Jeg er lidt ambivalent. Jeg tror heller ikke på at økologi er sundere i den forstand. Men vi får da sikkert nogle giftstoffer med i købet, når vi køber ikke-økologi. Nogle af de skadelige stoffer man har fundet i modermælk kommer måske fra sprøjtemidler i vores fødevarer.
Mit regnestykke ser bare anderledes ud. Her i en familie med fem medlemmer spiser vi fx 70-100 stk frugt om ugen (2-3 stk frugt dgl pr pers). Så jeg går målrettet efter 10 stk for 20.-, jeg tør slet ikke tænke på frugtbudgettet (eller affaldsbjerget) hvis jeg skulle indkøbe økofrugt i bakker med 4 stk i hver. Så fik vi nok kun et enkelt stykke frugt hver. Sundere eller usundere?
Tidligere købte jeg dog al vores mælk i øko-udgaven, fordi jeg foretrækker smagen af den ikke-homogeniserede. Og prisforskellen lå i mange år på 1-2 kr. Nu oplever jeg at kunne købe discountminimælk til 3,95, øko er steget til 7,95. Sådan en difference kan jeg altså ikke acceptere, uden at føle mig snydt.
Så er der det samfundsmæssige perspektiv. Økologien gør noget for dyrevelfærden og miljøet, pga færre sprøjtegifte. Til gengæld bliver udbyttet mindre og udgifter til produktion, forarbejdning og transport relativt større. Og kan man i en verden med global fødevaremangel egentlig forsvare at producere med mindre udbytte end muligt i økologiens hellige navn?
Synes ikke det er helt enkelt, men så kan min økonomiske sans jo heldigvis guide mig lidt ;)
Anmeld