Tager dine børns institution/skole i kirke i dec?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2014

LinLin

Bell'star skriver:

Nej okay, men derfor er begrebet tosprogede i denne sammenhæng stadig forkert. For det handler og religion, og ikke om sprog. 

Og så tør jeg godt vove at påstå, at der ikke er ret mange jøder, katolikker, Jehovas vidner osv, i forhold til muslimer i de danske institutioner, der ikke må tage i kirke. Min erfaring (som skolelærer) siger mig, at hvis man fx er meget troende katolik eller jøde, så går man, hvis det er muligt, i en henholdsvis jødisk eller katolsk privatskole/institution 

så når ts bruger begrebet 90% tosprogede,vil jeg også her vove at påstå, at ts refererer til, at størstedelen de 90% er muslimer. 

Jeg vil gå med til at kalde dem "børn med anden etnisk herkomst" istedet 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2014

Stumpen

Her i byen var dp og børnehaverne igår og idag har skolen været det...

Mine børn har altid været med og tror faktisk ikke det er frivilligt - jo du kan holde dit barn hjemme... Men ellers skal de med - jeg er traditions-kristen og synes det er en hyggelig ting at afslutte med..

Jo, der er efterhånden et land med mange religioner osv i DK og det skal der bestemt også være plads til, men Dk er et kristen land så kan ikke se det forkerte i at skoler og institutioner går i kirke op til jul... 

Anmeld

19. december 2014

LinLin

PT skriver:

Min datter går i en Church of England skole, og i dag skal de i kirke, men de børn, der har en anden religion fik juleferie i går, og det er noget skolen selv har spurgt os, om vi ville have.

Det er en lille skole, men 25% har en anden religion end Church of England - de fleste Jehovas vidner og et par enkelt katolske. Min datter er den eneste muslim der. 

Jeg synes, det er fint, de går i kirke mm som afslutning inden ferien, men jeg synes også, det er rigtig godt, de tilgodeser de børn, der ikke skal med uden at gøre det til et problem

Sådan er det jo også der hvor jeg arbejder  og det synes jeg er fint! Der kunne jo også være forældre der var glødende ateister som ville sige deres børn ikke måtte komme med  

Man kan jo altid sige at så må de bare holde børnene hjemme den dag (det kan man jo i hvert fald med børn i daginstitution) men jeg synes da, hvis ressourcerne er til det, at det er langt mere rummeligt at det er et valg forældrene har 

Anmeld

19. december 2014

Bell'star

LinLin skriver:

Nej jeg mener sådan set tosprogede 

En stor del af dem er muslimer, men vi har også katolikker, Jehovas vidner og buddhister - de kunne jo lige så vel ikke ville have at deres børn skulle komme i en almindelig dansk kirke!

Men selvom der er tale om forskellige religioner, og ikke kun islam, er det stadig forkert at bruge betegnelsen tosproget - min søn er fx tosproget, fordi hans far er serber, han lærer dermed både at tale dansk og serbisk fra starten af. Men han er fx kristen (eller protestant, for at være helt korrekt i denne sammenhæng) - han vil derfor høre til i kategorien "tosproget", men ikke i "må ikke komme i kirke-kategorien", da han ikke har en anden religion blot fordi han er tosproget. 

Så mit budskab er bare, at det at være tosproget er IKKE lig med at have en anden religion -Uanset om der så er tale om islam, jødedom, buddhisme osv. Osv. 

Anmeld

19. december 2014

LinLin

Stumpen skriver:

Her i byen var dp og børnehaverne igår og idag har skolen været det...

Mine børn har altid været med og tror faktisk ikke det er frivilligt - jo du kan holde dit barn hjemme... Men ellers skal de med - jeg er traditions-kristen og synes det er en hyggelig ting at afslutte med..

Jo, der er efterhånden et land med mange religioner osv i DK og det skal der bestemt også være plads til, men Dk er et kristen land så kan ikke se det forkerte i at skoler og institutioner går i kirke op til jul... 

Jeg synes også det er hyggeligt  Men jeg går af princip ikke selv i kirke juleaften da jeg ikke gør det resten af året 

Jeg var bare nysgerrig efter hvor udbredt det er i dag, når der allerede for 20 år siden var nogle skoler der ikke gjorde det.

Anmeld

19. december 2014

Stumpen

LinLin skriver:

Jeg synes også det er hyggeligt  Men jeg går af princip ikke selv i kirke juleaften da jeg ikke gør det resten af året 

Jeg var bare nysgerrig efter hvor udbredt det er i dag, når der allerede for 20 år siden var nogle skoler der ikke gjorde det.

jeg skiftede skole i 4. pga mobning til en by hvor der ikke var kirke og om jeg gik i kirke på den gamle skole mindes jeg ikke... (faktisk mindes jeg ikke meget derfra og det er vidst fint &nbsp

Jeg går i kirke til jul, konfirmationer, dåb, bryllupper og begravelser, så jeg er det man kalder traditions-kristen..

Anmeld

19. december 2014

LinLin

Bell'star skriver:

Men selvom der er tale om forskellige religioner, og ikke kun islam, er det stadig forkert at bruge betegnelsen tosproget - min søn er fx tosproget, fordi hans far er serber, han lærer dermed både at tale dansk og serbisk fra starten af. Men han er fx kristen (eller protestant, for at være helt korrekt i denne sammenhæng) - han vil derfor høre til i kategorien "tosproget", men ikke i "må ikke komme i kirke-kategorien", da han ikke har en anden religion blot fordi han er tosproget. 

Så mit budskab er bare, at det at være tosproget er IKKE lig med at have en anden religion -Uanset om der så er tale om islam, jødedom, buddhisme osv. Osv. 

Jamen så siger vi "vi har 90% hvor begge eller den ene forælder har en anden religion end kristendom"  

Jeg plejer også bare at kalde den for "multi-kulti"- institution 

Men Anyways så er det IKKE 90% muslimer og jeg skrev med vilje ikke hvor mange det ca er, fordi det jo ikke kun er dem der kunne have interesse i at fravælge det hvis de kunne 

Anmeld

19. december 2014

mor88

LinLin skriver:

Jamen så siger vi "vi har 90% hvor begge eller den ene forælder har en anden religion end kristendom"  

Jeg plejer også bare at kalde den for "multi-kulti"- institution 

Men Anyways så er det IKKE 90% muslimer og jeg skrev med vilje ikke hvor mange det ca er, fordi det jo ikke kun er dem der kunne have interesse i at fravælge det hvis de kunne 

Hold da op, så er børnehaven nærmest ikke "dansk" 

Min datter er tosproget og 0% dansker, men dog vil jeg absolut ikke definere os som værende af anden etnisk herkomst Det lyder så indvandrer-agtigt, og det er vi bestemt ikke  For vi kommer fra skandinavien  Derudover er vi kristne

Anmeld

19. december 2014

LinLin

mor88 skriver:

Hold da op, så er børnehaven nærmest ikke "dansk" 

Min datter er tosproget og 0% dansker, men dog vil jeg absolut ikke definere os som værende af anden etnisk herkomst Det lyder så indvandrer-agtigt, og det er vi bestemt ikke  For vi kommer fra skandinavien  Derudover er vi kristne

Nej.. I børnehavedelen er der (så vidt jeg ved - er på barsel ) kun et barn der er "hel-dansker" - og hans far er så født i Tyskland  så er der en del der er halvt dansk og halvt syrer fx.

I vuggestuen er der lidt flere, men det er som regel nogle fra andre distrikter der mangler plads der og så flytter de som regel når pladsen er der...

Anmeld

19. december 2014

mor88

LinLin skriver:

Nej.. I børnehavedelen er der (så vidt jeg ved - er på barsel ) kun et barn der er "hel-dansker" - og hans far er så født i Tyskland  så er der en del der er halvt dansk og halvt syrer fx.

I vuggestuen er der lidt flere, men det er som regel nogle fra andre distrikter der mangler plads der og så flytter de som regel når pladsen er der...

Wauw, det må godt nok være en speciel børnehave  Du/i får i hvertfald godt med indblik i forskellige kulturer - spændende 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.