NF med høj risiko

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. februar 2015

Papillon

Chrizta skriver:

Vi fik tallet 1:2 med Elina og hun er helt perfekt. Min kusine fik 1:17 og deres datter var også helt perfekt.

Var det pga. selve scanningen eller blodprøven?

Hvor fantastisk  Valgte I at få det undersøgt nærmere?

Begge dele. For tyk nakkefold, ifølge det billede, vi har fået med hjem, er den målt til 3,7 mm på det tykkeste. Ved så ikke, om jordemoderen medtog andre mål. Jeg spurgte ind til næseben, som hun sagde var lidt "iffy", så det måtte hun ikke medtage. Blodprøverne sagde hun desværre også var lidt skæve 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2015

Carina:-)

Papillon skriver:

Nu har jeg vendt og drejet det i mit hoved, og synes egentlig det er mærkeligt.

Hvis man har en kvinde på 20 år, der har fået risikovurdering fx 1:10 og en kvinde på 40 år, der har fået samme resultat, vil de to så ikke have præcis samme risiko? Kan det ikke være ligemeget om det er blodprøve, scanning eller alder, der har trukket i negativ retning? 

Jeg håber du, eller andre der sidder inde med et svar, forstår hvad jeg mener 

Kvinden på 40 får automatisk et dårligt tal fra starten på grund af alder. 

Kvinden på 20 har et højt tal fra starten pga hendes unge alder og derfor er det blodprøverne der giver det dårlige tal -

Da jeg fik Victor og var 33 fik jeg et tal der sagde 1: 9000 et eller andet.

Da jeg fik Villads som 40  sagde det 1: 300 og kun pga min alder fordi man ved at med alderen stiger risikoen for kromosonfejl 

Begge gange var blodprøverne fine - så det var kun min alder der tral¨k det ned. 

Derfor er det mere "kritisk" når en ung får et dårligt tal fordi hendes udgangspunkt er væsentligt højere end en ældre kvinde ( giver det mening) ?

Anmeld

24. februar 2015

Tranebaer

Papillon skriver:

Nu har jeg vendt og drejet det i mit hoved, og synes egentlig det er mærkeligt.

Hvis man har en kvinde på 20 år, der har fået risikovurdering fx 1:10 og en kvinde på 40 år, der har fået samme resultat, vil de to så ikke have præcis samme risiko? Kan det ikke være ligemeget om det er blodprøve, scanning eller alder, der har trukket i negativ retning? 

Jeg håber du, eller andre der sidder inde med et svar, forstår hvad jeg mener 

Jo, altså 1:100 er jo 1:100 uanset alderen... Men det er bare hvad lægerne har sagt! Lige som Carina forklarer oven over. Tror de lægger mere i blodprøver end alder, og derfor går de ud fra, at det er værre hvis en ung kvinde får dårlige tal end en ældre, netop da den unge har et bedre udgangspunkt pga. alderen, som Carina skriver..

Men det giver egentlig ingen mening, det har du ret i. 1:100 burde være 1:100 uanset hvem man er. Tror måske mest det er ved de helt lave tal det tæller.

Nu ved jeg ikke hvad dit tal og din alder er, men håber du får et dejligt, sundt og raskt barn - der er masser det er sket for med lave tal 

Anmeld

24. februar 2015

IngenKoPåIsen

Carina:-) skriver:

Min svigerdatter som var 18 fik et tak der hed 1:31 - Og ifølge overlægen så var chancen for et rask barn nærmest ikke eksiterende pga hendes lave alder - men han er altså sund og rask

Ej sikke noget vås.. Jo yngre du er, jo større er chancen for et raskt barn! 

Anmeld

24. februar 2015

Chrizta

Profilbillede for Chrizta
Papillon skriver:

Hvor fantastisk  Valgte I at få det undersøgt nærmere?

Begge dele. For tyk nakkefold, ifølge det billede, vi har fået med hjem, er den målt til 3,7 mm på det tykkeste. Ved så ikke, om jordemoderen medtog andre mål. Jeg spurgte ind til næseben, som hun sagde var lidt "iffy", så det måtte hun ikke medtage. Blodprøverne sagde hun desværre også var lidt skæve 

De var 110% sikre på der var en kromosomfejl og tilbød os en abort med det samme. Vi valgte at få en moderkagebiopsi og afvente resultatet.

Hun havde forstørret NF (4,1) og for meget forstervand. Min blodprøve kunne de ikke finde, den var blevet væk.

Vi blev scannet igen efter resultatet af  biopsien og der havde tingene rettet sig igen og var normale. Vi blev fulgt med ekstra hjertescanninger, vækstscanninger og udvidet MD-scanninger. Hun var lidt lille -19% men endte på 3380 gram ved fødslen 40+1.

Vi mistede vores første pige pga. en alvorlig kromosomfejl i 16.uge. Så det var meget hårdt at gennemgå endnu en problemfyld graviditet.

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld

24. februar 2015

Tranebaer

Malunsesmutti skriver:

Læs resten af tråden, så forstår du hvad hun mener.

Anmeld

24. februar 2015

Malunsesmutti skriver:

Ja? Og netop derfor så var det slemt at hun fik sådan et tal fordi det så var blodprøverne der var helt skæve 

Så DERFOR var chancen for et rask barn minimal fordi hun jo var så ung og DERFOR var der tegn i hendes blod på at barnet var syg - var hun en ældre kvinde ville det have været alderen fra starten af og derfor er det ekstra "kritisk" når det er en yngre kvinde der får et dårligt tal . 

Anmeld

24. februar 2015

Chrizta skriver:

De var 110% sikre på der var en kromosomfejl og tilbød os en abort med det samme. Vi valgte at få en moderkagebiopsi og afvente resultatet.

Hun havde forstørret NF (4,1) og for meget forstervand. Min blodprøve kunne de ikke finde, den var blevet væk.

Vi blev scannet igen efter resultatet af  biopsien og der havde tingene rettet sig igen og var normale. Vi blev fulgt med ekstra hjertescanninger, vækstscanninger og udvidet MD-scanninger. Hun var lidt lille -19% men endte på 3380 gram ved fødslen 40+1.

Vi mistede vores første pige pga. en alvorlig kromosomfejl i 16.uge. Så det var meget hårdt at gennemgå endnu en problemfyld graviditet.

Det er altså uhyggeligt at de råder til abort før prøverne er taget- min svigerdatter blev også rådet til abort og hun var virkelig tæt på at sige ja - 

Anmeld

25. februar 2015

mummimia

Fik 1:3 i dec, på baggrund af for stor NF (6.0mm) (dog scannet privat til 4.0) (blodprøver var fine) og kunne ikke få taget moderkage biopsi så fik foretaget en fostervandsprøve, hvor ALT var perfekt,
Og indtil videre venter vi os en ellers sund og rask datter, dog opdagede lægen ved rent tilfælde ved MD at der var et mikroskopisk hul i skillevæggen i hjertekammeret, men det er så lille at han mener det er vokset sammen inden hun kommer ud, og ja der er vidst en del børn der faktisk bliver født med hul i hjertet uden det bliver opdaget så jeg er ganske rolig men har stået med frygten og en idiot af en læge (som også mente jamen jeg skulle da bare ha en abort uden at de ville præsentere alternativerne for mig) tæt inde på livet så kan godt forstå din nervøsitet <3
KÆMPE knus herfra

Anmeld

26. februar 2015

Papillon

mummimia skriver:

Fik 1:3 i dec, på baggrund af for stor NF (6.0mm) (dog scannet privat til 4.0) (blodprøver var fine) og kunne ikke få taget moderkage biopsi så fik foretaget en fostervandsprøve, hvor ALT var perfekt,
Og indtil videre venter vi os en ellers sund og rask datter, dog opdagede lægen ved rent tilfælde ved MD at der var et mikroskopisk hul i skillevæggen i hjertekammeret, men det er så lille at han mener det er vokset sammen inden hun kommer ud, og ja der er vidst en del børn der faktisk bliver født med hul i hjertet uden det bliver opdaget så jeg er ganske rolig men har stået med frygten og en idiot af en læge (som også mente jamen jeg skulle da bare ha en abort uden at de ville præsentere alternativerne for mig) tæt inde på livet så kan godt forstå din nervøsitet <3
KÆMPE knus herfra

Tusind tak. Hvor er det dejligt, at det I venter jer en ellers rask pige

Det med hul i skillevægge bliver under alle omstændigheder undersøgt her, da faren er født med det - så hvis det er det, regner jeg med, at de opdager det ved hjernescanning  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.