Mine børns skoler går i kirke og det er altid sidste skoledag.
Den skole jeg arbejder på går også i kirke, men vi har da i lærerkollegiet debatteret det nogen gange, og det er selve velsignelse der er det problematiske, for selve opholdet i kirken og at høre historie kan og bør ikke være et problem.
Vi har en del elever der er muslimer, og egentlig ender det med de fleste tager med i kirken, og har haft nogen fantastiske oplevelser som lærer, fx en gang hvor en dreng midt i det hele hviskede: begraver I (han mente jo nok kristne, men kan ikke skelne mellem danskere og kristne) jeres døde nøgne? Hmm hvorfor? Fordi alle englene er jo nøgne. Fantastisk så kunne vi dagen efter tage fat i begravelsesritualer.
jeg er så også en af dem der gerne tog imod en invitation til moskeen, den katolske kirke, et buddhistisk kloster og helst med elever, for er jo en kærkommen mulighed for at pirre deres nysgerrighed og tage udgangspunkt i det i undervisningen.
Men ja jeg forstår velsignelsen er problematisk... Og forresten er Jesus jo en profet også i Islam, dog bare ikke guds søn eller den største profet da det er Muhammed...
Anmeld