Tager dine børns institution/skole i kirke i dec?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2014

LinLin

mor88 skriver:

Wauw, det må godt nok være en speciel børnehave  Du/i får i hvertfald godt med indblik i forskellige kulturer - spændende 

Den ligger i Aarhus V - så der er et par stykker af den slags her/der  (er selv vokset op i 8210  - men bor nu i en anden del af Aarhus)

det er super spændende med så mange forskellige kulturer - og skide hårdt indimellem  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2014

EAF

LinLin skriver:

jeg spørger fordi jeg selv kom i kirke med skolen sidste skoledag inden jul på den første skole jeg gik på, men ikke på den anden.

Både min ældstes skole og den Mellemstes børnehave gør det - alle er afsted (tror nok skolen fordeler sig i de tre kirker der er i området 

i min egen institution, som har ca 90 % tosprogede, har vi de sidste to år været i kirke med de børn der måtte  Nogle forældre har klart sagt nej, andre har sagt de gerne måtte så længe de ikke skulle bede.

i øvrigt går vi ikke selv i kirke i dec - heller ikke juleaften...

hvordan gør de I jeres børns skole/instituion?

Ja men det er frivilligt. Vi elsker den tradition med Luciaoptog i lokalsamfundets kirke så vi møder altid op. Den ligger de i begyndelsen af december. Så smukt med 65 børn i børnehavealderen der alle bære et lys, har Luciakjole på (beklædning om man vil) og synger Luciasangen i en mørklagt kirke  Hvad de gør i skolen ved jeg endnu ikke. 

Anmeld

19. december 2014

LinLin

Natteravnen skriver:

Ja men det er frivilligt. Vi elsker den tradition med Luciaoptog i lokalsamfundets kirke så vi møder altid op. Den ligger de i begyndelsen af december. Så smukt med 65 børn i børnehavealderen der alle bære et lys, har Luciakjole på (beklædning om man vil) og synger Luciasangen i en mørklagt kirke  Hvad de gør i skolen ved jeg endnu ikke. 

Det lyder rigtigt hyggeligt 

Anmeld

19. december 2014

Nystart

Jeg bor et sted hvor det er ganske almindelig skik at tag i kirke den sidste dag inden juleferien....

Det er mange steder en naturlig dansk tradition, som jeg som ikke troende synes ganske godt om og nødig så afskaffet da det for mig er en dansk tradition frem for religion.....

Her bliver børnene enten hjemme, eller laver skole arbejde hvis de er gamle nok til det

Anmeld

19. december 2014

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
LinLin skriver:

jeg spørger fordi jeg selv kom i kirke med skolen sidste skoledag inden jul på den første skole jeg gik på, men ikke på den anden.

Både min ældstes skole og den Mellemstes børnehave gør det - alle er afsted (tror nok skolen fordeler sig i de tre kirker der er i området 

i min egen institution, som har ca 90 % tosprogede, har vi de sidste to år været i kirke med de børn der måtte  Nogle forældre har klart sagt nej, andre har sagt de gerne måtte så længe de ikke skulle bede.

ja mine børn har været i kirke. De går i en kristen friskole og børnehave.

vi skal alle i kirke juleaften

Anmeld

19. december 2014

lineog4

Mine børns skoler går i kirke og det er altid sidste skoledag.

Den skole jeg arbejder på går også i kirke, men vi har da i lærerkollegiet debatteret det nogen gange, og det er selve velsignelse der er det problematiske, for selve opholdet i kirken og at høre historie kan og bør ikke være et problem.

Vi har en del elever der er muslimer, og egentlig ender det med de fleste tager med i kirken, og har haft nogen fantastiske oplevelser som lærer, fx en gang hvor en dreng midt i det hele hviskede: begraver I (han mente jo nok kristne, men kan ikke skelne mellem danskere og kristne) jeres døde nøgne? Hmm hvorfor? Fordi alle englene er jo nøgne. Fantastisk så kunne vi dagen efter tage fat i begravelsesritualer.

jeg er så også en af dem der gerne tog imod en invitation til moskeen, den katolske kirke, et buddhistisk kloster og helst med elever, for er jo en kærkommen mulighed for at pirre deres nysgerrighed og tage udgangspunkt i det i undervisningen. 

Men ja jeg forstår velsignelsen er problematisk... Og forresten er Jesus jo en profet også i Islam, dog bare ikke guds søn eller den største profet da det er Muhammed...

Anmeld

19. december 2014

Pinkrose

LinLin skriver:

Hej tager de afsted men med tilladelse fra forældrene og de børn som så ikke må tage med bliver sammen med vuggestuerne. I den 1-2 timer de andre er væk. Men alle har været med i år, selvom der er børn fra flere forskellige religioner og syntes jeg er rigtig fint

Anmeld

20. december 2014

Toeffe87

Min datter var afsted med dagplejen i torsdags synes det er en meget hyggelig tradition. Selvom vi dog ikke er specielt troende. Kan bare godt lide traditionerne  

Anmeld

20. december 2014

StudPsyk

LinLin skriver:

De gør det i Roses børnehave. Jeg er ikke klar over, om det er frivilligt Men der er stort set ingen tosprogede i institutionen, så jeg tror heller ikke umiddelbart at det er noget, de gør sig så store overvejelser omkring. Måske var det noget andet hvis der var 40% tosprogede eller noget. 

Anmeld

20. december 2014

Mami

Ja det gør de, ikke med min gode vilje, men syntes ikke min søn skal holdes udenfor 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.