Jeg så ikke TV-avisen igår, men der h ar jo tidligere været indslag om familier der ikke har haft råd til at blive boende.
Det er da selvfølgelig en trist situation, men nogen gange kan jeg heller ikke lade være med at tænke, at den et eller andet sted også er lidt selvforskyldt.
Det handler jo i bund og grund om prioritering. At lære at prioriterer.
Jeg tror rigtig mange har spillet lidt for højt spil, da det hele gik så godt i Danmark og der var mangel på arbejdskraft. Man satte sig i for dyre huse, for løningerne steg og så havde man jo råd til mere.
Men som ordsproget siger, højt at flyve, dybt at falde...
Man kan ikke se ud i fremtiden og ens liv kan nemt ændre sig. Også uplanlagt.
En barsel plejer at være rimelig planlagt eller også giver den ihvertfald tid til at forberede.
En fyring er ikke noget man kan forberede sig på, men man kan kalkulerer med det og ikke sætte sig så dyrt, at man må gå fra hus og hjem.
Og så handler det vel også om at have overblik og tage ansvar for sin egen økonomi.
Vores økonomi var også en ruin, dengang vi havde overladt det til banken. De lavede en fejl, men vi måtte bøde for den.
Det slog hovedet på sømmet for mig og jeg begyndte at tage ansvar for vores egen økonomi.
JEG lagde budget og JEG undersøgte priserne for de forskellige ting. JEG vurderede hvilke forsikringer vi ikke kunne undvære (og droppede dem der bare var gode at have).
Det handler om at være realistisk i god tid.
Hvis pengene ikke er der til regningerne i denne her måned, hvad er så sandsynligheden for at de kommer i næste måned?
Mit indtryk er, at dem der bliver smidt ud af deres bolig, ofte bor i nogle forholdsvis dyre boligere. Man tænker ikke: "Hvad har jeg råd til?", men i stedet: "Hvor vil jeg bo, hvad vil jeg have omkring mig?" Og så er det at man sætter sig så hårdt i det, at man kun lige kan få det til at løbe rundt.
Vi sidder også hårdt i det, men det er fordi vi har valgt at leve for 1 indtægt og at jeg skal være hjemmegående.
Det har i den grad kostet nogle prioriteringer, også mange som andre ikke ville gå af med.
Vi er bosat på landet i Jylland, hvor husene koster en slik. Vi rejser ikke udenlands og vores børn får tøj fra Bilka, hvis vi ikke kan finde noget fedt i vores genbrugsbutikker.
Vi vil gerne leve økologisk, men i perioder er der bare ikke råd til det og så må vi igen prioriterer.
Det handler i mine øjne om at tage ansvar for sit eget liv, også selv om det ikke altid er lige sjovt.
Det handler om at være realistisk, for det er ikke altid at det liv man ønsker sig, også hænger sammen med det man har råd til. Og så må man ændre på sine ønsker, sådan at det kommer til at hænge sammen.
Det lyder måske hårdt det her og det er det nok også, særligt hvis man står i situationen.
Og jo, jeg har virkelig ondt af dem der sidder i saksen, men hvis man vil være herre over sit liv, så må man selv handle.
Anmeld