Når andre skifter de små..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2014

Sissel

Jeg kan ikke se hvad bedstemoren skulle have gjort anderledes. Når du nu lissom havde givet din accept til at hun måtte skifte hende.. Så hører at vaske hende jo med. Men dine følelser omkring det er ikke forkerte af den grund.. Følelser er aldrig forkerte. Man skal bare lære at håndtere dem, og skelne imellem hvornår man er følelsesmæssigt ude af balance, og hvornår der rent faktisk er grund til bekymring.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2014

Kløver

Isabella_mor skriver:

Jamen det er jo sådan man gør.!! Også selvom det er en tisseble.! For at undgå at der bliver rødt og at det begynder at svie. Urin indeholder ammoniak som bliver stærkere når det kommer ud og får luft. Så hun har gjort det rigtige. 

Men så synes jeg altså at du må gøre op mef dig selv om du ønsker atvandre skal have lov til at pusle dit barn.! Hvad hvis det havde været afføring og hun bare havde tørret overfladisk...? Det havde jo heller ikke været i orden jo.! For Der SKAL man jo netop være grundig, og din datter kommer til at skulle skiftes af pædagoger/eller dagplejer osv når hun er startet i Vuggestue/dagpleje. Så du bliver nødt til at indse at det ikke er forkert at være påpasselig ved bleskift især hos piger. 

Jeg har også skiftet tissebleer og lortebleer på mine venners piger, og der var det grænseoverskridende ad helvedes til at skulle stå og vaske den lille bitte tissekone! Men de følelser om at "det er forkert" er jo egentlig fordi man tror det er overgreb af en art. Det kan du jo takke medierne for.! Men den bliver man nødt til at pakke væk.! Da det jo hverken er misbrug eller overgreb.! Det er jo noget det skal gøres.! 

Godt skrevet og meget enig, kunne ikke ha sagt det bedre selv 

Anmeld

7. december 2014

mrhl

Jeg forstår dig godt. Og jeg tænker dit barnikke er så gammelt? Da min datter var lille (0-8 mdr ca.) brød jeg mig ikke om at andre skiftede hende. Min svigermor var så også den eneste der gjorde det, og har aldrig forstået hvorfor det var noget hun ville? Selvfølgelig er min datter blevet skiftet af andre når hun f.eks. er blevet passet eller hvis jeg eller faren ikke lige har været der, men ellers føler jeg det er den tilstedeværende forældres 'job'. Det der flere skriver med at seksualisere bleskifteri, det er jeg uenig i. For mig var/er det nok nærmere en eller anden form for kontrolfreak ting, og 'jeg vil have hende for mig selv'-ting. Om det så er særlig sundt eller 'rigtigt' ved jeg ikke. Men hvis det er sådan man føler er det jo sådan man føler.

Anmeld

7. december 2014

Loan

Synes du skulle være glad for at hun er så grundig som hun er. Jeg har stået i modsatte grøft hvor ingen gad at høre på hvordan jeg ville have det.

Drengenes far har det ofte med at overtrumfe mit ønske uden at jeg får noget at skulle have sagt, det har betydet af Paw (den ældste) er blevet passet ofte ved min svigerfar, fra et par timer til dage. HVER GANG!! Har der været pakket flere par bukser, bare til en halv dag har der været flere skiftebukser med, hvorfor? Fordi de aldrig skiftede ham før han havde tisset igennem ble, underbukser og bukser. En lorteble fik lov at være indtil de kunne se den på bukserne!!

jeg var hysterisk, fuldkommen vanvittigt hysterisk før deres far fattede at det ikke længere var en ønske men noget jeg FORLANGTE! Og hn bliver sjovt nok ikke passet der længere. Og vil de (svigerfar og hans kone) se vores drenge kommer de her nu, jeg sætter ikke mine ben der.

Anmeld

24. januar 2015

Mjh1994

Ja jeg syns det er noget pjat - farmoren gør jo bare sit bedste

Det eneste jeg ville være bekymret for er at folk der får lov til at skifte mit kommende barn (hvis det bliver en pige) er at de ved/husker at de skal tørre ned af mod numsen og ikke op ad når de vasker hende. Det er ret vigtigt, ellers kan den lille pige få blærebetændelse.

Anmeld

24. januar 2015

Blirnokaldrigfru

Jeg synes altså at jeg læste engang at man ikke længere må skille tissekonen ad mere - hvert fald ikke når de er helt små, fordi huden er så følsom? Og at man så istedet skulle forsøge at vride vand ud fra en klud, sådan at "skidtet" skylles ud? Det er jeg 100% sikker på jeg har læst engang! Hvert fald har jeg altid gjort sådan, og min datter har altså ikke døjet med at være rød mere end andre, tror jeg ikke

Anmeld

24. januar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
mrhl skriver:

Jeg forstår dig godt. Og jeg tænker dit barnikke er så gammelt? Da min datter var lille (0-8 mdr ca.) brød jeg mig ikke om at andre skiftede hende. Min svigermor var så også den eneste der gjorde det, og har aldrig forstået hvorfor det var noget hun ville? Selvfølgelig er min datter blevet skiftet af andre når hun f.eks. er blevet passet eller hvis jeg eller faren ikke lige har været der, men ellers føler jeg det er den tilstedeværende forældres 'job'. Det der flere skriver med at seksualisere bleskifteri, det er jeg uenig i. For mig var/er det nok nærmere en eller anden form for kontrolfreak ting, og 'jeg vil have hende for mig selv'-ting. Om det så er særlig sundt eller 'rigtigt' ved jeg ikke. Men hvis det er sådan man føler er det jo sådan man føler.

Min svigermor tilbyder også altid og uden hun behøver sige det ved jeg at hun gør det af de her to grunde: 

1. Fordi hun godt vil hjælpe/aflaste

2. Fordi babyer er så dejlige glade når de ligger med numsen bar og jeg derfor tror at det er en fornøjelse for hende 

Anmeld

24. januar 2015

M (:

mor:) skriver:

Min svigermor tilbyder også altid og uden hun behøver sige det ved jeg at hun gør det af de her to grunde: 

1. Fordi hun godt vil hjælpe/aflaste

2. Fordi babyer er så dejlige glade når de ligger med numsen bar og jeg derfor tror at det er en fornøjelse for hende 

Jeg er også helt i den modsatte grøft - jeg synes næsten det er underligt, hvis nære familiemedlemmer IKKE har lyst til at pusle den lille.. 

Anmeld

24. januar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
M (: skriver:

Jeg er også helt i den modsatte grøft - jeg synes næsten det er underligt, hvis nære familiemedlemmer IKKE har lyst til at pusle den lille.. 

Jeg har ikke lyst til at skifte mine søskendes børn, da jeg har haft min del af lorte og tisbleer. Men jeg gør det selvfølgelig hvis vi passer dem

Anmeld

24. januar 2015

VNB

Anonym skriver:

Jeg var i en situation igår, hvor jeg fik en lidt mærkelig følelse i maven.

Det var bedstemoren, der rigtig gerne ville skifte den lille. Og det fik hun selvfølgelig lov til.

Der var kun en lille smule tis i bleen, men hun blev alligevel vasket og tørret godt og grundigt i alle revner og sprækker. Det er så fint nok. Men selv de intimere dele blev vasket rigtig grundigt. 

Ved ikke om jeg er helt forkert på den, men der fik jeg bare en mærkelig følelse nede i maven. Synes at mit barns hygiejne omkring tissekonen er mit/farens job. Det er ikke bedstemors job at stå og sprede skamlæberne på mit barn for at vaske hende.. Synes det var akavet - det gik lidt fra at være en rigtig hyggelig pusle-stund med bedstemor til at være noget, der overskred mine personlige grænser. Synes det var lidt for "intimt" på en eller anden måde? 

Faren er absolut ikke enig med mig, han siger det er noget pjat.

Er det mig, der er fjollet? Vil jo bare passe på mit barn!

Jeg kan altså sagtens sætte mig ind i dine tanker og følelser! 

For mig ville det også være utrolig grænseoverskridende at stå og se på at min svigermor (eller nogen andre for den sags skyld) spredte skamlæber på min lille pige.... 

Jeg ved godt at hun gjorde det for at vaske ordenligt, og det er helt sikkert kun ment i en god mening! Men selvom det er helt korrekt gjort i forhold til hygiejnen - så overskrider det altså bare intim grænsen hos nogle (her i blandt også mig!)

jeg har faktisk selv tænkt meget over netop denne "problemstilling" i forhold til skifte-situationer... 

Jeg er mor til 2 drenge og venter nu en lille pige til marts.

Nogle gange fik mine drenge rensning når de blev skiftet - og har et par enkelte gange stået og set på hvordan både mormor og farmor bare blev ved med at vaske og vaske  IGEN ved jeg godt at det KUN blev gjort i ren og skær renligheds øjemed! Men puha hvor var det altså bare mega grænseoverskridende.... 

Nu hvor vi så skal have en pige, har jeg det faktisk endnu værre med det.... Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men nok fordi at man hos piger lige præcis skal sprede skamlæber og vaske i alle huller osv... 

Jeg har rent faktisk snakket med min mand om at jeg helst ser at kun vi to skifter hende i den første tid. Men jeg er meget nervøs for at fremlægge dette for familien, da jeg ikke vil virke nærtagende og mærkelig.. 

Det er jo faktisk ret tabu hvis man som mor hentyder til at andre ikke må skifte ens barn... Selvom det burde være helt ok at sige nej tak! 

Så mit råd: respekter dine følelser omkring det, og sig fra hvis du føler for det! Det vil jeg ihvertfald gøre, for det er mit barn og det er vigtigt at man altid lytter til sin egen mavefornemmelse! 

Stort kram 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.