Økologi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juli 2010

PhillipHobbs-vb

You have a point, Thats why the amount of co2 produced is offset by planting trees :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2010

lib1982-vb

Det rager mig helt ærligt langsomt... tror simpelthen ikke på det - for mig er det lisom de sleste humanitære organisationer, hvor der sidder folk i toppen og tjener KASSEN!!!! Jeg køber det der er billigst - for dét har min økonomi det så absolut bedst med!!!

Anmeld

11. juli 2010

kongster-vb

Der er meget allergi i vores familie, så jeg forsøger at undgå parfume i vaskemiddel, farvestoffer i slik, tilsætningsstoffer som nitrit osv. Jeg køber ofte økologisk, da det smager bedre. Kød fra en gris, der har løbet rundt i det fri eller en kylling, der ikke er opdrættet med rekordfart smager bare af mere. Discount køber jeg sjældent med mindre det er ligegyldige ting som toiletpapir eller opvaskemiddel. Det mad vi spiser skal smage godt - grøntsagerne skal dufte af noget og ikke smage af vand, kødet skal have smag og ikke blive gråt når jeg steger det, chokoladen skal smage af kakao og ikke af vanilin eller andet mystisk, fisken skal være frisk osv osv.

Anmeld

13. juli 2010

PhillipHobbs-vb

thats Great kongster :-) I have the same views as you on this :-)

Anmeld

13. juli 2010

FørsteGang-vb

lib1982 skrev:
Det rager mig helt ærligt langsomt... tror simpelthen ikke på det - for mig er det lisom de sleste humanitære organisationer, hvor der sidder folk i toppen og tjener KASSEN!!!! Jeg køber det der er billigst - for dét har min økonomi det så absolut bedst med!!!
Jeg har det på nøjagtigt samme måde. Jeg er vokset op på en ikke-økologisk gård med svineproduktion, så er måske blevet 'hjernevasket' en smule af mine forældre. :) Jeg har det bare sådan at jeg synes det er en smule groteskt at økologiske varer skal være så forbandende dyre i forhold til ikke-økologiske varer. Jeg står tit i supermarkedet og kigger på det forskellige frugt og grønt der er og jeg synes ærlig talt at det økologiske tit er ret grimt og ser knap så appetitlig ud i forhold til det ikke-økologiske. Ved godt det er stofferne i de ikke-økologiske der gør det, men man spiser altså også med øjnene :) Noget helt andet er at vi i min familie aldrig har købt økologisk og det har vi da ikke taget skade af. Mener jeg har hørt eller læst et sted at hvis man ikke får bare lidt de 'almindelige' giftstoffer fra maden osv. så arbejder immunforsvaret på en anden måde og man er ikke så 'resistent' overfor nogle sygdomme. Skal dog lige siges at det kun er noget jeg har læst eller hørt en gang. Men synes måske godt der kan være noget om det. Jeg kender et par stykker som slet ikke købet andet end økologisk og de er faktisk mere syge end jeg fx selv er. Som sagt ved ikke om der er noget om det, men synes ikke det er noget man skal lukke helt af for. Der er nogle af jer der snakker om de forskellige undersøgelser der har været om at økologi er sundere end ikke-økologi. Der er undersøgelser der siger at ja det er sundere, men der er også undersøgelser der siger at der ikke er nogen forskel. Har desværre ikke nogle links til undersøgelserne. Noget helt andet er, min mave kan slet ikke tåle økologisk mælk :woohoo: Min ekskærestes mor købte kun øko-mælk og hver gang jeg havde været hos dem og spist morgen mad eller sådan noget, så havde jeg det dårligt når jeg tog hjem. :dry: _________________________________________________ Nå ja, glemte lige. Så er der jo lige de økologi hellige folk som selv kører rundt og forurener miljøet med bil, eller ved at tage bus, tog osv. Ved godt der er langt fra Århus til København på cykel, men det er vel den eneste rigtig måde at rejse på hvis man virkelig går op i økologi ?!?!? :silly: Ja eller en rask gåtur...

Anmeld

13. juli 2010

kongster-vb

Men det behøver vel ikke være alt eller intet? Jeg kører i bil og tager bussen og flyver på ferie og jeg køber økologisk. Jeg ved da godt at fly og bil ikke er særlig miljøvenligt, men jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle holde op med at købe økologisk fordi jeg flyver på ferie?? Jeg er langt fra hellig med det og dunker ikke andre i hovedet med at de skal købe økologi, men JEG har det bedst med det og jeg synes at meget økologisk mad smager bedre end ikke-økologisk. Samtidig synes jeg det er frygteligt med store kyllingefarme hvor kyllingerne vader rundt oveni hinanden og vokser så hurtigt at deres ben ikke kan følge med og brækker under dem. Og det støtter man jo, hvis man køber 5 discountkyllinger for 100 kr fremfor en frilands kylling, der koster 80 kr. Mine unger på 6 og 9 kan slet ikke lide ostehaps, fun-saftevand, ræverøde nitrit-spegepølser og vingummi med masser af farvestoffer. De synes det smager dårligt og de får ondt i hoved og mave af at spise det. Men de elsker et stykke god chokolade, god is, hjemmelavet leverpostej og gode bøffer. Jeg vil rigtig gerne give dem sans for kvalitet, men uden at være fanatisk

Anmeld

13. juli 2010

FørsteGang-vb

Kongster: Jeg skrev heller ikke at det skal være alt eller intet og heller ikke at alle der køber økologisk er hellige. Men dem jeg henvender mig til med det sidste af min kommentar er dem som er hellige økologer og dunker andre i hovedet med det osv. Er kun glad for at hører du ikke er sådan :) For ærlig talt så er hellige folk noget af det værste :cheer: (håber ikke jeg træder nogen over tæerne med den utalelse, men det er blot min mening) Det kan være ret belastende at man ikke kan acceptere hinandens holdninger osv. Jeg er ikke 100 % imod økologi, folk skal da have lov til at købe det de synes er bedst :)

Anmeld

13. juli 2010

Johannamor-vb

Ja, folk skal have lov til at købe det, de synes er bedst - og betale for det. Et af de helt store problemer i debatten om økologi eller ej er, at det princip, som ellers gælder, og som går ud på at 'forureneren betaler', ikke rigtigt gælder omkring fødevarer. Måske fordi skaderne er svære at gøre op. To eksempler: * For nogle år siden var stort set al brød produceret af korn, der blev dyrket v.hj.a stråforkorter. Undersøgelser viste, at stråforkortere hos dyr forringede fertiliteten, hvorefter man i løbet af et par år holdt op med at bruge stråforkortere til brødkorn (ved ikke, hvordan det ser ud i dag). Her burde prisen for et økologisk brød (uden stråforkorter) være fx 20 kr, mens det traditionelle brød (med stråforkorter) burde være 15 kr plus et ukendt antal fertilitetsbehandlinger af barnløse. Hvad er så den relle pris? * I traditionelle svinebrug bruges der uanede mængder antibiotika, som medfører resistensproblemer, fordi man kan få bakteriesygdomme, som antibiotika ikke virker imod - senest har det været omtalt i tv-avisen for et par uger siden. En økologisk svinekotelet koster måske 20 kr, mens prisen på den traditionelle burde være 15 kr plus et ukendt antal længerevarende udredninger af sygdom, hospitalsindlæggelser, dødsfald osv. Igen: Hvad burde svinekoteletten reelt koste? Det er min dybeste overbevisning, at økologisk landbrug helt generelt kan betale sig, og at den eneste grund til at økologiske varer helt generelt er dyrere end de traditionelle, er at prissætningen ikke svarer til 'forureneren betaler'-princippet. At man så kan komme med mange eksempler på regnskaber, der slet ikke hænger sammen, hvor man flyver økologsike tomater ind fra Sydafrika midt i den danske tomatsæson (selvom lige præcis så tosset er man vel ikke), det er noget andet... Og det er heller ikke sådan, at jeg er hellig. Jeg spiser masser af økologiske varer - og mere af varer, der ikke er økologiske. Jeg elsker at cykle - men kører langt mere i bil, fordi et er det, der skal til, for at hverdagen hænger sammen... Men jeg kunne godt tænke mig, at der var nogen ting i samfundet, der blev prissat på en helt grundlæggende anderledes måde - også energibesparende byggeri, flyrejser og pynt.

Anmeld

13. juli 2010

Kirle-vb

Jeg synes der har været mange gode argumenter for hvorfor man bør vælge økologi. Jeg er ikke fanatisk men jeg forsøger så vidt muligt at købe økologisk. Dog vil jeg tilføje at udover sundhed, miljøet, slagtedyrenes velvære osv så er der også et andet element til hvorfor man bør vælge økologi og det er at de arbejdere som arbejder med afgrøderne. For der er da ingen tvivl om at der er markant forskel på om man arbejder direkte med pesticider eller ej. Og ja jeg forsøger OGSÅ at tænke på andre og ikke kun mig selv. Jeg køber øko og dansk så vidt muligt. Jeg flyver glad væk på ferie men ejer kun en cykel. Jo jeg tager metro ind imellem men holder mest af at cykle. Jeg overvejede at tage kørekort her i løbet af sommeren men så blev jeg syg så har ikke fået gjort mere ved det. Men regner med at få taget det på et tidspunkt så vi kan få lidt mere frihed til ferier mm men har ingen planer om en bil for når man som jeg bor ved metro så er det sjældent at jeg skulle bruge en bil. Tilsidst vil jeg sige at indtil der er endegyldige resultater jamen så er det lidt en trossag om økologi er godt eller ej. Jeg tror på jo mindre der er af forurening i min mad jo bedre. Der er vist endnu ikke nogen undersøgelser som viser at økologi er værre end ikke. Der er mange led i sådan en fødevare produktion og det er ikke kun mig der bør have det bedst muligt. Men også de dyr jeg spiser og de mennesker som producerer dem. :)

Anmeld

13. juli 2010

Det er stadig mig-vb

Jeg køber alle mine kød og pålægsvarer hos slagteren. Det meste er hjemmelavet og ikke tilsat så meget hokuspokus, til gengæld holder det ikke så længe og skal spises relativt hurtigt. Mine mejeriprodukter/æg/gær/mel køber jeg ret ofte økologisk, men det har noget med smagen at gøre. Økologisk grønt holder jeg mig på afstand af, bevidst! Det hænger sammen med, at varerne er halv rådne, eller når at rådne inden vi får det spist. Istedet handler jeg dansk og aldrig Hollandsk osv. Eller handler ved stalddøren hvis vi alligevel er ude på landet. Men nej, jeg er ikke specielt økologisk og handler ikke specielt udfra økomærket som flere gange er nuppet i snyd og bedrag. Og hvad angår rengøringsmidler og vaskepulver, så er det sgu lige meget hvad man kommer i kurven. Så længe du ikke kan lade ungerne æde det med ske, så er det giftigt!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.