Kontanthjælp på 350 000kr/år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. februar 2015

dpb

9100 ud af 20616 er jo næsten halvdelen, så jeg synes, at det er mange, der får så mange penge fra det offentlige, men jeg er enig med dig i, at det ikke skal ramme dem, der ikke får det beløb (jeg kan godt se, at det er en forringelse af KH, artiklen ligger op til). Det er også derfor jeg ikke mener, at der skal et loft over KH, men et loft over de samlede ydelser man kan få hver måned fra det offentlige, og det skal gælde alle uanset, om man er på KH, i arbejde eller noget helt andet. Jeg ville synes, at offentlige ydelser på 30.000 pr måned ville være lige så slemt, hvis det var mig selv med et arbejde, der på en eller anden måde kunne få det. Det er størrelsen på ydelserne og ikke folk på KH, jeg synes er et problem, for folk uden arbejde skal det helt sikkert også have noget at leve af.

Jeg må indrømme, at jeg har ikke styr på størrelsen af de enkelte ydelser, som man kan få og, hvordan det kan give så stort et beløb, men en gang google fortæller mig, at friplads kan man ikke få, hvis man som par hver tjener over 255.000 om året (21250 før skat om måneden), så par med denne løn kan hver få ca. 750 om måneden i børnefamilieydelse (beregnet ud fra et barn under 4). Jeg kan ikke finde indkomstgrænserne for boligsikring, men der er en række betingelser ud over blot indkomsten, så der er mange, der ikke vil være berettiget til denne ydelse. Samlet set vil folk på denne grænse ved at have job i rene indtægter få 22.000 og kan så se, andre få minimum 8.000 mere end dem uden at arbejde. 

Jeg har selv været på DP, så jeg ved godt, at det ikke er fedt, at gå derhjemme og føle, at man ikke bidrager og føle sig dunket oven i hovedet af samfundet, men det er da mit håb, at denne mentalitet kunne ændre sig, hvis det arbejdende folk ikke følte sig til grin over, at man kan få noget mere på offentlige ydelser end i mange stillinger. Det er i hvert fald, det jeg kan mærke er et problem hos dem i min omgangskreds, der er kritiske over for arbejdsløse. 

Ja, 9100 er næsten halvdelen af de ledige på kh. det jeg bare syntes er lidt skræmmende er at det samtidig jo så er de 8700 af dem der er enlige og som dermed trækker statistikken op af.

og af dem var det kun de 4000 og et eller andet ( kan ikke huske det præcist)  der fik knap 30.000,- i ydelse  resten lå på omkring 25.000,- og i offentlige ydelser tæller jo altså også selve kh, som for forsørgere jo tæller for næsten halvdelen  men ja, knap 15.000,- i rene ekstra ydelser er da også meget, men hvis vi så lige tænker over at det er de enlige så handler det vel i bund og grund om at vores system er bygget op så det offentlige kompensere for den manglende partners indkomst.
Der kan man jo så argumentere for og imod om det så er blevet for let at gå fra hinanden, selvom man har børn. Hvor er incitamentet for at blive sammen og få tingene til at køre selv i de hårde tider...Men det er igen næppe noget det økonomiske aspekt og loft over ydelser ændre meget på, for det er en holdningsændring i samfundet der skal til.... Jeg kan se det fornuftige i det hvis det er for at hjælpe kvinder ud af et voldeligt forhold eller forhold med psykisk terror og lign., men syntes igen det måske er blevet lidt en sovepude for andre. Men kan godt forstå et loft på ekstra offentlige ydelser

Der står intet i artiklen om hvor mange børn de forskellige har, Hvilken alder børnene har, hvor dyr en lejlighed de har osv. en enlig med kun et barn under 4 (for lige at bruge samme alder som dig) kan samlet set få omkring 900,- mere i børnetilskud pr.mdr. ud over det de får fra faren. + bfy på de der 1173,- pr. mdr. og hvis man siger at beløbet er bruttoficeret som en anden bruger skriver så tæller de lidt over 2000,- mdr. så for langt mere. Mangler nok lidt en kildehenvisning, eller mere info om hvordan de kommer frem til det beløb for syntes det virker ret højt.

Jeg kan sagtens forstå dem i både din og min egen for den sags skyld som får lidt den holdning til kh modtagere, for det er jo den de bliver fodret med i nyhederne. Nyhederne/journalisterne glemmer bare nuancerne og det er der så lige omkring 11.500 kh modtagere der bøder for til hverdag.... og nok også mere....

Qnuz

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.