Kontanthjælp på 350 000kr/år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.990 visninger
40 svar
50 synes godt om
22. februar 2015

flowerpot3

http://nyhederne.tv2.dk/2015-02-22-9100-kontanthjaelpsmodtagere-faar-over-300000-kroner

Wow, det er overraskende info det her. En indkomst på 350 000kr om året svarer til en temelig god månedes løn. I hvert fald ca 70 000 kr mere end hvad en sygeplejerske veninde får for 32 timer/uge. Og hun har endna en del udgifter til børne pasning når hun arbejder i aften-og nattevagt. Tankevækkende...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2015

LG1986

flowerpot3 skriver:

http://nyhederne.tv2.dk/2015-02-22-9100-kontanthjaelpsmodtagere-faar-over-300000-kroner

Wow, det er overraskende info det her. En indkomst på 350 000kr om året svarer til en temelig god månedes løn. I hvert fald ca 70 000 kr mere end hvad en sygeplejerske veninde får for 32 timer/uge. Og hun har endna en del udgifter til børne pasning når hun arbejder i aften-og nattevagt. Tankevækkende...

Det er med alle tillæg også boligsikring og friplads til børn. Hvis du skal regne ud kun med kontanthjælp så skal du ned på det halve af det beløb.

Anmeld

22. februar 2015

flowerpot3

LG1986 skriver:

Det er med alle tillæg også boligsikring og friplads til børn. Hvis du skal regne ud kun med kontanthjælp så skal du ned på det halve af det beløb.

Jeg er helt med på at det er med alle mulig tilskud mm. Boligsikring får min veninde også, samt delvis friplads. Men hendes årlig indkomst er stadig lavere end det omtalte beløb. Synes det er ret vildt at tænke på at to hvor den ene ikke er i arbejde og den anden som har et faglært arbejde + skæve arbejdstider og den tilhørende hovendpine med at finde pasning/få hverdagen til at hænge sammen + udgifter til transport ifm arbejde, kan have samme indkomst. Det må påvirke motivationen til at komme i arbejde på en eller anden plan.

Anmeld

23. februar 2015

lineog4

Det er jo med ALLE tilskud og også børnepenge ordinære som enlige. Og med en høj boligsikring og hundrede procent friplads så løber det op.

Kan se en sygeplejerske på 32 timer vil som mindsteløn uden tillæg få cirka 19.000 før skat, men gennemsnitligt 21.000 før skat og nej det er ikke en stor løn, men dog større end kontanthjælp og vil jo så få de samme tilskud iform af børnepenge og vil kunne søge tilskud til bolig og institution.

til sammenligning får en kontanthjælpsmodtager som er forsørger 3327 godt 15000 om ugen før skat 

Anmeld

23. februar 2015

FrkGranger

De tilskud som en på kontanthjælp vil få er jo beregnet som enlig....

Derfor vil din veninde jo have lige ret til at få tiæskud hvis hun var enelig, da boligsikring osv er indtægts bestemte...

Det er jo lavet for at alle har lige muligheder for at få det til at hænge sammen og det er jo stadigvæk væsentligt mindre en din veninde og evt kæreste har sammen og derfor har den enlige på kontanthjælp jo stadig næsten de samme udgifter, det eneste jeg sådan kan tænke en enlig spare er mad til deres partner...

Anmeld

23. februar 2015

lineog4

Læste lige en artikel i finans og i de 350.000 er der sågar indregnet søskenderabat til dagsinstitutioner. Jeg fik fx knapt 24.000 i rabat et år selvom vi er to med okay indkomster.

ved ikke ud fra hvilken familie sammensætning andet end det er en enlig der er regnet med. Men faktum er er en enlig på kontanthjælp max får 180.000 om året før skat. Resten af de penge handler om tilskud i form af ordnære børnepenge, enlige forsørgertillæg, boligsikring, friplads/søskende rabat mm. Penge alle kan søge eller få afhængig af indkomst. Ingen på kontanthjælp får 350.000 kr før skat ind på deres konto

Af de tilskud får bare jeg som er gift, hvor vi har en middel indkomst 29.000 i børnecheck om året og 900 om mnd i søskende til SFO, så knapt 11.000 om året (betaler ikke sfo i juli). Dvs. Min indkomst også skal forhøjes ud fra den logik med 50.000 kr om året. Havde jeg været enlig kunne jeg så cirka modtage 2000 kr i boligsikring om måneden  24.000 om året og enlig forsørger tillæg, der er jeg lidt i tvivl om hvor meget man får men synes det ser ud til man får knapt 5000 om året uafhængigt af antallet af børn, så nu er jeg oppe på 80.000 kr mere om året og det er uden udregning til  tilskud til daginstitution andet end søskende rabatten. Og med fx 22.000 om mnd før skat (som så ville give mere biligsikring). Er man oppe på det samme beløb.

Anmeld

23. februar 2015

helle85

flowerpot3 skriver:

jeg må sige at jeg ikke syntes denne udregning er fair da de så ikke skriver hvad en på almindelig løn få om året med samme til skud for de skriver: med tilhørende ydelser som børnecheck, børnetilskud og friplads i daginstitutioner

og så vidt jeg ved så få alle enlige børnecheck og børnetilskud så de beløb burde være det samme.

og mange kan og få en del i friplads og boligtilskud og andre tilskud som jeg ikke er inden i. det er indkomst reguleret men de fleste enlig kan også få det

Anmeld

23. februar 2015

Mom2

De udregninger siger jo heller ingenting om, om modtager er handicappet eller syg og derfor ikke kan tage et job, selvom vedkomne gerne vil have et job i stedet for, at være på kh. I sådan en situation synes jeg, det er helt fair, de får så mange penge at de kan klare sig uden de skal vende hver en øre.

Men som andre også skriver, er de jo lavet med alle mulig tillæg, ydelser mm. så de er fuldstændig ubrugelige.
Hvis jeg stoppede uddannelse og gik på kh. ville jeg få det samme som på su, fordi jeg er under 30 og uden uddannelse og da forsørgerpligten var gældende fik jeg kun 2990.- fordi min handicappede mand, som var igang med en flexsag ved kommunen fik mere end 10.000 udbetalt om måneden. Er det også for mange penge??

Vi får i øvrigt ingen boligstøtte, fordi vores bolig er for stor og ingen friplads fordi vi har privat dp og vi er ikke de eneste, som har været i systemet hvor det er gældende, men det er ikke lige nævnt nogen steder!

Anmeld

23. februar 2015

dpb

og det er den slag misvisende artikler jeg syntes er til at brække sig over...

For det er altså også langt fra alle kh modtagere der får alle de ydelser og ja, der bliver da nævnt i artiklen at det især er enlige, men det er ikke lige det overskriften hentyder til...  samtidig så syntes jeg også at der mangler den detalje at hvis vi tager udgangspunkt i en enkelt person, så selvom denne person fik præcis samme beløb før skat i henholdsvis reel kh og hvis personen fik alm løn fra et job, så ville den selvsamme person få mere udbetalt som lønslave end på kh. Årsagen er ganske enkelt et ekstra fradrag som er forbeholdt det arbejdende folk og denne person kan indkassere præcis de samme tilskud uanset hvilken et indkomstgrundlag de vælger...kan ikke lige huske præcis hvad det hedder men altså, det bliver glemt hver evig eneste gang der "sammenlignes" men vores kære politikkere er super glade for at sammenligne æbler og pærer, selvom det ikke giver mening for os andre der tænker sig om

Qnuz

Anmeld

24. februar 2015

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg ved godt, at det er et fåtal, der får 350.000 i offentlige ydelser om året, men jeg synes godt nok, at det er voldsomt, at man kan få næsten 30.000 om måneden i offentlige ydelser uanset, hvilke ydelser, der er tale om. Inkl. offentlige ydelser får jeg selv 370.000 om året med arbejde, og så er der altså ikke meget gulerod (økonomisk) i at have et arbejde. Mange af mine veninder tjener mindre end mig og får heller ikke andre offentlige ydelser end de almindelige børnepenge, så de har mindre i indkomst end, dem med de største offentlige ydelser. 

Igen så ved jeg godt, at det er langt de færreste, der får dette beløb, så jeg synes heller ikke, at artiklen skal bruges til at sætte KH ned, men synes godt, at man kan overveje et loft for, hvor meget man max. kan få månedligt i offentlige ydelser. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.