Kontanthjælp på 350 000kr/år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. februar 2015

Janey

Profilbillede for Janey
dpb skriver:

og det er den slag misvisende artikler jeg syntes er til at brække sig over...

For det er altså også langt fra alle kh modtagere der får alle de ydelser og ja, der bliver da nævnt i artiklen at det især er enlige, men det er ikke lige det overskriften hentyder til...  samtidig så syntes jeg også at der mangler den detalje at hvis vi tager udgangspunkt i en enkelt person, så selvom denne person fik præcis samme beløb før skat i henholdsvis reel kh og hvis personen fik alm løn fra et job, så ville den selvsamme person få mere udbetalt som lønslave end på kh. Årsagen er ganske enkelt et ekstra fradrag som er forbeholdt det arbejdende folk og denne person kan indkassere præcis de samme tilskud uanset hvilken et indkomstgrundlag de vælger...kan ikke lige huske præcis hvad det hedder men altså, det bliver glemt hver evig eneste gang der "sammenlignes" men vores kære politikkere er super glade for at sammenligne æbler og pærer, selvom det ikke giver mening for os andre der tænker sig om

Qnuz

Jeg har ikke regnet på det, men jeg tror ikke, beskæftigelsesfradraget gør så stor forskel. Godt nok har man som arbejdende dette fradrag, men til gengæld betaler man så arbejdmarkedsbidrag, og det gør man ikke, når man er på KH eller dagpenge.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2015

FruStolpe

flowerpot3 skriver:

http://nyhederne.tv2.dk/2015-02-22-9100-kontanthjaelpsmodtagere-faar-over-300000-kroner

Wow, det er overraskende info det her. En indkomst på 350 000kr om året svarer til en temelig god månedes løn. I hvert fald ca 70 000 kr mere end hvad en sygeplejerske veninde får for 32 timer/uge. Og hun har endna en del udgifter til børne pasning når hun arbejder i aften-og nattevagt. Tankevækkende...

Jeg tror sgu at mit mål for 2015 må være

* At blive skilt

* At flytte i lejebolig (selv. med kommunens indskuds hjælp)

* At blive arbejdsløs og komme på KH

For så kan jeg tjene mere end jeg gør nu.... Selv indregnet BFY er jeg under 350.000 om året.... 

Anmeld

24. februar 2015

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt

Tja. Jeg er på kontanthjælp lige pt. Hvis de skulle regne på mit vil det se sådan ud: 

5800 kr i kontanthjælp før skat = ca. 70.000 før skat om året. 

Har 3 børn så får det alm. Børnetilskud på ca. 10.000 i kvartalet.  = 40.000 om året. 

Så har vi 2 vuggestue pladser og 1 børnehaveplads vi får tilskud til. Det er omkring 7000 om måneden.  = 84.000 om året. 

Derudover får vi også bolig støtte som er 3400 om måneden. = ca 44.000 om året

Så samlet får vi: ca. 245.000 om året. 

Det er regnet ud fra at jeg bor sammen med min kæreste som får 7400 før skat da han pt aftjener værnepligt.

Anmeld

24. februar 2015

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
Ravnholt skriver:

Tja. Jeg er på kontanthjælp lige pt. Hvis de skulle regne på mit vil det se sådan ud: 

5800 kr i kontanthjælp før skat = ca. 70.000 før skat om året. 

Har 3 børn så får det alm. Børnetilskud på ca. 10.000 i kvartalet.  = 40.000 om året. 

Så har vi 2 vuggestue pladser og 1 børnehaveplads vi får tilskud til. Det er omkring 7000 om måneden.  = 84.000 om året. 

Derudover får vi også bolig støtte som er 3400 om måneden. = ca 44.000 om året

Så samlet får vi: ca. 245.000 om året. 

Det er regnet ud fra at jeg bor sammen med min kæreste som får 7400 før skat da han pt aftjener værnepligt.

Men i teorien er alle de tilskud jeg får indkomst bestemt,  så hvis jeg fik et job hvor jeg tjente 5800 før skat om måneden vil jeg få de samme tilskud.  

Anmeld

24. februar 2015

Dorthe1986

Den er så misvisende. Jeg synes det er helt fair, at der er tilskud og hjælp at hente. Til gengæld kan jeg synes det er hul i hovedet, at hvis jeg boede alene, så kan jeg stadig få tilskud til børnepasning, på trods af at min løn er rigtig god.

Og at sætte et loft på ydelser? Ja måske, men er man så ikke lige nødt til at se på, hvor lav kontanthjælpen er i forvejen. Hvis man får 5800 i kh før skat, som en skriver herinde. Hvor fa'en skulle loftet så lige være? Vedkommende ville da have behov for boligstøtte, friplads og hvad man ellers kan få. Tænk sig af de penge, skal der jo betales det ene og det andet.

Den anden dag sad jeg og så på min løn. Jeg tjener saftsuseme mig godt, men tænk at 47 % af min løn går til skat. Det har jeg det helt fint med, men så skal der også bare være et sikkerhedsnet, der siger spar2. Ingen skal kunne gå uden nogen form for økonomisk støtte, kommer man ud i situationer, hvor det er nødvendigt. Alle skal have lige mulighed for uddannelse osv, osv. Altså velfærdssamfundet skal også være i top. Jeg tænker bare, der er dælme grænser for hvor meget, der kan skæres i velfærden men stadig blive ved med så højt et skattetryk. Og ja ved godt at nogle udnytter systemet, men det er da dælme også mange i de højere lag, der gør.

Men bottomline er, at det er grotesk at smide sådan en udregning ud og så bruge den som argument for at loftet skal sættes ned.

Anmeld

24. februar 2015

Carina:-)

Den er så misvisende. Jeg synes det er helt fair, at der er tilskud og hjælp at hente. Til gengæld kan jeg synes det er hul i hovedet, at hvis jeg boede alene, så kan jeg stadig få tilskud til børnepasning, på trods af at min løn er rigtig god.

Og at sætte et loft på ydelser? Ja måske, men er man så ikke lige nødt til at se på, hvor lav kontanthjælpen er i forvejen. Hvis man får 5800 i kh før skat, som en skriver herinde. Hvor fa'en skulle loftet så lige være? Vedkommende ville da have behov for boligstøtte, friplads og hvad man ellers kan få. Tænk sig af de penge, skal der jo betales det ene og det andet.

Den anden dag sad jeg og så på min løn. Jeg tjener saftsuseme mig godt, men tænk at 47 % af min løn går til skat. Det har jeg det helt fint med, men så skal der også bare være et sikkerhedsnet, der siger spar2. Ingen skal kunne gå uden nogen form for økonomisk støtte, kommer man ud i situationer, hvor det er nødvendigt. Alle skal have lige mulighed for uddannelse osv, osv. Altså velfærdssamfundet skal også være i top. Jeg tænker bare, der er dælme grænser for hvor meget, der kan skæres i velfærden men stadig blive ved med så højt et skattetryk. Og ja ved godt at nogle udnytter systemet, men det er da dælme også mange i de højere lag, der gør.

Men bottomline er, at det er grotesk at smide sådan en udregning ud og så bruge den som argument for at loftet skal sættes ned.

De 5800 er jo fordi hun har en kæreste der tjener penge - beløbet er 2½ x så stort hvis man er alene eller hvis ens partner er på kh-

Anmeld

24. februar 2015

dpb

Janey skriver:

Jeg har ikke regnet på det, men jeg tror ikke, beskæftigelsesfradraget gør så stor forskel. Godt nok har man som arbejdende dette fradrag, men til gengæld betaler man så arbejdmarkedsbidrag, og det gør man ikke, når man er på KH eller dagpenge.

Måske ikke stor forskel men en hurtig udregning med bruttoløn/fiktiv kh på 15.000,- før skat gav et par hundrede i den arbejdendes favør pr. mdr. efter skat, på trods af am bidrag og det var med sidste års % sats i beskæftigelsesfradrag, men den stiger jo lidt hvert år

så nej ikke den helt store forskel rent kroner og øre mæssigt når det er lønninger i den lave ende men dertil kommer der også at den arbejdende får pension, et mere indholdsrigt liv m.m. (pension slet ikke indregnet i min udbetalings sammenlign. da det varierer en del hvordan og hvorledes og hvor meget man evt. som medarbejder selv betaler, den slags variabler er noget sværere at tage højde for)

Jeg mener ikke et loft over kh kan gøre en pind forskel mere. En noget mere effektiv og individuel sagsbehandling og ikke så meget kassetænkning indenfor det offentlige ville nok kunne spare os en del skattekroner. Tænk på alle dem der lige nu tæller med i kh statistikken, men som reelt burde/kunne være på en anden ydelse (førtidspension/fleksjob) hvis ikke sagsbehandlingen af den slags sager var så langtrukne

Og hvis der var samme fokus på at skabe job, og rent faktisk hjælpe folk i arbejde i stedet for at banke dem i hovedet og behandle dem som et ligegyldigt sagsnummer, tænk hvad der så kunne spares i det lange løb

Qnuz

Anmeld

24. februar 2015

dpb

Måske ikke stor forskel men en hurtig udregning med bruttoløn/fiktiv kh på 15.000,- før skat gav et par hundrede i den arbejdendes favør pr. mdr. efter skat, på trods af am bidrag og det var med sidste års % sats i beskæftigelsesfradrag, men den stiger jo lidt hvert år

så nej ikke den helt store forskel rent kroner og øre mæssigt når det er lønninger i den lave ende men dertil kommer der også at den arbejdende får pension, et mere indholdsrigt liv m.m. (pension slet ikke indregnet i min udbetalings sammenlign. da det varierer en del hvordan og hvorledes og hvor meget man evt. som medarbejder selv betaler, den slags variabler er noget sværere at tage højde for)

Jeg mener ikke et loft over kh kan gøre en pind forskel mere. En noget mere effektiv og individuel sagsbehandling og ikke så meget kassetænkning indenfor det offentlige ville nok kunne spare os en del skattekroner. Tænk på alle dem der lige nu tæller med i kh statistikken, men som reelt burde/kunne være på en anden ydelse (førtidspension/fleksjob) hvis ikke sagsbehandlingen af den slags sager var så langtrukne

Og hvis der var samme fokus på at skabe job, og rent faktisk hjælpe folk i arbejde i stedet for at banke dem i hovedet og behandle dem som et ligegyldigt sagsnummer, tænk hvad der så kunne spares i det lange løb

Qnuz

den ville ikke acceptere min rettelse til tidligere indlæg...

det er ikke regnet med 15.000,- men 14.416,- som er kh for forsørger over 25

Qnuz

Anmeld

25. februar 2015

Janey

Profilbillede for Janey
dpb skriver:

Qnuz

Vurderet ud fra min bekendtskabskreds, er der mange, der ikke får pension fra deres arbejdsgiver, så den mener jeg ikke, at man generelt kan tage med i den arbejdendes favør. Jeg mener heller ikke, at man generelt kan sige, at arbejdende har et mere indholdsrigt liv.

Når jeg snakke om loft over offentlige ydelser, tænker jeg ikke på et loft over KH, men et loft over, hvor meget man i alle typer offentlige ydelser burde kunne få. KH i sig selv er jo ikke noget man bliver rig af, men når man før skat kan få udbetalt op mod 30.000 om måneden i diverse offentlige ydelser, synes jeg, at der er noget galt. I den sammenhæng betyder det ikke noget for mig, om modtageren er på KH eller, hvilke offentlige ydelser der er tale om. 30.000 i "gave" hver måned fra det offentlige er efter min mening bare for meget.

Anmeld

25. februar 2015

Dorthe1986

Carina:-) skriver:

De 5800 er jo fordi hun har en kæreste der tjener penge - beløbet er 2½ x så stort hvis man er alene eller hvis ens partner er på kh-

Ja det ved jeg. Men det skulle det da så sandelig også gerne være, når man har børn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.