Tager dine børns institution/skole i kirke i dec?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Kommer dine børn i kirke i dec med skole eller institution?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.982 visninger
45 svar
33 synes godt om
19. december 2014

LinLin

jeg spørger fordi jeg selv kom i kirke med skolen sidste skoledag inden jul på den første skole jeg gik på, men ikke på den anden.

Både min ældstes skole og den Mellemstes børnehave gør det - alle er afsted (tror nok skolen fordeler sig i de tre kirker der er i området 

i min egen institution, som har ca 90 % tosprogede, har vi de sidste to år været i kirke med de børn der måtte  Nogle forældre har klart sagt nej, andre har sagt de gerne måtte så længe de ikke skulle bede.

i øvrigt går vi ikke selv i kirke i dec - heller ikke juleaften...

hvordan gør de I jeres børns skole/instituion?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2014

modesty

LinLin skriver:

jeg spørger fordi jeg selv kom i kirke med skolen sidste skoledag inden jul på den første skole jeg gik på, men ikke på den anden.

Både min ældstes skole og den Mellemstes børnehave gør det - alle er afsted (tror nok skolen fordeler sig i de tre kirker der er i området 

i min egen institution, som har ca 90 % tosprogede, har vi de sidste to år været i kirke med de børn der måtte  Nogle forældre har klart sagt nej, andre har sagt de gerne måtte så længe de ikke skulle bede.

Nej, det er ikke noget de gør i min søns børnehave, og det passer os fint, da vi ikke er troende.

Den skole vi gerne vil have ham på gør det, og der vil vi tage det med som et nødvendigt onde, men det er ikke noget vi sætter pris på.

Anmeld

19. december 2014

mor88

LinLin skriver:

I min datters børnehave gør de, men da der er mange forskellige trosretninger/kulturer, er det frivilligt. De børn der ikke "må" komme med, er så tilbage og leger imens

Anmeld

19. december 2014

Kay

Ved ikke om børnehaven skal i Elnas institution, men vuggestuen skal ikke...

På min tidligere arbejdsplads og den forrige var vi afsted med de største vuggestue børn 

Er selv slet ikke kristen og kommer kun i kirken "hvis jeg skal"  altså fx med job eller hvis vi bliver inviteret til barnedåb, bryllup eller begravelse

Anmeld

19. december 2014

Bell'star

LinLin skriver:

Jeg bliver altså lige nødt til at være flueknepper her.. - men tosprogede er ikke lig med muslimer, det kan  ligeså godt være et dansk-spansktalende barn, som et dansk-arabisktalende barn eller dansk-serbisktalende osv osv. Så når du refererer til 90% tosprogede børn, går jeg ud fra du mener 90% muslimske børn - siden det er i forbindelse med jul og kirke. - og så er det altså ikke korrekt at bruge begrebet tosproget her

Anmeld

19. december 2014

mor88

Jeg bliver altså lige nødt til at være flueknepper her.. - men tosprogede er ikke lig med muslimer, det kan  ligeså godt være et dansk-spansktalende barn, som et dansk-arabisktalende barn eller dansk-serbisktalende osv osv. Så når du refererer til 90% tosprogede børn, går jeg ud fra du mener 90% muslimske børn - siden det er i forbindelse med jul og kirke. - og så er det altså ikke korrekt at bruge begrebet tosproget her

Hvad med katolikker, jehovas, asetroende, ateister osv? De må nok heller ikke? Det er altså ikke kun muslimer der ikke må, og der er faktisk mange muslimer der må  Så jul og kirke behøves egentlig ikke forbindes med muslimer vs. kristne 

Anmeld

19. december 2014

Maipo

Jeg synes der er synd at ikke alle børn får lov til at komme i kirke op til jul. Det er en smuk og traditionsrig handling - man behøver jo nødvendigvis ikke blive kristen af at gå i kirke og opleve stemningen og højtideligheden.

Anmeld

19. december 2014

Bell'star

mor88 skriver:

Hvad med katolikker, jehovas, asetroende, ateister osv? De må nok heller ikke? Det er altså ikke kun muslimer der ikke må, og der er faktisk mange muslimer der må  Så jul og kirke behøves egentlig ikke forbindes med muslimer vs. kristne 

Nej okay, men derfor er begrebet tosprogede i denne sammenhæng stadig forkert. For det handler og religion, og ikke om sprog. 

Og så tør jeg godt vove at påstå, at der ikke er ret mange jøder, katolikker, Jehovas vidner osv, i forhold til muslimer i de danske institutioner, der ikke må tage i kirke. Min erfaring (som skolelærer) siger mig, at hvis man fx er meget troende katolik eller jøde, så går man, hvis det er muligt, i en henholdsvis jødisk eller katolsk privatskole/institution 

så når ts bruger begrebet 90% tosprogede,vil jeg også her vove at påstå, at ts refererer til, at størstedelen de 90% er muslimer. 

Anmeld

19. december 2014

LinLin

Bell'star skriver:

Nej jeg mener sådan set tosprogede 

En stor del af dem er muslimer, men vi har også katolikker, Jehovas vidner og buddhister - de kunne jo lige så vel ikke ville have at deres børn skulle komme i en almindelig dansk kirke!

Anmeld

19. december 2014

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Min datter går i en Church of England skole, og i dag skal de i kirke, men de børn, der har en anden religion fik juleferie i går, og det er noget skolen selv har spurgt os, om vi ville have.

Det er en lille skole, men 25% har en anden religion end Church of England - de fleste Jehovas vidner og et par enkelt katolske. Min datter er den eneste muslim der. 

Jeg synes, det er fint, de går i kirke mm som afslutning inden ferien, men jeg synes også, det er rigtig godt, de tilgodeser de børn, der ikke skal med uden at gøre det til et problem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.