Langtidsamning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. marts 2015

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Jeg ammede min søn til han blev 3 år, jeg stoppede fordi jeg synes det var en fin alder for ham at stoppe.

Jeg stoppede med at amme om natten først, det vigtigste er at du beslutter dig for Hvornår det slut, og holder fast i det. Min søn græd om natten de første dage og han stoppede med at spørge efter bryst efter 2 uger. Vi sover i samme seng og ham blev nusset, krammet, rummet. Mens det stod på. Efter to uger var der ingen problemer! Han spurgte ikke engang og han begyndte at sove igennem og han tilpassede dig helt fint.

Man skal gøre det der passer bedst til ens barn og én selv. Og være ligeglad med andres holdning til amning, men der er mange fordomme, jeg stoppede med at amme da han var 10 mdr, da der var folk der nedstirrede os og kommenterede meget negativt på det, jeg er blevet beskyldt for at holde ham i baby stadiet, fordi jeg ammede ham, allerede ved ti mdr havde folk en holdning til det.

Jeg vil så tilføje at min søn blev renlig som 1½ årig og kunne selv sige til når han skulle på toilettet, da han startede i børnehave kunne han selv tage alt slags tøj af og på og har aldrig haft brug for hjælp.

Fordomme er der masser af....

Read your baby, not the books (gælder også et barn)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2015

Dorthe1986

Det er utroligt hvad folk mener de skal blande sig i. folk stillede spørgsmål ved at jeg ammede ham da han var 4 måneder og da jeg delvist ammede da han var 8 måneder. Hvad er det for noget? Jeg havde forsat så længe han ville men han nægtede mere bryst da han blev 9 måneder. 

Det eneste jeg kan være nervøs for er tænderne. Kender en der ammede sin søn til han næsten var 4 og det har skadet hans fortænder. Det er heldigvis kun mælketænder men  alligevel.

Anmeld Citér

25. marts 2015

anynom

Dorthe1986 skriver:

Det er utroligt hvad folk mener de skal blande sig i. folk stillede spørgsmål ved at jeg ammede ham da han var 4 måneder og da jeg delvist ammede da han var 8 måneder. Hvad er det for noget? Jeg havde forsat så længe han ville men han nægtede mere bryst da han blev 9 måneder. 

Det eneste jeg kan være nervøs for er tænderne. Kender en der ammede sin søn til han næsten var 4 og det har skadet hans fortænder. Det er heldigvis kun mælketænder men  alligevel.

Det er en sejlivet myte, at amning giver huller i tænderne, det kan der læses lidt om her (og der er selvfølgelig kildehenvisninger). Det samme siger SST  

http://ammenet.dk/wiki/tandhygiejne

"Der er ikke dokumentation for, at modermælk forårsager caries, hvis tænderne bliver holdt rene [Valaitis 2000, Ollila 2007]." 
Side 87 i denne folder fra SST

https://sundhedsstyrelsen.dk/publ/Publ2013/08aug/AmningHbogSufgl.pdf

Anmeld Citér

25. marts 2015

Dorthe1986

JulieWH skriver:

Det er en sejlivet myte, at amning giver huller i tænderne, det kan der læses lidt om her (og der er selvfølgelig kildehenvisninger). Det samme siger SST  

http://ammenet.dk/wiki/tandhygiejne

"Der er ikke dokumentation for, at modermælk forårsager caries, hvis tænderne bliver holdt rene [Valaitis 2000, Ollila 2007]." 
Side 87 i denne folder fra SST

https://sundhedsstyrelsen.dk/publ/Publ2013/08aug/AmningHbogSufgl.pdf

Nej jeg sagde heller ikke at han har fået huller. Men emaljen er helt ødelagt/misfarvet på fortænderne. Og tandlægen havde sagt det skyldtes at amningen fortsatte. Er godt klar over det ikke giver huller i tænderne

Anmeld Citér

25. marts 2015

anynom

Dorthe1986 skriver:

Nej jeg sagde heller ikke at han har fået huller. Men emaljen er helt ødelagt/misfarvet på fortænderne. Og tandlægen havde sagt det skyldtes at amningen fortsatte. Er godt klar over det ikke giver huller i tænderne

Men det er nu stadig ikke sandt hvad tandlægen siger Og hvis din veninde havde spurgt efter dokumentation havde hun ikke kunne få det  

Det er så ærgerligt, at man ikke kan regne med hvad man får at vide hos tandlægen.

Anmeld Citér

25. marts 2015

Babilooo

JulieWH skriver:

WHO's anbefaling gælder skam lige så meget i i-landene som i u-landene Det er en udbredt misforståelse, at anbefalingen kun dækker over dårlig vandkvalitet i u-landene. 

Og amning kan aldrig være andet end barnets behov. Man kan ikke amme et barn, der ikke vil  

Nej men du kan amme et barn videre der har lyst men ikke behov for at amme. Der er ikke noget barn der i Dk har behov for at blive ammet i mine øjne efter to år. Her er modermælk da ikke er behov.. Og trygheden kan da fås på anden vis.

og ja anbefalingerne fra WHO er generelle og brede og både I og U lande... Vi har bare ikke de samme ernærings problemer i vores  del af verdenen. ernæringsmæssig er der ikke et behov efter to år for amning i dk. De spiser jo alt andet på det tidspunkt. Og hygges fås i mange varianter. 

Anmeld Citér

25. marts 2015

anynom

Smølfine123 skriver:

Nej men du kan amme et barn videre der har lyst men ikke behov for at amme. Der er ikke noget barn der i Dk har behov for at blive ammet i mine øjne efter to år. Her er modermælk da ikke er behov.. Og trygheden kan da fås på anden vis.

og ja anbefalingerne fra WHO er generelle og brede og både I og U lande... Vi har bare ikke de samme ernærings problemer i vores  del af verdenen. ernæringsmæssig er der ikke et behov efter to år for amning i dk. De spiser jo alt andet på det tidspunkt. Og hygges fås i mange varianter. 

Selvfølgelig er modermælk et behov - også i den alder - det er fyldt med en masse gode ting, som barnet gavner af helt indtil de stopper med at amme  

Anmeld Citér

25. marts 2015

anynom

Til interesserede kan der blandt andet her læses om de mange fordele ved at amme længere end 1 år

http://kellymom.com/ages/after12mo/ebf-refs/

Anmeld Citér

25. marts 2015

modesty

Smølfine123 skriver:

Og hvad så? Må man ikke foretage sig noget med sit barn hvis barnet ikke "har behov" for det?

Anmeld Citér

25. marts 2015

Babilooo

modesty skriver:

Og hvad så? Må man ikke foretage sig noget med sit barn hvis barnet ikke "har behov" for det?

Personligt ville jeg ikke fastholde mit barn i en spædbarns vane når de er mellem 2-4 år fordi man selv synes det er hyggeligt.

Børn over 2 år har altså ikke et ernæringsmæssigt behov for modermælk. De spiser jo alt fra fisk til leverpostej i den  alder. så nej i mine øjne er der da ikke er behov for modermælk.... 

Og når det er om natten får man da både selv og barnet en langt dårligere søvn. Det kan da ikke hjælpe på indlæring og overskud i institution .... Igen blot min holdning.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.