VNB skriver:
Jeg kan altså sagtens sætte mig ind i dine tanker og følelser!
For mig ville det også være utrolig grænseoverskridende at stå og se på at min svigermor (eller nogen andre for den sags skyld) spredte skamlæber på min lille pige....
Jeg ved godt at hun gjorde det for at vaske ordenligt, og det er helt sikkert kun ment i en god mening! Men selvom det er helt korrekt gjort i forhold til hygiejnen - så overskrider det altså bare intim grænsen hos nogle (her i blandt også mig!)
jeg har faktisk selv tænkt meget over netop denne "problemstilling" i forhold til skifte-situationer...
Jeg er mor til 2 drenge og venter nu en lille pige til marts.
Nogle gange fik mine drenge rensning når de blev skiftet - og har et par enkelte gange stået og set på hvordan både mormor og farmor bare blev ved med at vaske og vaske
IGEN ved jeg godt at det KUN blev gjort i ren og skær renligheds øjemed! Men puha hvor var det altså bare mega grænseoverskridende....
Nu hvor vi så skal have en pige, har jeg det faktisk endnu værre med det....
Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men nok fordi at man hos piger lige præcis skal sprede skamlæber og vaske i alle huller osv...
Jeg har rent faktisk snakket med min mand om at jeg helst ser at kun vi to skifter hende i den første tid. Men jeg er meget nervøs for at fremlægge dette for familien, da jeg ikke vil virke nærtagende og mærkelig..
Det er jo faktisk ret tabu hvis man som mor hentyder til at andre ikke må skifte ens barn... Selvom det burde være helt ok at sige nej tak!
Så mit råd: respekter dine følelser omkring det, og sig fra hvis du føler for det! Det vil jeg ihvertfald gøre, for det er mit barn og det er vigtigt at man altid lytter til sin egen mavefornemmelse!
Stort kram