Tager dine børns institution/skole i kirke i dec?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. december 2014

lineog4

LinLin skriver:

Jeg tror man skal passe på med at gøre det til mere end det er  da jeg gik i skole var der nogen der opførte krybbespil = vi kunne se grunden til vi holder jul og så sang vi et par salmer. Det er det samme i Adams børnehave. 

Med skolen hørte de vist bare Juleevangeliet, sang salmer og hørte koret.

Med min børnehave fortalte præsten om kirken - altså hvad de kunne se derinde  så fortalte hun juleevangeliet og så sang vi "et barn er født i Bethlehem" derefter fik de et pap-hjerte hver som de skulle hænge på et træ (det forstod jeg ikke helt , men det var vel noget med at julen også handler om (næste)kærlighed....)

Grænsen går vel ved om der er en velsignelse. Vi har hvor jeg arbejder forsøgt at få velsignelsen ud af traditionen - det ville kirken/præsten desværre ikke. For jeg kan godt forstå der r nogen hvor det er forkyndende når der foregår velsignelsen - jeg er selv helt ligeglad og er ikke kristen, men tænker en velsignelse fra eller til ikke gør en forskel.

kunne man få velsignelsen væk, kan jeg ikke se hvorfor kristendomsundervisningen med at fortælle om julevangeliet og lære salmer, ikke må foregå i en kirke med en præst - det er jo ikke forkyndelse men fortælling. 

Til trods for velsignelsen er jeg dog en af de lærere som hvert år er fortaler for julekirkegangen for synes for det første det er smukt hele skolen laver noget sammen, men synes også den tur altid har givet anledning til mange gode snakke og læring.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2014

Mami

mor88 skriver:

Det er en gammel dansk tradition og det er Danmark og det er jul! Og kristendom er/var danskernes religion.

Nej det er en kristen tradition ikke en dansk tradition  

Anmeld

21. december 2014

mor88

Mami skriver:

Nej det er en kristen tradition ikke en dansk tradition  

Det er vel noget der er blevet praktiseret i Danmark i maaange år?

Anmeld

21. december 2014

Mami

mor88 skriver:

Det er vel noget der er blevet praktiseret i Danmark i maaange år?

Kun hos kristne og traditions kristne. 

Så nej jeg vil ikke kalde det en dansk tradition, jeg kan gå med til at kalde den en gammel dansk tradition, for det var i ældre dage alle tog i kirke. 

Anmeld

21. december 2014

lineog4

Mami skriver:

Kun hos kristne og traditions kristne. 

Så nej jeg vil ikke kalde det en dansk tradition, jeg kan gå med til at kalde den en gammel dansk tradition, for det var i ældre dage alle tog i kirke. 

Tradition eller ikke tradition, så er kristendom stadig et fag i den danske folkeskole (kan kun være enig om det burde hedde religion) og en del af det fag er at kende julevevangeliet og en del salmer. Hvorfor dog så ikke gøre det i kirken? Hvorfor ikke få et menneske der er drøn god til det, til at lave den formidling - selvsagt skal den ikke stå alene, da den skal følges op i skolen og man skal undres.

Anmeld

21. december 2014

Mami

lineog4 skriver:

Tradition eller ikke tradition, så er kristendom stadig et fag i den danske folkeskole (kan kun være enig om det burde hedde religion) og en del af det fag er at kende julevevangeliet og en del salmer. Hvorfor dog så ikke gøre det i kirken? Hvorfor ikke få et menneske der er drøn god til det, til at lave den formidling - selvsagt skal den ikke stå alene, da den skal følges op i skolen og man skal undres.

Ja et fag i folkeskolen, jeg skriver om mit vuggestue barn  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.