologi eller ej er, at det princip, som ellers gælder, og som går ud på at 'forureneren betaler', ikke rigtigt gælder omkring fødevarer. Måske fordi skaderne er svære at gøre op. To eksempler:
* For nogle år siden var stort set al brød produceret af korn, der blev dyrket v.hj.a stråforkorter. Undersøgelser viste, at stråforkortere hos dyr forringede fertiliteten, hvorefter man i løbet af et par år holdt op med at bruge stråforkortere til brødkorn (ved ikke, hvordan det ser ud i dag). Her burde prisen for et økologisk brød (uden stråforkorter) være fx 20 kr, mens det traditionelle brød (med stråforkorter) burde være 15 kr plus et ukendt antal fertilitetsbehandlinger af barnløse. Hvad er så den relle pris?
* I traditionelle svinebrug bruges der uanede mængder antibiotika, som medfører resistensproblemer, fordi man kan få bakteriesygdomme, som antibiotika ikke virker imod - senest har det været omtalt i tv-avisen for et par uger siden. En økologisk svinekotelet koster måske 20 kr, mens prisen på den traditionelle burde være 15 kr plus et ukendt antal længerevarende udredninger af sygdom, hospitalsindlæggelser, dødsfald osv. Igen: Hvad burde svinekoteletten reelt koste?
Det er min dybeste overbevisning, at økologisk landbrug helt generelt kan betale sig, og at den eneste grund til at økologiske varer helt generelt er dyrere end de traditionelle, er at prissætningen ikke svarer til 'forureneren betaler'-princippet. At man så kan komme med mange eksempler på regnskaber, der slet ikke hænger sammen, hvor man flyver økologsike tomater ind fra Sydafrika midt i den danske tomatsæson (selvom lige præcis så tosset er man vel ikke), det er noget andet...
Og det er heller ikke sådan, at jeg er hellig. Jeg spiser masser af økologiske varer - og mere af varer, der ikke er økologiske. Jeg elsker at cykle - men kører langt mere i bil, fordi et er det, der skal til, for at hverdagen hænger sammen... Men jeg kunne godt tænke mig, at der var nogen ting i samfundet, der blev prissat på en helt grundlæggende anderledes måde - også energibesparende byggeri, flyrejser og pynt.
Anmeld